چگونه از نوسانات قیمتی برای معامله اتریوم استفاده کنیم؟


اتریوم پس از بیت کوین دومین ارز دیجیتال پراهمیت بازار است. این رمزارز بالاترین مارکت کپ را در بین تمامی آلت کوین‌های بازار دارد و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاکچینش، نه‌تنها به‌عنوان یک دارایی، بلکه به‌عنوان یک تکنولوژی پیشرفته که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد شناخته می‌شود. دانستن این‌که چه عواملی بر روی قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارند و شیوه‌های تحلیل آن، به ما کمک می‌کند تا آگاهانه درباره‌ی خرید اتریوم تصمیم بگیریم و حداکثر سود را از نوسانات آن ببریم. متاسفانه بسیاری از افراد بدون دانش و آگاهی کافی به خرید ارز دیجیتال دست می‌زنند و سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهند. ما قصد داریم با بررسی اتریوم و تحلیل آن، از این اتفاق اجتناب کرده و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر به فعالیت در بازار رمزارزها علاقه دارید، این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی مختصر با اتریوم

اتریوم یک بلاکچین غیرمتمرکز و منبع‌باز است که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند بر روی آن وجود دارد. ایده‌ی اولیه اتریوم توسط ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۳ مطرح شد. دلیل اصلی به‌وجود آمدن این رمزارز این بود که بیت کوین از تمام ظرفیت تکنولوژی بیت کوین استفاده نمی‌کرد و محدودیت‌هایی در این زمینه داشت.

با وجود نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری اتر را یک رمزارز باثبات می‌دانند. دلیل این ثبات کاربرد گسترده و مداوم شبکه‌ی آن است. اتریوم توانسته است کاربردهای تکنولوژی بلاکچین را به سطح دیگری برساند و امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز مانند قراردادهای هوشمند که امکان اجرا بدون نیاز به شخص ثالث را دارند را ایجاد کرده‌است.

اتریوم توکن بومی خود را دارد که اتر نامیده می‌شود، البته بسیاری اتر را نیز با نام شبکه‌ی آن یعنی اتریوم می‌شناسند. اتر رمزارزی است که با آن می‌توانید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که در شبکه‌ی اتریوم کار می‌کنند را بخرید. همچنین شبکه‌ی اتریوم به ماینرها اتر پاداش می‌دهد.

چه عواملی بر قیمت اتریوم اثر می‌گذارند؟

قیمت یک ارز دیجیتال به‌طورکلی به میزان عرضه و تقاضای آن وابسته است. در ادامه چند عامل که می‌توانند بر میزان خرید و قیمت اتریوم و فروش آن تأثیر بگذارند را بیان می‌کنیم:

دامیننس بیت کوین

همان‌طور که می‌دانید، بیت کوین از نظر مارکت کپ با اختلاف اولین ارز دیجیتال بازار است و به همین دلیل افزایش یا کاهش قیمت آن مستقیماً بر سایر رمزارزها ازجمله اتریوم تأثیر می‌گذارد. علاوه‌برآن در جولای سال ۲۰۲۱، برای اولینپبار اتریوم از نظر تعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه، از بیت کوین پیشی گرفت. در صورت تکرار این روند، قیمت اتریوم ممکن است با افزایش چشمگیری مواجه شود.

ا‌رتقای پلتفرم

هرگاه ارتقای مهمی در شبکه‌ی اتریوم رخ دهد، ارزش آن بالاتر می‌رود. Ethereum 2.0 یک آپدیت بسیار مهم برای شبکه‌ی این بلاکچین به‌شمار می‌رود که سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش داده و درنهایت به استفاده‌ی بیشتر از این بلاکچین توسط مؤسسات مالی می‌شود که همه‌ی این‌ها میزان خرید اتریوم را افزایش خواهند داد.

میزان عرضه و تقاضا

در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱، شبکه‌ی اتریوم دستخوش تغییرات اساسی شد. تا پیش از آن عرضه اتریوم محدود بود؛ اما با این تغییرات میزان عرضه‌ی آن محدودتر خواهد شد. همین مسئله می‌تواند منجر به افزایش قیمت اتر شود.

 

سرمایه‌گذاری‌ها در اتریوم

در آوریل ۲۰۲۱، بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) برنامه‌ی خود را برای عرضه‌ی اوراق قرضه دوساله در پلتفرم اتریوم اعلام کرد. پس از آن قیمت اتر افزایش یافت. در پایان مارس ۲۰۲۱، کمپانی فعال در حوزه‌ی پرداخت‌های مالی Visa انجام اولین تراکنش در این پلتفرم که با توکن USDC انجام شده بود را اعلام کرد. چون این توکن در شبکه‌ی اتریوم کار می‌کند، این خبر برای اتریوم اهمیت بسیاری داشت. به‌طورکلی هرچه میزان استفاده از شبکه‌ی ERC-20 افزایش یابد، میزان خرید اتریوم نیز بالا می‌رود که درنهایت ارزش اتریوم را بالاتر خواهد برد.

ظهور NFTها

NFTها یکی از انواع ارزهای دیجیتال هستند که ارزش خود را از منحصربه‌فرد بودنشان می‌گیرند. یک NFT ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک اثر هنری یا نسخه‌ی اول یک کتاب معروف یا بسیاری از چیزهای دیگر باشد. بیشتر NFTها بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارند و هرچه ارزش بازار آن‌ها بیشتر شود، ارزش اتریوم نیز بالاتر خواهد رفت.

ابزارها و روش‌های تحلیل اتریوم

برای تحلیل رمزارزها و به‌ویژه تحلیل اتریوم، روش‌ها و ابزارهای مختلفی ایجاد شده‌است. ما در اینجا قصد داریم کاربردی‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم. به‌طورکلی دو نوع تحلیل وجود دارد و پیش از خرید اتریوم بهتر است هر دوی آن‌ها را بررسی کنید. در تحلیل فاندامنتال عناصر بنیادی تأثیرگذار بر قیمت یک دارایی بررسی می‌شود. برای مثال در اتریوم می‌توانید تکنولوژی و میزان گستردگی استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهید. در تحلیل تکنیکال اما معمولاً هدف تحلیل قیمت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است:

نمودارهای قیمتی

نمودارها مهم‌ترین ابزار ما برای تحلیل قیمت یک رمزارز هستند. در بین نمودارها، نمودار شمعی بیشترین کاربرد را دارد و در آن بالاترین و پایین‌ترین قیمت به‌علاوه قیمت آغاز و پایان آن بازه زمانی دیده می‌شود. از روی نمودار شمعی می‌توان میانگین قیمت را نیز به‌دست آورد.

خطوط حمایت و مقاومت

خطوط حمایت و مقاومت، قیمت‌هایی که در آن ممکن است ریزش قیمت یا افزایش آن متوقف شود را نشان می‌دهد. با دانستن این خطوط می‌توانید ریسک یا سود احتمالی معامله خود را محاسبه کنید.

فیبوناچی

فیبوناچی یک توالی از اعداد است که در آن هر عدد حاصل جمع دو عدد قبلی خود است. در بازارهای مالی از ابزار فیبوناچی برای به‌دست آوردن خطوط حمایت و مقاومت احتمالی استفاده می‌شود.

ابر ایچیموکو

ایچیموکو هم یکی از ابزارهای تحلیل بازارهای مالی است که می‌توان پیش از خرید اتریوم برای تحلیل قیمت آن از این ابزار استفاده کرد. عمر این ابزار به سال‌ها قبل از به‌وجود آمدن بیت کوین باز می‌گردد و از آن در بازار بورس و سهام نیز استفاده می‌شود.

تحلیل اتریوم؛ کاری که نیاز به تخصص و دانش بالا دارد

اتریوم دومین رمزارز برتر بازار است و بسیاری معتقدند که ممکن است یک روز جای بیت کوین را بگیرد. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را به کسانی که قصد خرید اتریوم را دارند یا به بازار رمزارزها علاقه‌مند هستند ارائه دهیم. به خاطر داشته باشید که نباید تنها براساس این مقاله تصمیم بگیرید و خرید ارز دیجیتال باید با دانش و تجربه‌ی کافی یا زیرنظر یک فرد باتجربه انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا