میزان موفقیت جراحی زانو چقدر است؟


در حال حاضر رایج‌ترین راه برای بهبودی مفصل آسیب‌دیده زانو، جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل است. این جراحی به‌عنوان یکی از تکنیک‌های موفق درمان زانو در دنیا شناخته می‌شود؛ چراکه بیشتر از 95 درصد بیماران بعد از انجام این جراحی به بهبودی و سلامت مطلوبی دست پیدا می‌کنند؛ به‌طوری‌که بعد از گذراندن دوران نقاهت، می‌توانند مانند سایر انسان‌ها به انجام کارها و فعالیت‌های روزمره خود بپردازند.

تحقیقات به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که اگر جایگزینی مفصل مصنوعی در این جراحی توسط جراح زانو انجام شود؛ می‌تواند بیشتر از 15 سال سالم بماند. باوجوداینکه طی نتایج به‌دست‌آمده از هر 10 جراحی آرتروپلاستی، 9 نفر با نتایج موفقیت‌آمیزی همراه هستند؛ اما ممکن است این آمار به دلایل متعددی با نوساناتی همراه باشد. درواقع موفقیت جراحی زانو به عوامل متعددی بستگی دارد. در این مطلب به بررسی عمده دلایلی که باعث بالا رفتن شانس موفقیت نتیجه‌این جراحی می‌شوند، می‌پردازیم.

مراجعه به دکتر زانو برای دریافت مشاوره و تعویض مفصل

اولین و مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار در موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو، دکتر یا جراح زانو است. هرچه قدر جراح زانو از دانش، تخصص، مهارت و تجربه بیشتری برخوردار باشد، احتمال نتیجه‌بخش بودن جراحی زانو افزایش پیدا می‌کند. متخصص زانو اگر دارای تجربه بالایی در جراحی آتروپلاستی باشد، به دلیل آشنایی با انواع مشکلاتی که ممکن است در حین عمل اتفاق بیفتد، دچار اضطراب و سردرگمی نمی‌شود و به مدیریت مشکل به وجود آمده می‌پردازد.

انتخاب دکتر زانو برای تعویض مفصل کمک می‌کند تا احتمال عوارض و خطراتی که ممکن است حین این عمل اتفاق بیفتد تا حد زیادی کاهش پیدا کند. برای مثال یک پزشک خوب، شرح‌حال کاملی را در رابطه با سلامت جسمی و روحی از بیمار دریافت می‌کنند و با مدیریت وضعیت بیمار در زمان جراحی تلاش می‌کنند تا سایر بیماری‌ها اختلالی درروند عمل آرتروپلاستی وارد نکنند و این جراحی به بهترین نحو انجام شود.

انتخاب نوع مفصل مصنوعی برای جراحی آرتروپلاستی

دومین عامل موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو، کیفیت پروتز مصنوعی است. با توجه به اینکه جراح زانو از چه برند پروتزی در تعویض مفصل استفاده کرده است؛ میزان موفقیت این عمل تغییر می‌کند. درواقع استفاده از برندهای معتبر تولیدکننده پروتز مصنوعی برای جراحی تعویض مفصل کمک می‌کند تا نتیجه بهتری از این جراحی دریافت کنید.

بسیاری از جراحان قبل از انجام این جراحی در رابطه باکیفیت انواع پروتز با بیمار صحبت می‌کنند و با توجه به بودجه‌ای که بیمار برای تعویض مفصل در نظر دارد، نوع پروتز و برند آن را تعیین می‌کنند. در نظر داشته باشید که کیفیت مفصل مصنوعی ارتباط مستقیمی با طول عمر آن دارد؛ یعنی پروتزهای باکیفیت از طول عمر بیشتر و پروتزهای بی‌کیفیت از طول عمر کمتری برخوردار هستند.

درصورتی‌که متخصص زانو از یک پروتز باکیفیت برای جراحی آرتروپلاستی استفاده کند، ممکن است بیمار بیشتر از 20 سال بدون هیچ مشکلی بتواند با پروتزهای مصنوعی به فعالیت‌های عادی روزانه خود ادامه دهد.

موفقیت در انجام تمرینات توانبخشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

توانبخشی مرحله‌ای است که بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو انجام می‌شود. متخصص زانو توصیه می‌کند تا بعد از اتمام این جراحی به یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای و متخصص مراجعه کنید. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا بتوانید طی جلسات متعدد تمام‌کارهایی که با یک زانوی طبیعی و سالم انجام می‌دادید را با زانوی مصنوعی انجام دهید.

راه رفتن، خم و راست کردن و…از فعالیت‌هایی است که طی جلسات توانبخشی انجام می‌شود. این موضوع تاثیر قابل‌توجهی درنتیجه جراحی تعویض مفصل دارد؛ بنابراین؛ بهتر است برای این تمرینات مشتاق و فعال باشید؛ تا بتوانید در زمان کوتاه‌تری سلامت خود را بدست بیاورید.

اصلاح و تغییر سبک زندگی بعد از جراحی

در کنار دانش و مهارت دکتر زانو، بخش زیادی از میزان نتیجه موفقیت این جراحی به خود بیمار بستگی دارد. اصلاح و تغییر سبک زندگی بعد از جراحی یک عامل موثر برای بهبودی زانو بعد از تعویض آن است؛ که اغلب به آن توجهی نمی‌شود. مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌های طی روز انجام می‌شوند و روی سلامت زانو تاثیر می‌گذارند، باید در صورت درست نبودن اصلاح شوند.

برای مثال پرخوری نتیجه‌ای جز اضافه‌وزن ندارد. افزایش وزن باعث می‌شود تا فشار بسیار زیادی به زانو وارد شود و بیمار نتواند نتیجه مطلوبی از جراحی آرتروپلاستی بدست آورد. علاوه بر مصرف غذاهای چرب، ورزش نکردن، مصرف مشروبات الکلی، انجام کارهای سنگین و… از کارهای اشتباهی هستند که می‌توانند سلامت زانو را به خطر بیندازند و حتی باعث کاهش طول عمر پروتزها در زانو شوند.

این عادات اشتباه باید اصلاح شوند. انجام ورزش به‌صورت روزانه باعث تقویت ماهیچه‌ها و بالا رفتن قدرت تحمل آن‌ها می‌شود؛ بنابراین؛ بهتر است بعد از جراحی فعالیت‌های سبکی مانند نرمش یا پیاده‌روی انجام شود؛ تا زانوان شما بعد از جراحی برای مدت طولانی‌تر سالم بمانند. همچنین بهتر است آب‌میوه‌های طبیعی و غذاهای حاوی سبزیجات، فیبر، پروتئین، امگا سه و…جایگزین انواع مشروبات الکلی و غذاهای بیرونی یا فست فودی شوند.

مراجعه به پزشک

در مطلب فوق به بررسی پارامترهای تأثیرگذار در میزان موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو پرداختیم. دانستیم که فاکتورهایی مانند تجربه و دانش متخصص زانو، کیفیت پروتز، تلاش بیمار برای انجام حرکات فیزیوتراپی و تغییر در سبک زندگی روزانه می‌تواند درنتیجه‌بخش بودن این جراحی موثر باشد. حال که با این پارامترها آشنا شده‌اید؛ قطعاً آگاه هستید که علاوه بر تلاش خودتان بعد از جراحی، باید جراح حاذقی را برای انجام این عمل انتخاب کنید.

دکتر مصطفی شاهرضایی پروفسور و متخصص ارتوپدی و فلوشیپ زانو از جراحان توانمند، باتجربه و متخصص در عمل آرتروپلاستی است؛ که تابه‌حال توانسته است رضایت بیماران زیادی را بعدازاین عمل سنگین جلب کند. داشتن علم و تجربه بالا در این جراحی و استفاده از باکیفیت‌ترین پروتزهای درمانی برای بیمار، باعث شده است که بیماران متعددی از سراسر ایران برای درمان به مطب ایشان در تهران مراجعه کنند. برای رزرو نوبت در مطب دکتر شاهرضایی می‌توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در آدرس اینترنتی این پزشک اقدام کنید.

اطلاعات تماس با دکتر شاهرضایی

پاسداران:

تهران – پاسداران – چهارراه پاسداران – پلاک ۴۹۲ – ساختمان ۳۷۰ – واحد ۱۴

۲۲۵۷۳۳۳۹ – ۲۲۵۷۱۶۵۸

پیروزی:

تهران – پیروزی – روبروی پمپ بنزین سلیمانیه – ساختمان بانک شهر – طبقه ۱ – واحد ۴ – پلاک ۷۶۶

۳۳۲۵۹۶۷۰ – ۳۳۲۵۹۶۷۱

سایت https://dr-shahrezaie.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا