چرا گربه من وزن کم می‌کند؟


بسیاری از صاحبان گربه نگران نگه داشتن گربه خود در وزن مناسب هستند. بیشتر نگرانی‌ها حول محور چاقی است، اما کاهش وزن ناخواسته گربه شما نیز می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

گربه شما ممکن است خوب غذا بخورد و همچنان وزن کم کند، ممکن است کاهش اشتها داشته باشد، یا ممکن است به طور کامل از غذا خوردن اجتناب کنند. کاهش وزن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد پس بهتر است آن را جدی بگیرد و در صورت ادامه پیدا کردن اضافه وزن به دامپزشک مراجعه کنید.

در این راهنما، ما به رایج‌ترین دلایل وزن کم کردن گربه پرداخته‌ایم و همچنین علائمی که در صورت بروز باید آنها را جدی بگیرد، را مرور کرده‌ایم:

دلایل وزن کم کردن گربه

دلایل متعددی وجود دارد که گربه شما ممکن است به طور ناخواسته وزن کم کند، از مسائل روانی و تغییرات در خانه گرفته تا شرایط بهداشتی و بیماری‌های زمینه‌ای. در ادامه رایج‌ترین دلایل را بررسی می‌کنیم:

1.پرکاری تیروئید گربه

در گربه‌هایی که بیش از هفت سال سن دارند، پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید بزرگ می‌شود و شروع به تولید بیش از حد هورمون تیروئید می‌کند. کاهش وزن یکی از علائم بسیار شایع پرکاری تیروئید در گربه‌ها است که در کنار آن افزایش اشتها و همچنین افزایش تشنگی و ادرار وجود دارد.

همچنین ممکن است مو و خز آنها چرب و نامرتب به نظر برسد. به طور کلی، این بیماری با ید رادیواکتیو، داروهای خوراکی، رژیم غذایی یا جراحی درمان می‌شود.

2.سرطان‌های گربه

متأسفانه سرطان می‌تواند یکی از علل شایع کاهش وزن در گربه‌ها، به ویژه در گربه‌سانان مسن باشد. درست مانند انسان، سرطان می‌تواند در هر جایی از بدن گربه رخ دهد که شایع‌ترین شکل آن در لنفوم است. علائمی غیر از کاهش وزن ممکن است وجود داشته باشد که می‌تواند شامل کمبود اشتها، بی‌حالی، درد و رفتارهای پنهان کاری باشد.

3.دیابت گربه

دیابت در گربه‌ها بیماری است که به دلیل عدم تولید انسولین یا عدم توانایی پاسخ به آن ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند با کاهش وزن (و همچنین افزایش وزن) و تغییر در اشتها همراه باشد، که ممکن است با علائمی مانند نوشیدن بیش از حد و ادرار زیاد، بی‌حالی، عفونت‌های دستگاه ادرار همراه باشد. دیابت گربه معمولاً با انسولین و تغییر رژیم غذایی کنترل می‌شود.

4.مشکلات گوارشی گربه

مشکلاتی که بر دستگاه گوارش گربه شما تأثیر می‌گذارد نیز ممکن است باعث کاهش وزن شود، زیرا می‌تواند منجر به کاهش اشتها شود یا می‌تواند مانع از هضم صحیح غذا به منظور جذب مواد مغذی مورد نیاز گربه شود. اشکال معمول‌تر مشکلات گوارشی شامل بیماری التهابی روده، پانکراتیت و سرطان‌های دستگاه گوارش است.

5.مسائل دندانی گربه

مسائل و مشکلات دندانی که دهان گربه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند منجر به درد زیادی شود، که ممکن است به این معنی باشد که گربه شما نمی‌تواند غذای زیادی بخورد، یا ممکن است غذا خوردنش را به طور کلی متوقف کند که هر دوی این موقعیت‌ها منجر به کاهش وزن می‌شود.

برخی از مشکلات دندانی که اغلب در گربه‌ها مشاهده می‌شود عبارتند از بیماری لثه، ضایعات جذب کننده روی دندان‌ها و حتی شکستگی دندان. گربه شما ممکن است علائم دیگری مانند بوی بد دهان، ترشح آب دهان، خونریزی از دهان، لرزش فک، ریختن غذا از دهان، ترجیح دادن غذای نرم به سفت یا کشیدن پنجه در دهان خود را نشان دهد.

6.بیماری کلیوی گربه

کلیه‌ها وظایف زیادی را در بدن گربه بر عهده دارند، از جمله تولید هورمون‌ها، فیلتر کردن مواد زائد از خون، کمک به تنظیم فشار خون و حتی کمک به تولید سلول‌های خونی جدید. بنابراین، همانطور که می‌توانید تصور کنید، وقتی کلیه دچار مسئله می‌شود، می‌تواند مشکلات زیادی از جمله کاهش وزن گربه شما ایجاد کند.

از دیگر علائم بیماری کلیوی در گربه‌ها می توان به افزایش تشنگی و ادرار زیاد، بی اشتهایی و بی حالی اشاره کرد. متأسفانه نارسایی کلیه در گربه‌های مسن‌تر بسیار رایج است، بنابراین اگر شک دارید که گربه شما ممکن است بیماری کلیوی داشته باشد، بهتر است در اسرع وقت با دامپزشک خود وقت بگیرید زیرا مداخله سریع اغلب نتایج بهتری را به همراه دارد.

7.انگل‌های روده‌ای گربه

کرم‌ها می‌توانند منجر به کاهش وزن ناخواسته گربه شما شوند؛ این انگل‌ها همچنین می‌توانند منجر به اسهال، نفخ و استفراغ گربه شوند.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که دلایل کاهش وزن گربه‌ها بسیار متفاوت است، مهم است که گربه خود را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید تا در صورت لزوم، بتواند وزن گربه شما را بررسی کند، شرح وضعیت بگیرد و یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد. مهم است که به خاطر داشته باشید که در بسیاری از موارد، مداخله زودهنگام می‌تواند از بروز بیماری‌های جدی و خطرناک در گربه جلوگیری کند.

منبع: سایت پشمالو

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا