مراحل فارغ التحصیلی دانشگاه ازاد 1402 {راهنما گام به گام}


مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد برای داوطلبانی که در گذراندن واحدهای درسی مرتبط با رشته تحصیلی خود موفق بوده‌اند، از طریق سامانه آموزشیار صورت می‌پذیرد تا پس از پایان یافتن فرایند اتمام تحصیل، متقاضیان قادر به درخواست گواهینامه موقت خود باشند. طی کردن مراحل دریافت مدرک دانشگاه ازاد نیارمند صبر و حوصله است و

محتوا پنهان

دریافت اصل مدرک از دانشگاه ازاد

برای دریافت اصل مدرک از دانشگاه ازاد، اولین اقدام، ازادسازی مدرک است. فرآیند مراحل ازادسازی اصل مدرک دانشگاه ازاد ، برخلاف مراحل فارغ التحصیلی دانشگاه دولتی که فرآیندی زمان‌بر است، به شکلی بسیار ساده انجام می‌پذیرد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه ازاد برای ازادسازی مدارک تحصیلی خود، بایستی به دفتر امور فارغ‌التحصیلان مراجعه نموده و مدارک خویش را دریافت دارند.

دریافت اصل مدرک از دانشگاه آزاد

مدارک ضروری جهت اخذ اصل مدرک کارشناسی از دانشگاه ازاد اسلامی

یکی از مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد ارائه مدارم ضروری جهت دریافت اصل مدرک کارشناسی از دانشگاه ازاد اسلامی است. ضروری است که علاوه بر ارائه گواهینامه موقت پایان تحصیل، مدارک زیر را نیز به دپارتمان امور فارغ التحصیلان دانشگاه ازاد اسلامی تحویل دهید. این مدارک به شرح زیر است:

🔷 رسید بانکی به میزان ۲۰۰ هزار ریال برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی و ۳۵۰ هزار ریال برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه‌ای به شماره حساب سیبا ۰۱۰۴۴۶۰۴۴۶۰۰۴، قابل پرداخت در تمامی شعب بانک ملی – نام صاحب حساب، سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی است.

🔷 دو فقره تمبر مالیاتی به ارزش ۱۰/۰۰ ریالی (که باید از شعب بانک ملی دانشگاه تهیه گردد) برای چسباندن بر روی مدرک تحصیلی

🔷 اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه

🔷 اصل و کپی پشت و روی کارت ملی

🔷 پنج قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ، رنگی که در سال جاری گرفته‌ شده‌ باشد

🔷 اصل کارت دانشجویی و کارت اتوماسیون

🔷 اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت (دائم یا موقت)

🔷 ارائه آخرین حکم کارگزینی و معرفی‌نامه از سوی اداره آموزش و پرورش یا موسسات دولتی

🔷 ارائه تاییدیه اشتغال به کار برای افراد شاغل در نیروهای مسلح (پیمانی یا رسمی) به تاریخ روز

مدارک مورد نیاز برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه ازاد اسلامی نیز همانند مدارک و رویه دریافت اصل مدرک کارشناسی است. برای دریافت اصل مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ازاد اسلامی، بایستی مدارک فوق را به دپارتمان امور فارغ‌التحصیلان واحد دانشگاهی خود ارائه دهید.

روش استعلام گواهینامه تحصیلی دانشگاه ازاد

یکی دیگر از مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد، استعلام مدرک دانشگاه ازاد است. این استعلام زمانی مورد نیاز است که پس از اخذ مدرک تحصیلی، تمایل به ترجمه رسمی آن دارید. جهت انجام این امر، لازم است تا به سامانه استعلام گواهینامه دانشگاه ازاد که از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز نموده، مراجعه فرمایید.

پس از طی مراحل لازم در این سامانه، قادر خواهید‌ بود تصویر استعلام گواهینامه دانشگاه ازاد مجهز به بارکد به همراه اصل آن را به دارالترجمه رسمی تقدیم نمایید.

برای دریافت استعلام گواهینامه تحصیلی دانشگاه ازاد به صورت غیرحضوری و انجام مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد، به نشانی estelam-iau.net مراجعه نموده و مراحل مورد نظر را دنبال کنید:

✅ به سامانه استعلام دانشگاه ازاد وارد شوید. بر روی گزینه «استعلام دانشنامه» کلیک نمایید.

✅ سپس باید کد تایید سازمان مرکزی و کد ملی خود را وارد کرده و وارد ناحیه کاربری خود شوید.

استعلام گواهینامه تحصیلی دانشگاه آزاد

✅ با انتخاب گزینه ایجاد پرونده، به صفحه پرداخت بانکی هدایت می‌شوید تا هزینه مورد نیاز را پرداخت نمایید. پس از پرداخت هزینه، بر روی پیگیری درخواست کلیک کرده و گزینه دریافت مدرک را انتخاب نمایید.

✅ در صورت تایید، امکان مشاهده گواهی دانش آموختگی خود را خواهید داشت و می‌توانید آن را دانلود کنید.

در صورتی که پس از سال ۱۳۸۵ فارغ‌ التحصیل‌ شده‌ و گواهینامه موقت شما در این بازه زمانی صادر‌ شده‌ باشد، از طریق این سامانه قادر به دریافت تایید دانشنامه دانشگاه ازاد خود نخواهید بود.

در صورت مغایرت در اطلاعات ثبت‌ شده‌ و مدرک، می‌توانید از بخش سیستم من در صفحه شخصی خود، درخواست خود را ثبت نمایید.

مراحل فارغ‌التحصیلی دانشگاه ازاد

مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد از طریق سامانه آموزشیار دانشگاه ازاد به نشانی edu.iau.ac.ir انجام می‌شود. دانشجویان می‌توانند امور آموزشی و اداری خود را از جمله انتخاب واحد، درخواست مرخصی تحصیلی، درخواست انتقالی، حذف و اضافه، پرداخت شهریه و… را به صورت آنلاین انجام دهند.

مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد در مقاطع مختلف به شرح زیر است:

✅ اولین مرحله ارسال درخواست به دانشگاه است.

✅ سپس در مرحله بعدی مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد، دانشجویان با ورود به سامانه آموزشیار می‌توانند درخواست فارغ‌التحصیلی خود را آنلاین ارائه کنند.

مراحل فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد

✅ یکی دیگر از مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد، ارائه مدارک لازم برای فارغ‌التحصیلی است.

✅ پس از تایید دانشگاه، هزینه‌های لازم برای فارغ‌التحصیلی پرداخت می‌شود و گواهی موقت صادر می‌شود.

✅ مدرک اصلی نیز پس از مدتی صادر می‌شود و فارغ‌التحصیلان می‌توانند آن را دریافت کرده و به این صورت مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد تمام می‌شود.

دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات

برای اطلاع از مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد مقطع کارشناسی، می‌توانید از سامانه صدور دانشنامه دانشگاه ازاد این واحد استفاده نمایید. پس از ارائه مدارک و تسویه حساب برای انجام مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد، به وب‌سایت دانشگاه به آدرس www.srbiau.ac.ir مراجعه کنید.

برای ورود به این سامانه باید نام کاربری که شماره دانشجویی است و رمز ورود که شماره شناسنامه است را وارد نمایید.

در مرحله بعدی مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد باید به قسمت امور دانشجویی رفته و سپس بخش فارغ التحصیلی مراجعه کنید.

در صورت آماده بودن گواهی موقت یا دانشنامه، پیغام مربوطه را مشاهده کنید؛ در غیر این صورت، پیغام «اطلاعاتی وجود ندارد» نمایش داده خواهد شد که نشان‌دهنده عدم صدور مدرک است. برای دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه ازاد تهران مرکز و سایر واحدهای دانشگاهی، همین مراحل را در وب‌سایت مربوط انجام دهید.

در ادامه چک‌ لیست نهایی بازبینی اسناد به منظور صدور و دریافت مدرک از دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات را می توانید مشاهده نمایید.

چک‌ لیست نهایی بازبینی اسناد به منظور صدور و دریافت مدرک از دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دانلود چک‌ لیست

چگونه می‌توان‌ ریزنمرات دانشگاه ازاد را دریافت و تایید کرد؟

در صورت تمایل به دریافت ریز نمرات از دانشگاه ازاد، بهتر است همزمان با مراجعه به سازمان مرکزی، دانشنامه دانشگاه ازاد خود را نیز ارائه دهید. بعد از یک روز از تحویل مدارک به سازمان مرکزی، مدارک شما برای ترجمه آماده خواهند شد.

پس از طی کردن مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد و تایید مدارک، می‌توانید به دارالترجمه مراجعه کرده و در صورت نیاز، ریزنمرات خود را به‌صورت رسمی و مهرو موم‌ شده‌ برای دانشگاه مقصد ارسال نمایید.

دریافت گواهی لغو تعهد برای ریزنمرات دانشگاه ازاد لازم نیست، زیرا هزینه تحصیل در هر ترم توسط دانشجو پرداخت می‌شود.

پس از اتمام دروس چارت درسی و ثبت نمرات، درخواست فارغ التحصیلی خود را ثبت کرده و هزینه‌ها را پرداخت کنید.

برای دریافت مدرک کارشناسی یا دانشنامه ارشد دانشگاه ازاد، به مرکز آموزش دانشکده مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را پر کنید. سپس مدارک لازم را تحویل دهید و پس از صدور دانشنامه، مدارک را از دانشگاه دریافت کنید.

همچنین مدارک مورد نیاز برای اخذ ریزنمرات تایید‌شده‌ قابل ترجمه عبارتند از:

🔷 درخواست فردی و کپی از اصل مدرک

🔷 کپی شناسنامه و کارت پایان خدمت برای آقایان

🔷 پرداخت فیش بانکی مطابق با دستورالعمل

در ادامه نیز می‌توانید فرم ریزنمرات قابل ترجمه را مشاهده و دانلود نمایید:

دریافت دانشنامه از دانشگاه ازاد

دانشنامه جهت به کارگیری یا ادامه تحصیل در خارج از ایران اهمیت دارد؛ لذا، در صورت تمایل به مهاجرت، باید برای دریافت دانشنامه خود مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد را طی نمایید. دانشنامه به عنوان ارزشمندترین سند تحصیلی، قابلیت ارائه و ترجمه را دارا است. پس از اتمام دوره تحصیلی یا به منظور ادامه تحصیل یا کسب اشتغال در یک کشور خارجی، نیازمند ارائه یک سند تحصیلی معتبر و پذیرفته‌شده‌ به دانشگاه یا سازمان مربوطه هستید.

دریافت دانشنامه از دانشگاه آزاد

روش ثبت درخواست فارغ التحصیلی دانشگاه ازاد

مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد به صورت آنلاین بر روی سامانه آموزشیار انجام می‌پذیرد. داوطلبان می‌توانند با ورود به وب‌سایت آموزشیار مراحل مربوط به فارغ التحصیلی دانشگاه ازاد خود را انجام دهند.

پس از تکمیل مدارک و پرونده فارغ التحصیلی، داوطلبان می‌توانند برای ثبت درخواست فارغ التحصیلی دانشگاه ازاد اقدام نمایند. مراحل تصویری و گام به گام ثبت درخواست فارغ التحصیلی دانشگاه ازاد به شرح زیر است:

پس از ورود به سامانه دانشجویی آموزشیار دانشگاه ازاد، داوطلبان می‌توانند به ترتیب منو درخواست/مجوز و زیر منو ارسال/پیگیری درخواست دانشجو را انتخاب نمایند.

روش ثبت درخواست فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد مرحله اول

در مرحله بعد از مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد، باید گزینه طبقه‌بندی و موضوع درخواست خود را در قسمت ارسال درخواست جدید را انتخاب کرده و در نهایت گزینه ثبت را انتخاب نمایند.

ثبت نهایی درخواست فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد

پس از تایید نهایی ثبت درخواست در مدت زمان ۷ روزکاری، مدارک داوطلبان توسط کارشناس مربوطه بررسی می‌شود و در صورت عدم نقص در پرونده متقاضیان؛ با درخواست فرد متقاضی موافقت خواهد شد.

در این حالت وضعیت دانشجو به فارغ التحصیل تغییر خواهد کرد و داوطلبان می‌توانند برای ثبت درخواست مدرک تحصیلی و یا گواهی موقت خود با پرداخت هزینه تعیین‌شده‌اقدام نمایند.

مدارک لازم برای دریافت دانشنامه از دانشگاه ازاد

دریافت دانشنامه از دانشگاه ازاد نیازمند ارائه مدارک خاصی است که دانشجویان باید پیش از تحویل گرفتن دانشنامه خود به دانشگاه ارائه دهند. مدارک لازم برای دریافت دانشنامه از دانشگاه ازاد عبارتند از:

  •  ارائه اصل گواهینامه موقت
  • ارائه گواهی تسویه حساب کامل (در صورت بدهی) از واحد مربوط به تحصیل
  • در صورت استفاده از تسهیلات وام دانشجویی، ارائه نامه تسویه حساب فارغ‌التحصیلی از صندوق رفاه دانشجویان.
  •  ارائه کپی کارت ملی به همراه کپی تمامی صفحات شناسنامه
  •  ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت، گواهی معافیت، برگه سبز اعزام به خدمت (بدون داشتن غیبت) یا گواهی اشتغال به خدمت برای اعضای نیروهای مسلح (مختص فارغ‌التحصیلان ذکور)
  •  ارایه مدرک اشتغال به تحصیل
  •  دو قطعه عکس ۴*۳

توجه نمایید برای برای دریافت دانشنامه باید از تاریخ صدور گواهینامه موقت باید حداقل ۶ ماه گذشته باشد.

زمان لازم برای صدور گواهینامه‌های تحصیلی در دانشگاه ازاد اسلامی

زمان لازم برای صدور گواهینامه‌های تحصیلی و طی کردن مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد متغیر است و بسته به واحد دانشگاهی مورد نظر، می‌تواند از یک ساعت تا چندین هفته متفاوت باشد. در مرکز سازمان دانشگاه، به‌طور معمول، مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد طی سه تا چهار ساعت انجام می‌پذیرد. همچنین زمان مورد نیاز برای تایید گواهینامه‌های تحصیلی در حدود 30 دقیقه تا ۴۵ دقیقه است تا به مهر برجسته و امضا مجهز گردند.

البته، گواهینامه‌های جدید که دارای هولوگرام هستند، نیازی به این تاییدیه ندارند. در برخی از دانشگاه‌ها، ریزنمرات در پاکتی مهر و موم‌ شده‌ قرار داده‌ شده‌ و برای دریافت تاییدیه‌های لازم به دانشجویان تحویل داده می‌شود که این فرآیند ممکن است چندین ساعت تا یک روز به طول انجامد.

در برخی دیگر از واحدهای دانشگاهی، ریزنمرات مستقیما توسط دانشگاه به سازمان مرکزی ارسال‌ شده‌ و پس از تایید، به واحد دانشگاهی بازگردانده می‌شود که بسته به پیگیری‌های انجام‌ شده‌ و موقعیت جغرافیایی واحد دانشگاهی، ممکن است تقریبا ۲۰ تا ۴۰ روز به طول انجامد.

زمان لازم برای صدور گواهینامه‌های تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی

تأیید دانشنامه دانشگاه ازاد در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی

با استناد به اطلاعات منتشرشده در خصوص مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد در پایگاه خبری دیده‌بان ایران، کلیه مدارک صادرشده از دانشگاه ازاد اسلامی به جز در حوزه‌های پزشکی توسط سازمان مرکزی این دانشگاه صادر می‌گردد. مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد مستلزم لغو تعهد یا ازادسازی مدارک نیست.

در صورت دارا بودن هولوگرام رسمی سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی بر روی مدارک فارغ‌التحصیلی، امکان ترجمه آن‌ها وجود دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند برای ترجمه مدارک خود به دارالترجمه مراجعه نمایند. در غیر این صورت، لازم است در زمان با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی، نسبت به اخذ تاییدیه این سازمان بر روی مدارک خویش اقدام نمایند.

در خصوص دانشنامه‌ها و مدارک حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی صادرشده قبل از تاریخ ۱۳۸۸/۱۱/۰۱ که فاقد هولوگرام است، ضرورت دارد علاوه بر دریافت مهر سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی، به دریافت مهر و امضای واحد علوم پزشکی دانشگاه ازاد اسلامی یا مهر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (برای رشته‌های تحت پوشش وزارت بهداشت) نیز مبادرت ورزند.

در صورتی که مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد و دریافت دانشنامه در مقاطع مختلف پس از سال ۸۸ صادر‌ شده‌ باشد و دارای هولوگرام سازمان مرکزی باشد، نیازی به مراجعه به سازمان مرکزی وجود ندارد. با این حال، همچنان لازم است نسبت به اخذ مهر و امضای واحد علوم پزشکی دانشگاه ازاد اسلامی یا مهر وزارت بهداشت برای رشته‌های پزشکی اقدام گردد.

اخذ اصل مدرک تحصیلی از دانشگاه ازاد اسلامی در ایران تحصیل

ازادسازی مدرک تحصیلی از دانشگاه ازاد اسلامی با در نظر گرفتن توضیحات فراهم‌شده، فرایندی است که زمان بر است. در صورتی که فرد امکان پیگیری و انجام امور مربوط به ازادسازی و اخذ اصل مدرک تحصیلی یا اخذ دانشنامه و تاییدیه دانشنامه از دانشگاه ازاد اسلامی را ندارد، می‌تواند این فرایند را به کارشناسان ایران تحصیل واگذار نماید.

تیم متخصص ایران تحصیل با آگاهی کامل پیرامون روش‌های دریافت مدرک تحصیلی از دانشگاه ازاد اسلامی، این وظیفه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما به انجام خواهد رساند.

خلاصه مطلب مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد

مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد به این صورت است که ابتدا جهت دریافت گواهینامه موقت دانشگاه ازاد اسلامی، متقاضیان باید درخواست فارغ‌التحصیلی خویش را بر روی سامانه فوق‌الذکر ثبت نمایند.

پس از نهایی شدن ثبت درخواست فارغ‌التحصیلی دانشگاه ازاد اسلامی، پرونده و مدارک داوطلب توسط اداره امور فارغ‌التحصیلان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که نقصی در پرونده وجود نداشته باشد، وضعیت دانشجو به فارغ‌التحصیل تغییر می‌یابد؛ بنابراین متقاضیان می‌توانند جهت صدور گواهینامه موقت، درخواست خود را برای دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی پس از پرداخت هزینه ثبت نمایند. برای انجام امور مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد می توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید.

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله مراحل فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ازاد کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید

استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد چگونه است؟

جهت استعلام مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد، متقاضیان باید به سامانه درخواست دانشنامه دانشگاه آزاد مراجعه نمایند.

مدت زمان تایید مدارک توسط دانشگاه آزاد چقدر است؟

مدت زمان تایید مدارک توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ۳ تا ۴ ساعت است و بیشتر از این زمان طول نمی‌کشد.

مراحل استعلام مدرک دانشگاه آزاد چگونه است؟

برای استعلام مدرک دانشگاه آزاد، به سامانه استعلام آنلاین دانشنامه دانشگاه آزاد وارد‌ شده‌ و در قسمت مربوطه درخواست خود را ثبت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا