چگونه ایده‌ی استارتاپی خود را تست کنیم؟


اگر به حوزهٔ کارآفرینی و استارتاپ علاقه‌مند هستید، حتماً تابه‌حال دربارهٔ کمینه محصول پذیرفتنی چیزهایی شنیده‌اید. حداقل محصول پذیرفتنی درواقع به معنای تولید محصول یا خدمتی است که حداقل ویژگی‌های لازم جهت ارائه به مخاطبان را دارد. به بیان دیگر، بهتر است که در زمان راه‌اندازی کسب‌وکار، نسخهٔ دمو محصول را به بازار ارائه دهید تا براساس بازخورد و نیازهای مشتریان، بتوانید ایرادات آن را برطرف کرده و ویژگی‌های لازم را به محصول یا خدمات خود اضافه کنید و نسخهٔ نهایی و تکمیل‌شده را ارائه دهید.

درصورتی‌که با این مفاهیم آشنایی ندارید، با ما همراه باشید تا دربارهٔ MVP بیشتر بدانید:

 

MVP چیست؟

MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product به معنای حداقل محصول قابل‌ارائه است. این مفهوم به صاحبان کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند تا با حداقل هزینه، یک نمونهٔ قابل‌ارائه از محصول و یا خدمات خود ارائه دهند. محصول یا خدمت ارائه‌شده، به جهت بازخورد مشتریان و سرمایه‌گذاران، موردبررسی قرار خواهد گرفت. انجام این کار به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا ایرادات و نکات منفی محصولات خود را به‌خوبی متوجه شوند و در صورت نیاز، ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کنند.

حالم خوبه

درواقع ام‌وی‌پی به ایده‌پردازان کمک می‌کند تا با صرف کمترین زمان و هزینه، بتوانند ایرادات کار را برطرف کنند و آنگاه برای تولید انبوه اقدام کنند. انجام این کار به کمک مدیران کسب‌وکارها آمده‌است تا قبل از شکست محصول و ایده، بتوانند به رفع ایراد محصول یا خدمت موردنظر خود بپردازند و آن را براساس نیازهای مشتریان ارائه کنند. در نظر داشته باشید که این مفهوم به معنای تولید محصول نصفه‌و‌نیمه یا ناقص نیست. ام‌وی‌پی به معنای ارائه یک محصول با حداقل شرایط موردنیاز جهت بررسی‌های بیشتر است. درواقع این مفهوم قصد دارد نواقص کار را برطرف کند، نه آن‌که خود یک محصول ناقص باشد.

 

روش ساخت MVP

  • هدف و مخاطبان خود را مشخص کنید

قبل از هر کاری باید بدانید که MVP چیست و مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و اهداف خود را بابت تولید یک محصول یا خدمت جدید بشناسید. بهتر است که خودتان را جای مخاطب بگذارید تا بدانید که این محصول چرا باید تولید شود و مشتری به چه دلیل باید آن را خریداری کند! حتی می‌توانید مشخص کنید که مشتریان شما صرفاً از کدام جنسیت یا کدام رده‌های سنی خواهند بود. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید مسیر خود را مشخص کنید.

  • رقبای خود را بشناسید

اگر محصولی که قصد ارائه آن را دارید نمونه‌ه‍ای مشابهی در بازار دارد، بهتر است که محصول یا خدمت رقیب خود را شناسایی کرده و به بررسی آن بپردازید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا ایرادات محصول خود را رفع کنید و به‌علاوه بتوانید ایرادات محصول ساخته‌شده را نیز بررسی کنید و در جهت رفع ایرادات، محصول جدید و بدون نقص خود را ارائه دهید. به عبارت دیگر، با تحلیل رقبا، می‌توانید نسخهٔ جدید و آپدیتی را همراه با ویژگی‌های جدید ارائه دهید.

  • نیازهای مشتریان را بررسی کنید

بهتر است قبل از آن‌که محصول خود را در تعداد انبوه وارد بازار کنید، نیازهای مشتریان را بررسی کنید تا بدانید چه ویژگی‌هایی به‌طور حتم باید در محصول شما وجود داشته باشد و چه ویژگی‌هایی قابل حذف‌شدن هستند؟ بدون آن‌که تأثیر منفی بر کارکرد محصول داشته باشند. با بررسی نیازهای دقیق مشتریان، تا حد زیادی در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد. شما با انجام این کار، بهتر خواهید فهمید که مفهوم MVP چیست؟

  • از امکانات ضروری لیستی تهیه کنید

زمانی که در حال بررسی نیازهای مشتریان هستید، از ویژگی‌های ضروری که حتماً باید در محصول یا خدمت ارائه‌شده وجود داشته باشد لیستی تهیه کنید. براساس لیست تهیه‌شده، امکانات را به محصول اضافه کنید و منتظر بازخوردها بمانید.

  • محصول یا خدمت را ارائه کنید

پس از آن‌که به یک جمع‌بندی خوبی رسیدید، اهداف خود را از بابت ارائه محصول شناسایی کردید و امکانات لازم را محصول خود اضافه کردید، می‌توانید طرح اولیه را بسازید و آن را آزمایش کنید. بهتر است که آزمایشات شما دومرحله‌ای باشد. در مرحلهٔ اول، محصول توسط متخصصان و صاحب نظران بررسی شود و در مرحلهٔ دوم، در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. انجام این دو کار کمک می‌کند تا بازخوردهای منفی و مثبت را دریافت کنید و براساس آن، محصول نهایی را آماده تولید انبوه کنید.

 

مزایای MVP چیست؟

حال که با مفهوم MVP چیست؟ به‌خوبی آشنایی پیدا کرده‌اید، بهتر است تا دربارهٔ مزایای آن بیشتر بدانید. درواقع کمینه محصول پذیرفتنی به کمک صاحبان کسب‌وکارهای نوپا آمده‌است تا قبل از انجام هرگونه هزینهٔ گسترده، بتوانند شناخت بیشتری از نیازهای کاربر و هم‌چنین بازار داشته باشند تا بر همان اساس محصول خود را تولید کنند. MVP به شما به‌عنوان صاحب یک ایدهٔ جدید کمک خواهد کرد تا علاوه‌بر شناسایی نیازهای مخاطب، بتوانید ارزش محصول خود را درک کرده و براساس آن قیمت‌گذاری را انجام دهید. یکی دیگر از مزایای ام‌وی‌پی، این است که استارتاپ می‌تواند نیازهای مخاطب را شناسایی کند و بر همان اساس، کالای نهایی خود را ارائه دهد.

شاید جالب به نظر برسد که بدانید با ارائه نسخهٔ دمو محصول، می‌توانید یک نوع بازاریابی نیز انجام دهید و در نزد مشتریان خود کسب اعتبار کنید، زیرا انجام این کار به مخاطبان اطمینان می‌دهد که شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، نیازهای آنان را در ارائه محصول در نظر می‌گیرید و بر همان اساس، برای محصول خود ارزش‌گذاری انجام می‌دهید. به‌علاوه خواهید توانست چشم‌انداز بهتر و بیشتری دربارهٔ آیندهٔ کسب‌وکار خود داشته باشید و برای فروش بهتر محصولات خود برنامه‌ریزی کنید.

از دیگر مزایای ام‌وی‌پی، می‌توان به کاهش هزینه‌های اضافی در ساخت محصول اشاره کرد. کاهش هزینه در تولید، یعنی کاهش قیمت محصول و آن به معنای افزایش رضایت و هم‌چنین افزایش نرخ فروش است.

سخن پایانی

دانستیم که MVP چیست؟ و چگونه به کمک صاحبان مشاغل آمده‌است تا بهترین محصول یا خدمت را ارائه کنند. درواقع ام‌وی‌پی به معنای ارائه یک نسخهٔ آزمایشی از محصول، برای بررسی نیازهای مشتریان است. این نسخه آزمایشی به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با کمترین هزینه، یک محصول پرکاربرد و ارزشمند را ارائه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا