چگونه ناخنک چشم را از بین ببریم؟


احتمال اینکه در طول عمرتان با بیماری‌های چشمی مواجه شوید دور از ذهن نیست؛ خبر خوش اما اینکه اکثر این بیماری‌ها قابل تشخیص و درمان هستند و در صورت مراجعه به متخصصین باتجربه و حاذق چشم‌پزشک می‌توانید درمان تاثیرگذاری را دریافت کنید.

به همین دلیل اگر احساس کردید دچار ناخنک چشم هستید، نیازی نیست بترسید و نگران شوید؛ چرا که اگر به‌موقع به پزشک مراجعه کنید و پس از معاینه و تشخیص بیماری، برای کنترل و بهبود علائم آن اقدامات لازم را انجام دهید، درمان شما به‌راحتی انجام می‌شود.

در ادامه برایتان بیشتر توضیح داده‌ایم که این بیماری چیست و روش‌های درمان آن را نیز معرفی کرده‌ایم.

ناخنک چشم چیست؟

اگر شما یا اطرافیانتان به ناخنک چشم (Pterygium) مبتلا شوید، ضایعه‌ای تقریبا به شکل مثلث را مشاهده می‌کنید که از قسمت ملتحمه یا همان سفیدی چشم به سمت قرنیه یا سیاهی چشم کشیده شده است.
دلیل بروز این بیماری هم رشد بافت پیوندی خوش‌خیم و رگ‌های ملتحمه است که اغلب در ابتدای ابتلا به شکل یک سفیدی که ملتحمه را پوشانده ظاهر می‌شود و در صورت درمان‌نشدن، کم‌کم قرنیه را دربر می‌گیرد.
از این رو به آن ناخنک گفته می‌شود که رنگ آن اغلب مثل ناخن صورتی است. برخی موارد هم دیده شده است که ضایعه ملتهب و قرمز شده، در این حالت فرد دچار سوزش و خارش می‌شود که معمولا با ریزش اشک همراه است و در برخی موارد باعث خشکی چشم نیز خواهد شد.
اگر به‌موقع برای درمان ناخنک اقدام نشود، به‌قدری رشد می‌کند که نیمی از قرنیه را هم می‌پوشاند و در این صورت است که دید را با مشکل مواجه می‌کند و فرد دچار تاری دید می‌شود.
باید بدانید اگر وقتی ناخنک‌ها کوچک هستند درمان نشوند، باعث تغییر شکل قرنیه می‌‌شوند و احتمال آنکه بیمار دچار آستیگماتیسم شود، زیاد است. ضمن اینکه اگر برای درمان بسیار دیر اقدام گردد و قرنیه چشم زخم شود، امکان نابینا‌شدن فرد مبتلا هم وجود دارد.

روش های درمان ناخنک چشم

درست است که بیماری Pterygium از بیماری‌های شایع چشم نیست و به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما برای درمان آن روش‌های مختلفی از جمله روش دارویی و جراحی وجود دارد.

درمان دارویی

یکی از روش‌های درمانی ناخنک چشم، درمان دارویی است. زمانی که بیمار با التهاب، سوزش و قرمزشدن چشم مراجعه می کند، احتمال دارد چشم پزشک قطره دارویی اشک مصنوعی را تجویز کند و از بیمار بخواهد در زمان‌های مشخص و به‌طور مرتب آن را مصرف کند. با این کار از شدت‌یافتن و بیشترشدن التهاب و قرمزی چشم جلوگیری می‌شود.
اما اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری شدیدتر است و نیاز به داروهای قوی‌تر دارد، احتمالا قطره‌های ضدالتهاب و استروئیدی را تجویز خواهد کرد.

جراحی

در شدیدترین نوعِ ناخنک زمانی‌که دیگر درمان‌های دارویی تاثیری بر بهبودی بیماری ندارد، پزشک متخصص چشم ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد دهد. طی این جراحی، چشم پزشک  بافت ناخنک را برمی‌دارد.

عمل جراحی ناخنک چشم چگونه است و چقدر طول می کشد؟

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم، عمل جراحی برداشتن ناخنک چشم آخرین مرحله از درمان این عارضه است و معمولا نیم ساعت تا یک ساعت طول می‌کشد.
چشم پزشک ناخنک‌هایی که بسیار بزرگ‌ هستند و ضمن آسیب به دید بیمار، زیبایی ظاهری فرد را هم تحت تاثیر قرار داده باشد، با عمل جراحی برمی‌دارد.
روش‌های تکمیلی همچون پیوند ملتحمه و داروهایی مانند میتومایسین در هنگام جراحی هم برای آنکه دیگر این بیماری عود نکند، ممکن است استفاده شوند. جراح در طول عمل و پس از برداشتن ناخنک، ممکن است ناحیه‌ای از چشم را که آسیب دیده با قسمتی از بخش سالم ملتحمه (که اغلب از پشت پلک بالا برداشته می‌شود) بپوشاند که به آن جراحی اتوگرافت می گویند.

تشخیص و درمان ناخنک چشم در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور

اکنون که با بیماری ناخنک چشم آشنا شدید و به اهمیت اقدام به‌موقع برای درمان و کاهش علائم آن پی بردید، ممکن است برای درمان به‌دنبال پزشک حاذق و متخصص باشید و در انتخاب بهترین مرکز درمانی دچار مشکل شوید.
پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص و درمان ناخنک چشم حتما به بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور مراجعه کنید. در این مرکز مجهز درمانی، به روزترین وسایل چشم‌پزشکی با حضور بهترین پزشکان متخصص چشم به تشخیص و درمان انواع بیماری های شایع از جمله آب مروارید، پیر چشمی و ناخنک چشم می‌پردازند.
اطمینان بیمار به تخصص و تبحر پزشک، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای پیشرفت در روند درمان و بهبودی است که قطعا با مراجعه به بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور، این حس اعتماد و درمانی موفق را تجربه خواهید کرد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا