پذیرش امریه رشته حقوق سال 1402 + لیست ارگان ها


همانطور که می‌دانید پذیرش امریه رشته حقوق یکی از مهم ترین دغدغه‌های افرادی است که در این رشته تحصیل کرده و قصد دارند که به سربازی اعزام شوند. رشته حقوق یکی از رشته‎های مورد نیاز برای تعداد زیادی از سازمان های امریه پذیر از جمله دادگستری و قوه قضاییه، استانداری، نهاد ریاست جمهوری و… است. که البته قوه قضاییه بین همه این سازمان ها داوطلبان بیشتری دارد و پر متقاضی‌ترین است. توجه داشته باشید که پذیرش امریه رشته حقوق به صورت بومی انجام می‌شود و متقاضیان باید برای اطلاع از زمان دقیق و شرایط ثبت نام امریه، اخبار محل زندگی و استان مربوطه خود را دنبال کنند، زیرا ممکن است شرایط ثبت نام آن با توجه به شرایط هر استان تغییر کند.

اگر شما از رشته حقوق در دوره کارشناسی یا دوره کارشناسی ارشد با گرایش هایی مثل حقوق بین الملل، حقوق خانواده، حقوق خصوصی و… فارغ التحصیل شده‌اید و می‌خواهید اطلاعاتی راجع به امریه سربازی این رشته به دست آورید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. مسئولیت پذیرش امریه سربازی رشته حقوق با قوه قضاییه است و هر ساله زیر نظر این ارگان انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید اکثر امریه‌های سربازی زیر نظر ارگان ها و سازمان های دولتی و به علاوه وزارتخانه‌ها قرار دارند. اما امریه سربازی رشته حقوق زیر نظر قوه قضاییه می‌باشد.

امریه سربازی رشته حقوق ۱۴۰۲

رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته‌ها در گروه علوم انسانی است و متقاضیان زیادی دارد. حتما برای شما این سوال به وجود آمده که دانستن اطلاعاتی در رابطه با رشته حقوق چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد. اما خب طبیعتا دانستن اطلاعاتی در رابطه با رشته حقوق به شما کمک خواهد کرد تا با مسئولیت‌ها و وظایف خود به عنوان سرباز امریه رشته حقوق بیشتر آشنا شوید. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌دانند که زیر شاخه‌های رشته حقوق گسترده است و برای فعالیت در این حوزه باید در یکی از سازمان‌ها یا نهادهای زیر شاخه قوه قضاییه استخدام و مشغول به کار شوند.

پس طبیعتا بهتر است افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، دوره سربازی خود را به عنوان سرباز امریه حقوق بگذرانند و در این حوزه تجربه بیشتری کسب کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که متقاضیان اخذ امریه سربازی قوه قضاییه هر سال تعداد زیادی از مشمولین خدمت سربازی هستند و پذیرش در این بخش برای گذراندن دوران خدمت، به صورت محدود انجام می‌شود. همچنین مسئولین مربوطه مجبور به گزینش افراد هستند تا از بین داوطلبین شایسته‌ترین افراد را انتخاب کنند.

امریه-سربازی-رشته-حقوق

حال این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که چه کسانی در رشته حقوق درس خوانده‌اند و سپس مورد پذیرش امریه سربازی در رشته حقوق قرار می‌گیرند؟ و یا در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند؟ کسانی که از رشته حقوق فارغ التحصیل می‌شوند در بخش‌هایی که مربوط به وکالت، تحریر ادله، بازپرسی و دادیاری، فعالیت‌های مختلف در ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی و… مشغول به فعالیت می‌شوند. و سربازان مشغول به خدمت در این بخش ها خدمت خود را سپری می‌کنند و به پایان می رسانند.

طبیعتا شخصی که موفق می‌شود تا در امریه رشته حقوق فعالیت کند و در قوه قضاییه مشغول به کار شود که می‌تواند در طول مدت 2 سال خدمت، تجربه‌‎های زیادی کسب کند. همچنین پس از پایان خدمت، ورود قوی تری به بازار کار داشته باشد. اکنون شما به صورت مختصر و مفید با رشته حقوق و چگونگی فعالیت در امریه این رشته آشنا شدید. ما در ادامه برای درک بهتر این مطلب، توضیحات مورد نیاز در مورد راه‌های اخذ امریه این رشته را می‌دهیم.

برای اطلاع از امریه سازمان نقشه برداری کلیک نمایید.

آشنایی با وضعیت نظام وظیفه در امریه رشته حقوق

در این قسمت قصد داریم هر اطلاعاتی که لازم است که شما در رابطه با پذیرش امریه سربازی در زمینه‌های مختلف نظام وظیفه بدانید را به شما بگوییم. ابتدا با وضعیت نظام وظیفه شروع می‌کنیم که شامل سه نکته مهم است. شما باید قبل از اینکه هر اقدامی بکنید، وضعیت خود را از لحاظ غیبت سربازی، ایست خدمت و کسری سربازی بررسی کنید. بنابراین در ادامه، هر یک از این سه مورد را به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. 

غیبت سربازی

در قوانین سربازی اگر سرباز قبل از اعزام به خدمت خود غیبت داشته باشد، یعنی پشت کنکور مانده باشد و یا به دانشگاه نرفته باشد، نمی‌تواند از امریه سربازی استفاده کند. اما اگر پشت کنکور نمانده باشد، امکان اینکه از لحاظ غیبت سربازی به مشکلی بر خورد؛ کم است. زیرا سربازان هنگامی که به تحصیل خود ادامه دهند از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند تا از غیبت سربازی نجات پیدا کنند.

اما باز هم باید برای اطمینان از وضعیت خود بایستی به مراکز نظام وظیفه در مراکزی که به آن‌ها نزدیک است، مراجعه کنند. حال این ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که در صورت داشتن غیبت سربازی باید چه کنید؟ اگر سربازان قبل از اعزام به خدمت خود غیبت داشته باشند، باز هم راهی برای اقدام به اخذ امریه سربازی وجود دارد. طبق قوانین نظام وظیفه اگر افراد دلیل قانع کننده‌ای برای غیبت خود داشته باشند، می‌توانند از توجیه غیبت استفاده کنند و سپس برای اخذ امریه سربازی اقدام نمایند.

آشنایی-با-وضعیت-نظام-وظیفه-در-امریه-رشته-حقوق

ایست خدمت

ایست خدمت سربازی مربوط به کسانی می‌شود که در هنگام خدمت قصد ادامه تحصیل پیدا کنند و یا دچار بیماری شوند. پس اگر کسی هنوز به خدمت سربازی نرفته است، نیازی نیست که نگران این قسمت باشد و می‌تواند برای اخذ امریه سربازی اقدام کند. اما اگر ایست خدمت سربازی استفاده کرده باشد، امکان اخذ امریه برای این افراد وجود ندارد.

کسری سربازی

طبق قوانین خدمت سربازی اگر سربازان کسری خدمت داشته باشند، نمی‌توانند برای اخذ امریه سربازی اقدام کنند. البته این قانون توسط ارگان و سازمان‌ها دائم در حال تغییر است، مثلا بعضی از ارگان ها و سازمان ها تا 2 ماه کسری خدمت را قبول می‌کنند. بنابراین پیش از ورود به سربازی از تمامی این موارد اطمینان حاصل کنید و بعد برای شروع خدمت اقدامات لازم را انجام دهید.

برای ثبت نام امریه سازمان استاندارد کلیک کنید.

شرایط پذیرش امریه رشته حقوق ۱۴۰۲

همانطور که می‌دانید مشمولین خدمت نظام وظیفه سربازی که در رشته حقوق تحصیل کرده‌ و دارای مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد هستند، باید پس از اتمام تحصیل شرایط سازمان‌های امریه پذیر این رشته را بررسی کنند و سپس در یک سازمان به انتخاب خودشان ثبت نام نمایند. همانطور که در بخش بالاتر گفته شد، پذیرش امریه در رشته حقوق زیر نظر قوه قضاییه و سازمان‌ها و ارگان‌ها انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که بگوییم، قوانین امریه سربازی همه سازمان‌ها و ارگان‌ها یکسان است و این امکان وجود دارد که در یک سری از مسائل ریز و جزئی با یکدیگر متفاوت باشند و به صورت کلی قوانین آن‌ها شبیه به یک دیگر است. متقاضیان باید توجه داشته باشند که فقط می‌توانند در یک سازمان یا ارگان ثبت نام کنند، ثبت نام کردن همزمان در چند سازمان و ارگان باعث عدم قبولی متقاضیان خواهد شد. در ادامه این مطلب، به قوانین امریه سربازی رشته حقوق اشاره کرده‌ایم:

✅ افرادی که غیبت سربازی، کسری خدمت و یا ایست خدمت سربازی دارند مجاز به امریه شدن در سازمان‌ها نیستند.

✅ افرادی که دوره سربازی خود را گذرانده‌اند، امکان اقدام به ثبت نام در امریه سربازی را ندارند.

✅ افرادی که در امریه سربازی رشته حقوق شرکت می‌کنند، باید حداقل مدرک کارشناسی رشته حقوق را داشته باشند.

✅ افرادی که در سازمان‌ها و تشکیلات ضد انقلابی فعالیت داشته‌اند، امکان ثبت نام در امریه سربازی را ندارند.

✅ افرادی که در امریه سربازی شرکت می‌کنند باید به یکی از ادیان رسمی ایران اعتقاد داشته باشند.

✅ افرادی که مجاز به ثبت نام در امریه سربازی هستند نباید به دخانیات و یا مواد مخدر اعتیاد داشته باشند.

شرایط-پذیرش-امریه-رشته-حقوق

✅ افرادی که در یک سازمان یا ارگان پذیرفته می‌شوند، نباید هیچ رابطه فامیلی با کارکنان آن سازمان داشته باشند. زیرا در غیر این صورت این افراد در آن سازمان پذیرفته نخواهند شد. پس باید توجه داشته باشند که در سازمانی ثبت نام کنند که با کارکنان آنجا ارتباط فامیلی نداشته باشند.

✅ افرادی با شرایط خاص وجود دارند که برای پذیرش در امریه سربازی دارای اولویت هستند مثل: متاهل‌ها، افراد دارای فرزند، افرادی که حافظ یا قاری قرآن هستند، افرادی که دارای سهمیه رزمندگان، ایثارگری هستند و افرادی که عضو خانواده شهدا می‌باشند.

✅ افرادی وجود دارند که شانس و امتیاز بیشتری برای پذیرفته شدن در امریه سربازی دارند، مثل: افرادی که با معدل بالای فارغ التحصیل شده‌اند، افرادی که عضو بنیاد ملی نخبگان هستند، افرادی که مدرک بالاتری دارند(مثلا شخصی که مدرک کارشناسی ارشد دارد، شانس پذیرش بیشتری نسبت به شخصی دارد که با مدرک کارشناسی ثبت نام کرده است)، افرادی که عضو بسیج فعال و یا بسیج عادی هستند و افرادی که عضو کمیته امداد و تحت پوشش بهزیستی هستند.

رشته های مورد نیاز امریه در رشته حقوق ۱۴۰۲

طبیعتا یکی از مهم ترین عوامل در پذیرش امریه سربازی تحصیلات است. هیچکس نمی‌تواند بدون داشتن مدرک دانشگاهی نسبت به اخذ امریه سربازی اقدام کند. همانطور که می‌دانید سرباز امریه حقوق از مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش می‌شود و به ترتیب اولویت جذب و پذیرش در امریه سربازی از مقطع دکتری به مقاطع پایین‌تر است. همانطور که گفتیم شرایط و قوانین در همه سازمان‌‎ها و یگان‌ها یکسان می‌باشد که البته شرایط مربوط به تحصیلات، مختص به ارگان پذیرنده امریه است.

رشته-های-مورد-نیاز-امریه-در-رشته-حقوق

و به این دلیل که سرباز پذیرفته شده مشغول به فعالیت‌های تخصصی می‌شود، هر سازمان یا ارگانی با توجه به تخصص‌های مورد نیاز خود اقدام به جذب و پذیرش سربازها می‌کند. به علاوه لازم به ذکر است که امریه سربازی در رشته حقوق بیشتر زیر نظر قوه قضاییه انجام می‌شود. در ادامه لیست رشته‌های امریه سربازی حقوق که مورد نیاز سازمان‌ها و ارگان‌ها است را برای شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت:

  • حقوق خصوصی
  • گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک
  • گرایش حقوق ارتباطات
  • گرایش حقوق بین الملل
  • گرایش حقوق اسناد و مدارک تجاری
  • گرایش حقوق جزا و جرم شناسی
  • گرایش حقوق اقتصادی
  • گرایش حقوق عمومی
  • گرایش حقوق دادرسی اداری
  • گرایش حقوق خانواده

توجه داشته باشید فارغ التحصیلان و یا کسانی که آخرین ترم سال تحصیلی خود را سپری می‌کنند، اکنون می‌توانند برای اخذ امریه سربازی این رشته اقدام کنند. هدف از پذیرش دانشجویان رشته حقوق به عنوان سرباز در قوه قضاییه، افزایش تعامل و همکاری بین دانشگاه‌ها و قوه قضاییه است. علاوه بر همه این‌ها سربازانی که در این رشته تحصیل کرده و در ارگان و سازمان های امریه پذیرش می‌شوند، می‎توانند تجربه‌های زیادی کسب کنند. و نیز پس از پایان 2 سال خدمت خود با سابقه بیشتری وارد بازار کار شوند.

اولویت بندی های تحصیلی امریه سربازی ۱۴۰۲

ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف جدا از سازمان نظام وظیفه که اولویت‌های خاص خود را دارد، بر اساس شرایط تحصیلی داوطلبین، اولویت بندی‌های مربوط به خود را دارند. با توجه به اینکه جذب سرباز امریه رشته حقوق به صورت بومی انجام می‌شود پس قطعا دانشگاه‌های مستقر در آن منطقه در اولویت خواهند بود. طبیعتا دانشگاه و محل تحصیل افراد یکی از مهم ترین مبناهای اولویت بندی می‌باشد که در رشته حقوق اولویت بندی دانشگاه‌ها به صورت زیر است:

✅ پس از دانشگاه‌های بومی، اولویت با دانشگاه‌های دولتی مستقر در تیپ 1 است.

✅ بعد از این 2 مورد اولویت پذیرش امریه سربازی رشته حقوق با دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور است.

✅ در انتها افراد تحصیل کرده در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و پیام نور پذیرش می‌شوند.

مراحل دریافت امریه سربازی رشته حقوق ۱۴۰۲

تا به اینجا با شرایط اخذ امریه آشنا شده‌اید و لازم است قبل از اقدام به ثبت نام، به یک سری از مراکز و سازمان‌ها مراجعه کرده و اقدام به اخذ مدارک مربوطه کنید. 

✔️ افراد در ابتدا باید به پزشک‌های سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند تا بررسی کامل شوند و وضعیت سلامت جسمانی آن‌ها مورد تایید قرار گیرد. 

✔️ در ادامه باید به مرکز سلامت بهداشت مراجعه کنند و تست اعتیاد بدهند تا عدم اعتیاد آن‌ها به مواد مخدر، مواد روان گردان، الکل و سیگار مشخص شود.

مراحل-دریافت-امریه-سربازی-رشته-حقوق 

✔️ پس از آن باید به پلیس +10 مراجعه کنند و مدارک سو پیشینه خود را درخواست کنند. توجه داشته باشید که افراد مورد پذیرش نباید در پرونده‌های قضایی محکوم شده باشند. علاوه بر سو پیشینه باید برگه اعزام به خدمت خود را از پلیس +10 دریافت کنند.

✔️ در صورت کسری مدارک باید به ارگان صادر کنند آن مراجعه کنند و مدارکی که ندارند را دریافت کنند.

✔️ و در انتها اگر افراد عوض کمیته امداد و یا بهزیستی هستند باید به مرکز این سازمان ها مراجعه کنند و معرفی نامه بگیرند.

مدارک مورد نیاز اخذ امریه سربازی رشته حقوق

توجه داشته باشید که برای ثبت نام اینترنتی باید از مدارک خود اسکن داشته باشید و برای مراجعه حضوری به چند سری کپی از مدارک احتیاج دارید. در ادامه شما می‌توانید مدارک مورد نیاز برای اخذ امریه سربازی رشته حقوق را در جدول زیر مشاهده کنید:

مدارک  نوع و انواع مدارک
مدارک شناسایی شناسنامه،کارت ملی، عکس پرسنلی و در صورت تاهل شناسنامه و کارت ملی همسر و فرزندان
مدارک تحصیلی اصل مدرک تحصیل و پایان آن و تصویه نامه با دانشگاه
مدارک نظام وظیفه برگه اعزام به خدمت، مدارک سو پیشینه، تایید پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه و گواهی عدم اعتیاد
معرفی نامه ها در صورت عضویت در بهزیستی و کمیته امداد نیاز به دریافت معرفی نامه از سوی این مراکز است.

ثبت نام در امریه سربازی رشته حقوق و مراحل آن

پس از داشتن شرایط برای اخذ امریه سربازی رشته حقوق و جمع آوری مدارک مورد نیاز، متقاضیان مشمول شرایط می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند. در ادامه روش ثبت نام را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم:

✅ در اولین قدم برای ثبت نام، متقاضیان امریه رشته حقوق باید به سامانه اینترنتی قوه قضاییه مراجعه کنند و اقدام به ثبت نام نمایند. و پس از دریافت کد رهگیری حدودا 15 روز بعد دوباره به سایت مراجعه کنند تا از وضعیت قبولی خود آگاه شوند.

✅ واجدین شرایط در صورت قبولی باید با مدارک جمع آوری شده خود به مرکز قوه قضاییه واقع در محل زندگی خود به صورت حضوری مراجعه کنند.

✅ پس از تایید مدارک برای متقاضیان، زمان مصاحبه حضوری تعیین می‌شود.

✅ سپس در صورت قبولی در مصاحبه، داوطلبان باید برای گذراندن دوره آموزشی خدمت خود به پادگان معرفی شوند. 

✅ متقاضیان بعد از گذراندن دوره آموزشی خود به سازمان یا ارگان محل خدمت خود اعزام می‌گردند.

لیست ارگان های امریه پذیر در رشته حقوق

در انتها ما برای تکمیل اطلاعات شما، لیست ارگان هایی که امریه پذیر در رشته حقوق هستند را در اختیارتان قرار خواهیم داد. این ارگان‌های امریه پذیر در رشته حقوق عبارتند از: 

✔️ قوه قضاییه: بیشترین میزان پذیرش توسط خود قوه قضاییه صورت می‌گیرد.

✔️ نهاد ریاست جمهوری

✔️ شهرداری

✔️ دادگستری

✔️ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

✔️ وزارت راه و شهر سازی

برای اطلاع بیشتر از لیست ارگان های امریه سربازی روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

همانطور که می دانید رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته ها در گروه علوم انسانی است و متقاضیان زیادی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات دقیقی در رابطه با پذیرش امریه رشته حقوق ارائه بدهیم. اطلاعاتی همچون شرایط افراد پذیرفته شده که مهمترین آن‌ها داشتن مدرک فارغ التحصیلی در رشته حقوق است. و روش و مراحل ثبت نام برای اقدام به اخذ امریه رشته حقوق که طبیعتا متقاضیان ابتدا باید اقدام به جمع آوری مدارک خود کرده که برای این کار لازم است اول به مرکز نظام وظیفه بروند و سپس به مرکز بهداشت و پلیس +10 و در صورت عضویت در بهزیستی و کمیته امداد برای دریافت معرفی نامه مراجعه کنند.

افراد پس از جمع آوری مدارکی که در مقاله به صورت کامل توضیح دادیم، می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند. در ادامه اگر سوالی برای شما پیش آمده می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در مرکز ایران تحصیل تماس بگیرید.  مشمولین که موفق به اخذ امریه قوه قضاییه میشوند طبیعتا با پرونده های قضایی زیادی سر و کار دارند و باید با ظرافت بیشتری انتخاب شوند، طبیعی است که انتخاب آن ها کاملا زیر نظر قوه قضاییه باشد و به صورت سختگیرانه تری نسبت به بقیه ارگان‌ها انتخاب شوند. این افراد که موفق میشوند تا امریه رشته حقوق را اخذ کنند، باید در یکی از نهادهای وابسطه به قوه قضاییه مشغول به کار شوند و خدمت کنند. و اصولا محل خدمت آن ها یکی از دادسرا ها، دادگاه ها و یا سایر مراکز مربوط به قوه قضاییه است.

 

برای دانلود فایل PDF پذیرش امریه رشته حقوق کلیک کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در امریه سربازی رشته حقوق چیست؟

شناسنامه و کارت ملی، عکس پرسنلی، مدارک تحصیلی، مدارک نظام وظیفه و در صورت عضویت دریافت معرفی نامه از طرف کمیته امداد و بهزیستی لازم است.

رشته های مورد نیاز امریه در رشته حقوق کدام موارد است؟

حقوق خصوصی، گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک، گرایش حقوق ارتباطات، گرایش حقوق بین الملل، گرایش حقوق اسناد و مدارک تجاری، گرایش حقوق جزا و جرم شناسی و غیره.

رشته حقوق در چه ارگان و سازمان هایی مورد نیاز است؟

رشته حقوق یکی از رشته های مورد نیاز برای تعدادی از سازمان‌های امریه پذیر از جمله دادگستری و قوه قضاییه، استانداری، نهاد ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و… است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا