نکات مهم قبل از انتخاب تلویزیون


قصد خرید تلویزیون دارید؟ نمی‌دانید کدام تکنولوژی بهتر است؟

امروزه باتوجه به پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی، تلویزیون‌ها با مدل‌های متنوعی در بازار موجود هستند و اگر می‌خواهید یک تلویزیون مناسب داشته باشید، ممکن است دچار سردرگمی شوید. به همین جهت در ادامه نکات مهمی که باید قبل از خرید تلویزیون به آن‌ها توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

  1. معرفی تکنولوژی های بکار رفته در تلویزیون

مهم‌ترین ویژگی یک تلویزیون، کیفیت تصویر آن است. برندهای مختلف فعال در حوزه لوازم خانگی، در تلاش هستند تا برای بهبود تجربه دیداری کاربران، از تکنولوژی‌های جدید و متنوعی استفاده کنند. اما این سوال پیش می‌آید که در نهایت کدام تکنولوژی بهتر است و تصاویر باکیفیت‌تری ارائه می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال، در ابتدا چند مورد از تکنولوژی‌های محبوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تلویزیون LED

تلویزیون‌های LED، در واقع همان تلویزیون‌های LCD سابق هستند؛ با این تفاوت که به جای چراغ‌های فلورسنت، از LEDهای کوچک و پرنور به عنوان منبع نور برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. در این حالت، دیود‌های LED، پشت صفحه‌نمایش قرار می‌گیرند و نور را به صورت مستقیم منتقل می‌کنند. این فناوری به نمایش تصاویر با کیفیت و روشنایی بیشتر کمک کرده و همچنین مصرف برق کمتری نسبت به تلویزیون‌های سنتی دارد.

تلویزیون QLED

در تلویزیون‌های QLED، یک لایه از نقاط کوانتومی روی پنل LED قرار می‌گیرند که به صورت جداگانه از خود نور ساطع می‌کنند. در واقع تلویزیون‌های QLED، با استفاده از تکنولوژی کوانتوم دات، پنل‌های LED را بهبود بخشیده‌اند و کنترل بهتری روی میزان روشنایی پس‌زمینه دارند. نقاط کوانتومی، مواد نیمه‌هادی بسیار کوچکی هستند که رنگ‌های متفاوتی از نور را تولید می‌کنند؛ در نتیجه تصاویر در تلویزیون‌هایی با این فناوری، رنگ‌های دقیق‌تر، روشنایی بیشتر و کنتراست بالاتری دارند.

تلویزیون Mini LED

تلویزیون‌های Mini LED، در دسته تلویزیون‌های ال‌ای‌دی قرار می‌گیرند اما نور پس‌زمینه دقیق‌تری دارند. این تلویزیون‌ها در بک‌لایت خود به جای ال‌ای‌دی معمولی، از هزاران ال‌ای‌دی کوچک استفاده می‌کنند که باعث بهبود کنتراست، افزایش دقت در نمایش جزئیات و عمق سیاهی بیشتری می‌شوند.

احتمالا برایتان پیش آمده باشد که هنگام دیدن فیلم، وقتی صحنه تاریک می‌شود و یک سوژه روشن در تصویر ظاهر می‌شود، اطراف سوژه، سایه‌های نورانی ایجاد شده و تصویر آن‌طور که باید کیفیت و سیاهی عمیقی ندارد. به این مشکل پراکندگی نور گفته می‌شود که فناوری Mini LED، آن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد و در نهایت تصویری با کنتراست بالاتر و سیاهی عمیق‌تر ارائه می‌کند.

تلویزیون QMLED

جی‌پلاس به تازگی با ترکیبت دو فناوری Mini LED و QLED، تلویزیون‌های جدید خود را با نام تلویزیون QMLED روانه بازار کرده است. استفاده از این دو فناوری در کنار یکدیگر سبب شده است تا با قرار گرفتن یک ورقه نازک از ذرات کوانتوم روی بک‌لایت مینی ال‌ای‌دی، رنگ‌های بیشتر و دقیق‌تری تولید شده و روشنایی صفحه‌نمایش بیشتر شود. علاوه بر این استفاده از فناوری Mini LED، مشکل پراکندگی نور را حل کرده و در نهایت تصاویری با با وضوح بالا، سیاهی عمیق، کنتراست زیاد و طیف رنگی وسیع‌تر، نمایش داده می‌شوند.

2- سایز صفحه‌نمایش مناسب شما چقدر است؟

سایز صفحه‌نمایش یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار هنگام خرید تلویزیون می‌باشد. برای انتخاب بهترین سایز، ابتدا باید فضای موردنظر خود را بررسی کنید و سپس محل قرارگیری تلویزیون را مشخص نمایید. برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب، تلویزیون‌های کوچک، برای مثال 43 اینچ، بهتر است. در حالیکه برای فضاهای بزرگتر مانند لابی هتل، مراکز تجاری، سالن پذیرایی خانه و …، تلویزیون‌های سایز بزرگ در حدود 75 اینچ و حتی بزرگتر، گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

در نهایت بهتر است سایز مناسب تلویزیون را نسبت به متراژ سالنی که قرار است تلویزیون در آن‌جا قرار بگیرد، انتخاب نمایید. همچنین توصیه می‌شود فاصله محل نشستن تا تلویزیون را هم در نظر بگیرید.

برای تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K، فاصله مناسب تا تلویزیون، 1.5 برابر قطر تلویزیون است. بنابراین برای یک تلویزیون 75 اینچی که قطر آن حدود 190 سانتی‌متر است، باید حدود 1.5 تا 3 متر، فاصله داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل از کیفیت تصویر، لذت ببرید.

3- چه رزولوشنی مناسب است؟

رزولوشن به معنی وضوح نمایشگر است و به تعداد پیکسل‌های نمایشگر در سطوح افقی و عمودی بستگی دارد. هرچه رزولوشن تصویر بیشتر باشد، کیفیت تصویر بهتر می‌شود و تصاویر با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شوند.

تا چند سال قبل تلویزیون‌هایی با رزولوشن Full HD، بسیار محبوب بودند؛ اما با فراگیر شدن محتوای 4K، تلویزیون‌های 4K، مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌اند. تلویزیون‌های 4K، دارای 3840*2160 پیکسل هستند و تصاویر را با جزئیات بیشتری نمایش می‌دهند.

4- مزیت های تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون هوشمند قابلیت دسترسی به اینترنت و ویژگی‌های تعاملی وب را دارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی مختلفی روی تلویزیون نصب کند، به موزیک موردعلاقه خود گوش دهد، ویدئوهای آنلاین تماشا کند و در مرورگرهای مختلف جستجو نماید. چنین تلویزیون‌هایی به علت داشتن سیستم‌عامل داخلی، رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارند و حتی از قابلیت‌هایی مانند برقراری تماس‌های ویدئویی، پشتیبانی می‌کنند.

تمام این امکانات سبب می‌شوند تا در عصر کنونی و با وجود توسعه روزافزون تکنولوژی، تلویزیون‌های هوشمند نسبت به تلویزیون‌های معمولی، انتخاب بسیار هوشمندانه‌تری باشند.

5- ویژگی HDR چیست و تا چه حد مهم است؟

HDR مخفف High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالاست. این تکنولوژی با افزایش دامنه رنگ و نور، تصاویر را با کیفیت بالاتر و رنگ‌های طبیعی‌تری به نمایش می‌گذارد. برای مثال فرض کنید یک عکس از غروب آفتاب می‌گیرید؛ در این حالت بخش‌هایی از تصویر به خاطر شدت نور آفتاب، بسیار روشن و بدون رنگ خواهند بود و قسمت‌های دیگر به دلیل تاریکی و سایه‌ها، خیلی تیره به نظر می‌رسند. فناوری HDR، به شما کمک می‌کند تا طیف‌های رنگی بیشتر با دامنه وسیع‌تری از نور را مشاهده نمایید. بنابراین بخش‌های روشن یا تیره تصویرتان، خیلی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و این حس را به شما القا می‌کند که گویی در همان لحظه غروب آفتاب حضور دارید و همه آن رنگ‌های زیبا را از نزدیک می‌بینید.

در حقیقت وجود تکنولوژی HDR در تلویزیون‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا صحنه‌ها را با رنگ‌های اصلی خود تماشا کنید و تصاویری زنده و نزدیک به واقعیت را نظاره‌گر باشید. این تکنولوژی با افزایش کنتراست، روشن‌ترین رنگ سفید و تاریک‌ترین رنگ مشکی را به نمایش می‌گذارد.

امروزه اکثر تلویزیون‌های 4K و 8K از HDR پشتیبانی می‌کنند و صحنه‌های دقیق‌تر و واقعی‌تری را نسبت به تلویزیون‌های معمولی ارائه می‌دهند. برای مثال تلویزیون QMLED جی‌پلاس علاوه بر عمق سیاهی، کنتراست بالا و میلیاردها طیف رنگی، از تکنولوژی HDR 10 نیز پشتیبانی می‌کند و ترکیب تمامی این تکنولوژی‌ها در یک قاب 4K سبب شده است، تصاویری منحصربه‌فرد با بالاترین وضوح و کیفیت را به نمایش بگذارد.

6- گارانتی تلویزیون چه مدت است؟

خدمات پس از فروش و کیفیت ارائه آن، یکی‌دیگر از نکات مهم هنگام خرید تلویزیون به‌شمار می‌رود.

یکی از دلایل اهمیت گارانتی، تضمین اصل بودن کالا می‌باشد. تلویزیونی که تولید شرکت اصلی است، قطعات آن اصل بوده و با دقت بیشتری مونتاژ شده، بنابراین کیفیت و طول عمر بیشتری دارد. علاوه‌براین در صورت بروز مشکل، تعمیر تلویزیون‌هایی که دارای گارانتی هستند، به صورت رایگان یا با هزینه خیلی کم انجام می‌شود.

شرکت گلدیران همواره در تلاش است تا محصولات خود را با خدمات پس از فروش مناسب و کیفیت بالا ارائه کند. در این راستا تلویزیون‌های QMLED جی‌پلاس را با 24 ماه گارانتی و 1 سال بیمه بابت شکستگی و آب‌خوردگی ارائه می‌دهد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا