کاربرد واقعیت مجازی در ورزش


یکی از تکنولوژی‌های جدید که اخیراً محبوبیت بسیار زیادی در تمامی کشورهای جهان پیدا کرده است، واقعیت مجازی (Reality virtual) یا به اختصار (VR) می‌باشد. واقعیت مجازی همانطور که از نام آن مشخص است، یک تکنولوژی جدید برای طراحی فضاهای غیر واقعی می‌باشد. با کمک این تکنولوژی، شما می‌توانید حضور در مکان‌ها و موقعیت‌های غیر واقعی را تجربه کنید. در حال حاضر، واقعیت مجازی در بسیاری از حوزه‌های مختلف کاربرد دارد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این تکنولوژی، در پزشکی و امور نظامی است. حتی می‌توان در حوزه‌های سرگرمی و تفریحی نیز از (VR) استفاده کرد. بدون شک مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کاربرد واقعیت مجازی، در حوزه ورزشی می‌باشد. اگر اطلاعاتی در رابطه با این تکنولوژی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً تا انتها مطالعه کنید. چرا قصد داریم به طور کامل درباره کاربرد (VR) در ورزش توضیح دهیم.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) در واقع یک دنیای شبیه سازی شده است که کاملاً غیر واقعی می‌باشد. این فضای شبیه سازی شده، با استفاده از ابزارهای خاص و با کمک گرافیست‌های حرفه‌ای طراحی می‌شود. برای استفاده ‌از این تکنولوژی، نیاز به یک عینک یا هدست مخصوص دارید. زمانی که عینک را روی چشمان خود قرار می‌دهید، می‌توانید هر فضای غیر واقعی را تجربه کنید. این فضای مجازی، بسیار واقعی به نظر می‌رسد. به همین دلیل، می‌تواند بر احساسات و عملکرد تصمیم گیری افرادی که از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند تصمیم بگذارد.

در حال حاضر، از (VR) در حوزه‌های مختلف مثل حوزه‌های علمی و آموزشی، درمانی و سرگرمی استفاده می‌شود. در عینک یا هدست مخصوص واقعیت مجازی، نوعی لنزهای مخصوص قرار گرفته است. این لنزها دقیقاً در مقابل چشمان فرد قرار می‌گیرند و تصاویر را با کیفیت بالا و به شکل سه بعدی نشان می‌دهند. دستگاه‌های واقعیت مجازی، بسیار متنوع هستند. اما رایج‌ترین آن شامل یک دستگاه ساده است که با حرکت سر محیط را جابجا می‌کند.

یعنی زمانی که سر خود را به سمت چپ حرکت می‌دهید، محیط مجازی نیز به سمت چپ حرکت می‌کند. به این ترتیب، شخص احساس می‌کند واقعاً در آن محیط حضور دارد. زیرا می‌تواند یک محیط غیر واقعی را از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد. هر چقدر هدست واقعیت مجازی و سخت‌افزارهای مربوط به آن کیفیت بالاتری داشته باشند، محیط مجازی واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

کدام دستگاه های ورزشی برای واقعیت مجازی مناسب هستند؟

شما می‌توانید هنگام استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات ورزشی، از خدمات واقعیت مجازی استفاده کنید. در ادامه، برخی از دستگاه‌های ورزشی که برای این تکنولوژی مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

● تردمیل

تردمیل یک دستگاه ورزشی برای دویدن و کالری سوزی است. مطالعات نشان می‌دهد، بسیاری از افراد انگیزه کافی برای دویدن در محیط خانه یا در فضای آزاد ندارند. ابزارها و تکنولوژی‌های جدید مانند تجهیزات واقعیت مجازی، می‌توانند انگیزه ورزشکاران را برای دویدن روی تردمیل و تجزیه چربی‌های اضافی بدن افزایش دهند. البته توجه داشته باشید که این تکنولوژی می‌تواند اعتیاد آور باشد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم به میزان استاندارد از هدست‌های (VR) استفاده کنید.

● دستگاه دوچرخه ‌سواری

حتماً دستگاه‌های دوچرخه سواری که در باشگاه‌های بدنسازی وجود دارد را دیده‌اید. این دستگاه‌های دوچرخه سواری، می‌توانند در فضای داخلی خانه نیز مورد استفاده قرار بگیرند. ابزارهای واقعیت مجازی، به شما کمک می‌کنند تا احساس دوچرخه سواری در فضای آزاد داشته باشید. به این ترتیب، انگیزه و انرژی بیشتری برای دوچرخه سواری و کاهش وزن خواهید داشت.

دوچرخه سواری با دستگاه‌های مخصوص که در خانه یا باشگاه نصب می‌شوند، گاهی اوقات کسل کننده به نظر می‌رسد. لذت دوچرخه سواری به این است که همزمان با رکاب زدن، از مناظر و آب و هوای اطراف خود لذت ببرید. اما متاسفانه دستگاه‌های شبیه‌ساز دوچرخه سواری، ثابت هستند و امکان جابجایی ندارند.

کاربردهای واقعیت مجازی در ورزش

واقعیت مجازی می‌تواند در کنار یک برنامه بدنسازی مورد استفاده قرار بگیرد. این تکنولوژی کاربردهای گوناگونی در ورزش دارد و در بسیاری از تمرینات ورزشی مثل تمرینات ورزشی هوازی و تمرینات قدرتی استفاده می‌شود‌. بهتر است در کنار استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های جدید، از یک برنامه بدنسازی حرفه‌ای استفاده کنید.

برنامه‌ای که توسط مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، شامل مجموعه‌ای از تمرینات ساده یا پیشرفته است که به مرور زمان بر عضله‌سازی تاثیر می‌گذارند و چربی‌های اضافی بدن را از بین می‌برند. این برنامه‌های ورزشی، با هزینه بسیار پایین‌تر از هزینه ثبت نام در باشگاه به شما ارائه می‌شوند. در ادامه، برخی از کاربردهای واقعیت مجازی در ورزش را برای شما بیان می‌کنیم.

● افزایش تجربه مشاهده

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این تکنولوژی در ورزش، افزایش تجربه مشاهده برای تماشاچیان و طرفداران یک گروه ورزشی خاص است. به عنوان مثال افرادی که به برنامه بدنسازی علاقه دارند یا طرفدار ورزش بسکتبال هستند، می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی بازی را از نزدیک تماشا کنند. این مسئله، به طرفداران و تماشاچیان یک گروه ورزشی خاص کمک می‌کند تا درک بهتری از بازی مورد علاقه خود داشته باشند و هیجان بازی را به شکل‌های مختلف تجربه کنند. به این ترتیب، می‌توانند هنگام بازی واقعی تعامل بهتری با بازیکنان داشته باشند.

● پخش واقعیت به صورت مجازی

یکی دیگر از کاربردهای واقعیت مجازی، این است که می‌تواند بازی‌های آنلاین و زنده را به صورت مجازی برای هواداران پخش کند. به این ترتیب طرفدارانی که نمی‌توانند به صورت حضوری به استادیوم مراجعه کنند، قادر خواهند بود بازی را به صورت زنده از طریق واقعیت مجازی دنبال کنند. در این حالت، طرفداران احساس می‌کنند به صورت فیزیکی در استادیوم حضور دارند.

یکی از مهم‌ترین مزایای این تکنولوژی، این است که محیط را به صورت ۳۶۰ درجه نشان می‌دهد. یعنی طرفداران می‌توانند هر زاویه از استادیوم یا محیط بازی را تماشا کنند. این تکنولوژی، به شما کمک می‌کند تا احساس کنید بخشی از بازی هستید. از این روش، بیشتر برای ورزش‌های پرطرفدار مثل فوتبال، تنیس یا والیبال استفاده می‌شود.

● بهبود عملکرد بازیکن

از دیگر کاربردهای واقعیت مجازی، بهبود عملکرد بازیکن است. از این کاربرد برای بهبود عملکرد ورزشکارانی که از برنامه بدنسازی پیروی می‌کنند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که در حال انجام حرکت پلانک هستید، می‌توانید از هدست‌های مخصوص برای مشاهده دقیق و آگاهی از نحوه انجام حرکت پلانک استفاده کنید. ورزشکاران می‌توانند با کمک واقعیت مجازی، تمامی حرکات تمرینی را شبیه سازی کنند و در یک محیط مجازی به تمرین بپردازند.

مهم‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی برای بهبود عملکرد بازیکن

برخی از مهم‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی برای بهبود عملکرد بازیکن، شامل موارد زیر هستند:

۱.آموزش و شبیه سازی بازیکن

می‌توان از این تکنولوژی برای شبیه‌سازی سناریو بازی یا تمرینات ورزشی استفاده کرد. به عنوان مثال، بازیکنان می‌توانند وارد فضای غیر واقعی شوند که تمامی حرکات تمرینی بدنسازی را به شکل دقیق آموزش می‌دهد. همچنین ورزشکارانی که در خانه تمرین می‌کنند، قادر خواهند بود از واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی محیط‌های تمرینی گروهی استفاده کنند.

این قابلیت به خصوص برای ورزش‌های گروهی و پیچیده مانند فوتبال، بسکتبال یا بدنسازی اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته مهم، آموزش به ورزشکاران است. (VR) قادر است مانند یک مربی عمل کند و نحوه انجام دادن حرکات را به شما آموزش دهد. به عنوان مثال می‌توان در فوتبال، برای شبیه سازی بخش‌های مختلف بازی مثل ضربات کرنر یا ضربات پنالتی از واقعیت مجازی استفاده کرد.

به این ترتیب بازیکنانی که به تازگی ورزش فوتبال را آغاز کرده‌اند و اطلاعات چندانی درباره نحوه انجام دادن ضربات کرنر یا باقی بخش‌های فوتبال ندارند، می‌توانند از این فضای مجازی برای آموزش و تمرین استفاده کنند. این تکنولوژی، می‌تواند استراتژی‌ها و تکنیک‌های رشته‌های ورزشی مختلف را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد و مانند یک مربی عمل کند.

۲.تجزیه و تحلیل داده ها و عملکرد

بدون شک یکی از بهترین کاربردهای (VR)، تجزیه و تحلیل داده‌ها و عملکرد ورزشکاران است. به عنوان مثال افرادی که از برنامه بدنسازی استفاده می‌کنند، می‌توانند برای تجزیه و تحلیل عملکرد خود از این تکنولوژی استفاده کنند. ابزارهای واقعیت مجازی، جزئیات عملکرد ورزشی شما را با استفاده از سنسورها و حسگرهای هوشمند ثبت می‌کنند. سپس این اطلاعات و جزئیات را به صورت عددی یا تصویری برای مربیان ورزشی ارسال می‌کنند.

به این ترتیب، مربیان ورزشی میزان پیشرفت شما را مورد بررسی قرار خواهند داد. همچنین خطاها و مشکلات تمرینات را شناسایی می‌کنند و در جهت رفع آن اقدام خواهند کرد. مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب، از روش‌های مختلف برای بررسی مشکلات تمرینات ورزشکاران استفاده می‌کنند.

نحوه انجام تمامی تمرینات ورزشی از جمله تمرینات بدنسازی، در قالب ویدیو یا آموزش آنلاین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند. همچنین ورزشکاران می‌توانند قبل از انجام تمرینات، مشاوره دریافت کنند. برای دریافت برنامه بدنسازی فیت کلاب، کافی است وارد وبسایت این مجموعه شوید و برنامه تمرینات ورزشی را با کمترین هزینه دریافت کنید.

۳.پیشگیری از آسیب و توانبخشی

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی، پیشگیری از آسیب و توان بخشی است. با کمک این تکنولوژی، بازیکنان نحوه انجام حرکات ورزشی را تجسم می‌کنند. در نتیجه، راحت‌تر می‌توان خطرات و آسیب‌های احتمالی را شناسایی کرد. واقعیت مجازی حتی برای توانبخشی ورزشکارانی که از آسیب دیدگی‌های جسمانی رنج می‌برند کاملاً مناسب است.

نحوه انجام دادن حرکات ورزشی برای افرادی که به مشکلات جسمانی مثل دیسک کمر، آرتروز و مواردی مانند این مبتلا هستند، در قالب یک فضای مجازی و غیر واقعی آموزش داده خواهد شد. به عنوان مثال تمرینات پرش و فرود در بسکتبال، معمولاً باعث آسیب دیدگی زانو می‌شوند. می‌توان با استفاده از واقعیت مجازی، نحوه انجام دادن تمرینات پرش و فرود را شبیه سازی کرد. در نتیجه، بازیکنان از تکنیک‌ها و استراتژی‌های پرش و فرود در بازی بسکتبال مطلع خواهند شد.

۴.ضربه مغزی

ارزیابی و بررسی ضربه مغزی، یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی است. متاسفانه ضربه مغزی یک آسیب بسیار رایج در رشته‌های مختلف ورزشی است. ممکن است هنگام ورزش کردن آسیب شدیدی به مغز وارد شود و ایمنی و سلامت ورزشکار در خطر قرار گیرد.

سنسورهای هوشمند تجهیزات (VR)، می‌توانند علائم ضربه مغزی و علائم حیاتی بیمار را مورد بررسی قرار دهند. این ویژگی ممکن است بسیاری از ورزشکاران را از مرگ حتمی نجات دهد. برخی ضربه‌هایی که هنگام ورزش شدید به سر وارد می‌شوند، باعث خونریزی مغزی شده و جان ورزشکار را در خطر قرار می‌دهند. بنابراین، تکنولوژی توانسته است تا حدودی از وقوع حوادث و آسیب‌های جانی جلوگیری کند.

بررسی مطلب

در این مطلب به طور کامل درباره کاربرد واقعیت مجازی در ورزش توضیح داده شد. واقعیت مجازی یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است که فضای غیر واقعی و مجازی را نمایش می‌دهد. این تکنولوژی در بسیاری از حوزه‌های مختلف مثل خدماتی و درمانی، نظامی، سرگرمی و ورزش کاربرد دارد.

می‌توان از (VR) برای آموزش نحوه انجام تمرینات ورزشی در برنامه بدنسازی استفاده کرد. تجهیزاتی که برای ارائه خدمات واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر جنبه سرگرمی می‌توانند عملکرد ورزشکاران را مورد بررسی قرار دهند یا حرکات تمرینی را اصلاح کنند.

علاوه بر این، واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی محیط بازی و تعامل بیشتر طرفداران با بازیکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره برنامه بدنسازی و نحوه انجام حرکات ورزشی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مجله تخصصی فیت کلاب را مطالعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا