چگونه مهریه خود را مطالبه کنیم؟


مهریه جزو مالی ست که حق و حقوق قانونی زن محسوب می شود و زن پس از عقد، مالک آن می شود و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را از مرد طلب کند اما معمولا طلب مهریه زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما به طور کلی اخذ مهریه بدون طلاق هم امکان پذیر است.

مطالبه مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه متفاوت است. مهریه اگر به صورت عندالاستطاعه باشد، زوجه می تواند با معرفی اموال شوهرش به دادگاه، مهریه خود را وصول کند.

سریع ترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

نوع مهریه متفاوت است و به صورت توافقی بین زن و مرد تعیین می شود. مهریه می تواند سکه بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه و یا حتی طلا باشد. در واقع هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد بهه صورت توافقی به عنوان مهریه در نظر گرفته می شود.

اولین اقدام موثر برای به اجرا گذاشتن مهریه، از طریق بهترین وکیل تهران می باشد. واگذاری کلیه مراحل مهریه از ابتدا باید توسط یک وکیل مجرب انجام پذیرد. اقدام کردن خانم ها از طریق شکایات و یا تحت فشار قرار دادن مرد علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن اوضاع نخواهد شد بلکه سبب تلخی و دلخوری بیشتر شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

بنابراین اگر قصد جدی برای مطالبه مهریه را دارید حتما با یک وکیل متخصص مهریه مشورت کرده و در خصوص به اجرا گذاشتن مهریه و شرایط مالی همسر با او صحبت کنید زیرا سرعت و زمان لازمه برای توقیف اموال همسر از اهمیت بالایی برخوردار است. میشه لبئتو ببوسم؟

قوانین جدید مهریه چیست؟

 

با توجه به قوانین جدیدی که برای مهریه وضع شده است فقط تا 110 سکه امکان حکم جلب شوهر وجود دارد و مهریه به هر میزانی که در سند ازدواج درج شده باشد امکان مطالبه آن از شوهر وجود دارد به عنوان مثال

روش های مطالبه مهریه

دو روش قانونی برای طلب مهریه زن وجود دارد تا بتواند مهریه اش را مطالبه کند. روش اول برای طلب مهریه مراجعه به دادگاه است که دادگاه حکمی را به عنوان پرداخت مهریه صادر می کند و سپس نیازمند به رسیدگی توسط دادگاه می باشد.

روش مطالبه مهریه اجرای ثبت است که زوجه از طریق مراجعه به اداره ثبت، می تواند مهربه اش را به اجرا بگذارد و حتی همسرش را ممنوع الخروج نماید.

زوجه تنها اجازه دارد تا از یک روش اقدام به مطالبه مهریه اش داشته باشد مثلا اگر از طریق اجرای ثبتی اقدام به مطالبه مهریه اش کرده است دیگر نمی تواند از طریق دادگاه این کار را انجام دهد به این دلیل که اگر دادگاه اثبات کند که زوجه از طزیق اجرای ثبتی اقدام کرده است، درخواست او در دادگاه رد خواهد شد.

آیا به اجرا گذاشتن مهریه شامل هزینه می شود؟

هزینه هایی وجود دارد که برای به اجرا گذاشتن مهریه باید انجام شود. در صورتی که زوجه توانایی پرداخت هزینه های موجود را نداشته باشد می تواند تقاضای اعسار کرده و سپس مابقی مراحل های مطالبه مهریه را انجام دهد.

اگر زوجه بخواهد طلب مهریه خود را از طریق اجرای ثبتی داشته باشد می تواند همه هزینه های مربوط به اجرای ثبت را که شامل اخذ وکیل و یا ثبت آگاهی است را از همسرش دریافت نماید.

پارامترهای مهم در خصوص مهریه

 

  1. میزان مهریه و نوع آن باید به صورت کاملا توافقی میان زن و مرد باشد.
  2. مهریه باید ارزش مالی داشته باشد.
  3. مطالبه مهریه زمانی می تواند دریافت شود که در عقدنامه رسمی ثبت شده باشد.
  4. مطالبه مهریه در صورتی که زن باکره بوده و در دوران عقد انجام شود، نصف مهریه به او تعلق می گیرد.
  5. در صورت فوت زن، مهریه به وراث او تعلق می گیرد.
  6. هیچگاه اموال عمومی به عنوان مهریه در نظر گرفته نمی شود.
  7. حتی در صورت خیانت زن به مرد، مهریه همچنان به او تعلق می گیرد.
  8. حتی اگر زن از انجام وظایف زناشویی اش هم خودداری نماید همچنان مهریه به او تعلق می گیرد.
  9. اگر طلاق توافقی صورت گیرد، زن باید مقداری از مهریه خود را ببخشد.
  10. در صورتی که زن بخواهد مهریه اش را ببخشد باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید و در آن جا به ثبت برساند و تنها دست نوشته امکان پذیر نمی باشد.
  11. در صورتی که مرد درخواست طلاق دهد باید کل مهریه را پرداخت نماید و اگر زن درخواست طلاق دهد باید مقداری از مهریه خود را ببخشد.

کلام آخر

مطالبه مهریه موضوعی کاملا قانونی است که براساس قانون، زن می تواند با استفاده از روش های نامبرده در مقاله مهریه اش را مطالبه نماید. مطالبه مهریه از طریق مراجعه به دادگاه امکان پذیر است که روشی معمول است که توسط زوجه انجام می شود. در این روش، نیازمند به رسیدگی دادگاه می باشد تا حکم مطالبه مهریه صادر شود. روش دیگر مطالبه مهریه این است که زوجه به اجرای ثبت مراجعه نماید و به دلیل اینکه سند ازدواج یک سندی رسمی است بنابراین زوجه با مراجعه به اداره ثبت در محل سکونتش می تواند مهریه را به اجرا بگذارد و یا حتی مرد را ممنوع الخروج نماید.

نکته مهمی که برای مطالبه مهریه وجود دارد این است که تنها از سک راه می توان برای مطالبه مهریه اقدام کرد . اگر در دادگاه ثابت شود که زن از روش اجرای ثبت درخواست مطالبه کرده است، درخواست او در دادگاه رد خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا