نکات مهم روز قبل کنکور 1402+ شب قبل و جلسه کنکور


رعایت نکات مهم روز قبل کنکور می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا استرس خود را مدیریت کرده و آماده جلسه کنکور شود. این نکات عموما برای اغلب افراد آشنا است و کمک شایانی به آن‌ها می‌کند.

نکات شب قبل کنکور می‌تواند بر روی استرس، تمرکز، کیفیت خواب، حل سوالات و…تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بهتر است حتما این نکات را مطالعه و حتما به آن عمل کنید. در این مقاله سعی بر این بوده است تا یک پاسخ جامع در خصوص سوال “روز قبل کنکور چیکار کنیم” ارائه دهیم.

بایدهای روز قبل کنکور

نکات مهم روز قبل کنکور را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. در دسته اول نکاتی قرار می‌گیرد که داوطلبان باید در خصوص آماده‌سازی جسمی و محیطی خود اقدام کنند. در دسته بندی دوم نیز فعالیت‌هایی که بر روی بهبود شرایط روانی تاثیرگذار است مورد بررسی قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد رعایت هر کدام از این موارد می‌تواند سطح آرامش و موفقیت شما در کنکور را به حد زیادی افزایش دهد. در ادامه هر دو دسته‌بندی نکات شب قبل از کنکور را برای شما مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بایدهای روز قبل کنکور

نکات رفتاری روز قبل کنکور

روز قبل از کنکور مجموعه از رفتارها وجود دارد که می‌تواند به شما در داشتن یک آزمون موفق کمک کند. این نکات شاید در مرحله اول ساده به نظر برسند؛ اما این نتایج بر اساس تحقیقات فراوانی که بر روی داوطلبان صورت گرفته، اعلام شده است. این موارد را به دقت مطالعه کرده و سعی کنید حتما به آنها عمل کنید.

وسایل مورد نیاز جلسه کنکور را از قبل آماده کنید

برای جلسه آزمون شما نیازمند تعدادی ابزار از قبل آماده شده هستید. این ابزار شامل موارد زیر است:

  • کارت ورود به جلسه
  • مداد نرم ( ترجیحا 2 عدد)
  • سنجاق برای اتصال کارت
  • کارت ملی
  • پاکن نرم
  • مداد تراش
  • بطری آب خنک
  • مواد قندی مانند شکلات یا خرما
  • دستمال کاغذی
  • ساعت مچی ساده
  • عینک ( در صورت استفاده)
  • گوش گیر
  • لباس گرم
  • ضریب هر درس

این موارد سبب می‌شود تا بتوانید بهتر شرایط آزمون را مدیریت کنید. پس از دریافت کارت ورود به جلسه کنکور 1403، حتما از روز قبل آن را پرینت بگیرید و هرگز این کار را به صبح روز کنکور واگذار نکنید. حداقل دو مداد همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز اشکال در مداد اول، از دومی استفاده کنید و دچار اتلاف زمان نشوید.

وسایل مورد نیاز برای جلسه کنکور

از تهیه مواد خوراکی که قبلا هرگز آن‌ها را نخورده‌اید برای جلسه کنکور خودداری کنید؛ زیرا ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی در شما شود. مورد بعدی که بسیار مهم است همراه داشتن ساعت مچی است چرا که ممکن است محیطی که برای شما تعیین شده است تا آزمون دهید، ساعت نداشته باشد و شما دچار مشکل در برنامه ریزی زمانی شوید.

در برخی موارد مشاهده شده است که در کنار برخی از حوزه‌های امتحانی ساخت و ساز انجام می‌شود یا در محیط داخل یا بیرون از حوزه صدای کاذب ایجاد می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای مدیریت این مشکل، گوش‌گیرهای یک بار مصرف همراه خود داشته باشید.

این گوش‌گیرها را می‌توانید از داروخانه‌های موجود در سطح کشور خریداری کنید. در انتها نیز سعی کنید یک لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورتی که محل نشستن شما زیر کولر تعیین شده بود، سرما تمرکز شما را بهم نریزد. در مرحله آخر نیز سعی کنید ضریب دروس کنکور 1403 را همراه خود داشته باشید تا بتوانید بر اساس اهمیت هر درس، زمان مناسبی برای آن صرف کنید.

استفاده از نوشیدنی مناسب برای شب کنکور

عموما داوطلبان به دلیل داشتن استرس؛ در خواب شب کنکور دچار اختلال می‌شوند. این مورد می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی تمرکز و سطح هوشیاری داوطلبان سر جلسه کنکور داشته باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند برای داشتن یک خواب راحت و عمیق، از مایعاتی مانند دوغ و ماست استفاده کنید. همچنین دم نوش‌هایی مانند گل گاو زبان و چای سبز نیز برای آرامش خاطر و کاهش استرس بسیار موثر هستند.

تغذیه شب قبل کنکور

برای آمادگی شب کنکور بهتر است از یک برنامه غذایی مناسب‌ استفاده کنید. در ابتدا یک لیست از مواد غذایی که به آن حساسیت دارید تهیه کرده و سعی کنید سه روز مانده به کنکور به هیچ وجه از آنها استفاده نکنید. بهتر است شب قبل از کنکور یک شام سبک میل کنید تا دچار اختلال در خواب نشوید. غذاهای چرب اغلب سبب ایجاد اختلال در عملکرد مغز، عملکرد گوارش و…می‌شوند.

خواب کافی روز قبل از کنکور

خواب کافی، یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص بایدهای روز قبل از کنکور است. به داوطلبان پیشنهاد می‌شود در یک ماه منتهی به کنکور، ساعت خواب خود را به قبل از 10 شب منتقل کنند تا شب کنکور دچار اختلال در خواب نشوند. نکات رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با انرژی بیشتری سر جلسه حاضر باشد.

خواب کافی روز قبل کنکور

اگر داوطلبان عادت داشته باشند که تا دیر وقت مطالعه کنند، شب کنکور برای خوابیدن قبل از 10ساعت شب، با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین سعی کنید روز قبل کنکور از خوابیدن در عصر و ساعت قبل از شب پرهیز کنید. در کل خواب کافی روز قبل کنکور را کاملا جدی بگیرید.

مسیریابی حوزه آزمون

از نکات مهم روز قبل کنکور می‌توان به مسیریابی حوزه آزمون اشاره کرد. بهتر است برای کاهش استرس و آشنایی با مسیر، روز قبل از کنکور یک بار به حوزه آزمون مراجعه کرده و به طور کامل مسیر را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند تا روز کنکور نگران مسیریابی و پیدا کردن حوزه آزمون نباشید. همچنین بهتر است روز کنکور حتما 1 الی 2 ساعت زودتر برای حرکت به سمت حوزه اقدام کنید تا در صورت بروز هر اتفاق غیر مترقبه، از آزمون جا نمانید.

روز قبل از کنکور حمام کنید

پیشنهاد ایران تحصیل به شما این است که روز قبل از کنکور حتما یک دوش آب گرم بگیرید. دوش آب گرم به داوطلبان کمک می‌کند تا استرس آنها کمتر شده و به یک آرامش نسبی برسند. علاوه بر این تمیز بودن پوست سر و بدن باعث ایجاد حس خوشایند در افراد می‌شود.

شب قبل از کنکور پیاده روی کنید

برای داشتن یک خواب بود و راحت، پیاده روی به شما کمک زیادی می‌کند. توجه کنید که نباید ورزش‌های سنگین هوازی انجام دهید زیرا ممکن است دچار گرفتگی عضلات و خستگی در بدن شوید. یک پیاده روی آرام به همراه گوش کردن به یک موزیک بی کلام، به شما در داشتن یک خواب خوب و روحیه آرام کمک می‌کند.

از خوردن قرص، بدون تجویز پزشک خودداری کنید

 برخی از داوطلبان کنکور برای کاهش استرس و حتی خواب شبانه، دست به مصرف قرص بدون تجویز پزشک می‌زنند. مصرف خودسرانه دارو می‌تواند سبب بروز مشکلاتی از قبیل خواب آلودگی، بی‌حالی، حساسیت، کاهش تمرکز و…شود.

از خواندن مطالب جدید در روز قبل از کنکور خودداری کنید

برخی از داوطلبان سعی می‌کند مباحث ساده و جدید را روز قبل از کنکور مطالعه کنند. این مورد اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا در مرحله اول سبب ایجاد استرس در داوطلب می‌شود و ممکن است مطالبی که از قبل آموخته است را نیز تحت شعاع قرار دهد.

همچنین ممکن داوطلب احساس کند که مطلب را به طور کامل آموخته است و روز آزمون به دلیل داشتن اعتماد به نفس کاذب، سوال را اشتباه جواب داده و نمره منفی دریافت کند. پرهیز از مطالعه نکات جدید در روز آخر، از نکات مهم روز قبل کنکور است.

کتاب های جمع بندی را کنار بگذارید

کتاب‌های جمع بندی برای سه ماه پایانی کنکور یک گزینه بسیار مناسب محسوب شده و کمک شایانی به داوطلب در جمع بندی مطالب می‌کند؛ اما توصیه می‌شود در سه روز منتهی به کنکور این کتاب‌ها را کنار بگذارید زیرا در اغلب مواقع فقط سبب پریشانی و افزایش استرس در افراد می‌شود. سعی کنید حتما نکات مهم روز قبل از کنکور را رعایت کنید تا با تسلط بیشتری به سوالات پاسخ دهید.

بایدهای روز قبل کنکور در خصوص بهبود عملکرد روانی

در قسمت قبل به طور کامل رفتارهایی که باید شب قبل از کنکور رعایت شود را مورد بررسی قرار دادیم. حالا می‌خواهیم سراغ دسته بندی دوم برویم. این بخش به شما کمک می‌کند تا بتوانید استرس خود را مدیریت کرده و از افکار منفی رها شوید. پیشنهاد می‌کنیم این بخش را نیز مانند بخش قبل مطالعه کرده به طور کامل به آن عمل کنید.

با دوستان خود وقت بگذارید

پیشنهاد می‌کنیم روز قبل کنکور، همراه با دوستان خود وقت بگذارید. تحقیقات نشان می‌دهد معاشرت با دوستان و صحبت کردن با آنها، استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همراه با آنها در محیطی خارج از منزل دیدار کنید و از هوای تازه لذت ببرید.

آهنگ بی کلام و آرام بخش گوش کنید

آهنگ بی کلام ملایم به صورت ناخودآگاه یک ریتم آرام را در ذهن شما ایجاد می‌کند و سبب کاهش استرس و نگرانی در شما می‌شود. از گوش دادن به آهنگ‌های ریتمیک و بیس دار پرهیز کنید زیرا ممکن است سر جلسه کنکور، در ذهن شما تکرار شود.

روز قبل کنکور استراحت کنید

به اغلب داوطلبان پیشنهاد می‌شود که روز قبل کنکور را به استراحت و آمادگی روحی و جسمی بپردازند. البته برخی از افراد ممکن است با کنار گذاشتن درس در روز آخر، دچار استرس و نگرانی شوند. این افراد بهتر است خلاصه‌های نوشته شده در طول سال را مرور کنند.

دعا و یاد خدا را فراموش کنید

در آخر سعی کنید به خدا توکل کنید و باقی مسیر را به او واگذار کنید. بی شک خداوند خیر و صلاح بندگان خود را در نظر دارد و بهترین‌ها را سر راه بندگان خود قرار می‌دهد. از ذکرهای آرامش بخش استفاده کنید و موهبت خداوند ناامید نشوید.

توصیه های روز کنکور

روز کنکور سعی کنید یک ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه حضور داشته باشید تا استرس دیر رسیدن، صبح شما را خراب نکند. صبحانه را مفصل میل کنید و هدف گذاری خود برای تعداد پاسخ دهی به سوالات را فراموش نکنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص توصیه‌های روز کنکور، به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

جمع بندی مقاله نکات مهم روز قبل کنکور

نکات مهم روز کنکور در موارد مختلفی خلاصه شدند که رعایت هر کدام از آنها برای کاربران نیاز است. روز قبل کنکور سعی کنید حتما از قبل تمامی وسایل مورد نیاز خود اعم از پاکن، مداد، کارت ورود به جلسه، کارت ملی و…را آماده کنید تا صبح روز آزمون دچار استرس نشوید.

مورد بعدی مکان‌یابی جلسه روز قبل از کنکور است که به شما کمک می‌کند تا صبح روز کنکور به دلیل پیدا نکردن مسیر، دیر سر جلسه آزمون حاضر نشوید. علاوه بر این موارد، باید به خواب و تغذیه شب قبل کنکور نیز توجه کنید. از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کرده و سعی کنید قبل از ساعت 10 شب برای خواب اقدام کنید تا صبح روز کنکور پر انرژی باشید.

روز قبل کنکور سعی کنید استراحت کرده و با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید. این کار سبب می‌شود تا بتوانید یک مدیریت مناسب بر روی استرس خود داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است که از خواندن مطالب جدید و استفاده از کتاب‌های جمع بندی پرهیز کنید، زیرا این موارد فقط سبب افزایش استرس و نگرانی در شما می‌شود.

برای دانلود PDF مقاله “نکات مهم روز قبل کنکور” کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

شب قبل کنکور چی بخوریم؟

شب قبل از کنکور سعی کنید حتما یک شام سبک میل کنید و از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید

آیا روز قبل کنکور درس بخوانیم؟

اغلب به داوطلبان توصیه می‌شود که روز قبل از کنکور را به استراحت و آرامش ذهنی بپردازند.

با  استرس ناشی از شب کنکور چه کنیم؟

سعی کنید کمی پیاده روی کرده و با گوش کردن به یک موسیقی بی کلام خود را به آرامش دعوت کنید. همچنین از یاد خدا نیز غافل نشوید.

خواب کافی روز قبل کنکور چقدر است؟

سعی کنید شب کنکور قبل از ساعت 10 شب بخوابید تا صبح دچار خستگی و بی حالی نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا