۱۰ ارز قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۳


زمانی که صحبت از با ارزش‌ترین پول دنیا می‌شود، اغلب مردم گمان می‌کنند که یورو یا دلار با ارزش‌ترین پول‌های جهان هستند. اما این طور نیست؛ ممکن است نتیجه شما را شگفت‌زده کند! زیرا این دو ارز، طبق تحقیقات کارشناسان آکادمی آموزش بازارهای مالی بیتکورس، جزء 5 ارز قدرتمند جهان هم به شمار نمی‌آیند.

سازمان ملل 180 ارز را در سر تا سر جهان به عنوان ارز قانونی به رسمیت می‌شناسد. با این حال میزان استفاده از ارز و محبوبیت آن، لزوما معادل ارزش یا قدرتی نیست که ارز دارد. در واقع قیمت یک ارز همیشه ارزش آن را منعکس نمی‌کند. ممکن است یک کشور به دلیل تقاضای زیاد برای ارز خود، نرخ ارز بالایی داشته باشد؛ اما اگر قیمت‌ها در آن کشور بالا باشند یعنی مردم قدرت خرید پایینی داشته باشند، ممکن است ارزش ارز از آن چه نشان داده می‌شود کم‌تر باشد. برای درک درست از مفهوم ارز و پول، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله ” پول چیست ” بزنید.

در واقع مفهوم قدرت ارز به معنای قدرت خرید پول یک کشور در هنگام مبادله با کالا، خدمات یا ارزهای دیگر است. قدرت هر ارز با ارزیابی تعداد کالاها و خدمات قابل خرید با یک واحد پول ملی و میزان ارز حاصل از مبادله تعیین می‌شود.

معیار انتخاب باارزش‌ترین ارز براساس ارزش آن هنگام مبادله با INR است. به عنوان مثال دلار آمریکا ممکن است گران‌ترین ارز نباشد، اما بیش‌ترین معامله جهانی را دارد.

معرفی با ارزش ترین پول‌ دنیا

1. دلار ایالات متحده آمریکا:

دلار که واحد پول ایالات متحده آمریکا است، پرمعامله‌ترین ارز در سطح جهان است. اما این محبوبیت باعث نشده که رتبه اول را در میان ارزهای باارزش کسب کند.

2. یورو:

یورو واحد پول رسمی منطقه یورو (شامل 19 کشور عضو اتحادیه اروپا) است. یورو که یکی از قوی‌ترین ارزهای جهان است در جایگاه نهم قرار دارد.

3. فرانک سوئیس:

واحد پول سوئیس و لیختن‌اشتاین، فرانک سوئیس است که به دلیل ثبات اقتصادی‌اش شناخته شده است.

4. دلار جزایر کیمن:

این ارز واحد پول رسمی جزایر کیمن است؛ اگر چه در بین قوی‌ترین ارزها رتبه هفتم را دارد اما ارزش آن به اندازه پنجمین ارز در سطح جهانی است.

5. پوند جبل‌الطارق:

جبل‌الطارق یکی از قلمروهای برون‌مرزی بریتانیا محسوب می‌شود که واحد پول آن، با ارزش اسمی پوند بریتانیا ارتباط دارد.

6. پوند بریتانیا:

پوند بریتانیا که واحد پول رسمی بریتانیا است، در بسیاری از سرزمین‌های دیگر هم به طور گسترده استفاده می‌شود. پوند، به عنوان پنجمین ارز قوی جهان، جایگاه قابل توجهی در امور مالی جهانی دارد. علاوه بر این موقعیت شهر لندن به عنوان یک مرکز مالی و فعالیت‌های تجاری گسترده بریتانیا به تقویت جایگاه پوند و ارزش آن کمک بسیاری می‌کند.

7. دینار اردن:

دینار اردن که از سال 1950 جایگزین پوند فلسطین شد، به عنوان واحد پول اردن انتخاب گردید. نرخ ارز ثابت و اقتصاد متنوع کشور اردن به بالا رفتن ارزش پول آن کمک بسیاری کرده است و باعث شده تا به عنوان چهارمین ارز قدرتمند جهان شناخته شود.

8. ریال عمان:

پس از این که کشور عمان استفاده از روپیه هند به عنوان واحد رسمی پول کشور را متوقف کرد، ریال عمان معرفی و جایگزین شد. اقتصاد کشور عمان به طور کامل متصل به نفت و فروش آن است. به همین دلیل ریال عمان و دلار آمریکا به یک‌دیگر گره خورده اند.

9. دینار بحرین:

بحرین هم مانند عمان اقتصادی متکی به نفت دارد و به همین دلیل واحد پول آن متصل به دلار آمریکا است و به طور انحصاری تنها در بحرین استفاده می‌شود. ارز این کشور در جایگاه دومین ارز قدرتمند قرار دارد.

10. دینار کویت:

بالاترین و قدرتمندترین ارز جهانی، دینار کویت است. این واحد پولی از هنگام معرفی در سال 1960 همواره به عنوان باارزش‌ترین ارز جهان در رتبه‌بندی‌ها قرار می‌گرفت. ثبات اقتصادی این کشور که به دلیل ذخایر نفتی و اجرای سیستم معاف از مالیات است، به تقاضای بالای پول این کشور کمک می‌کند.

عوامل تاثیر گذار بر تعیین نرخ ارز

عواملی مانند رشد اقتصادی، ثبات سیاسی، منابع طبیعی و تقاضای جهانی نقش بسیار مهمی در تعیین ارزش و رتبه یک ارز دارند. طیف متنوعی از ارزها که در این فهرست از آن‌ها نام بردیم، ارتباط متقابل جهانی و اهمیت تجارت بین‌المللی را برجسته می‌کند.

راهنمای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

سرمایه‌گذاری و چگونگی آن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر فرد باید از آن اطلاع داشته باشد. در شرایط نابه‌سامان اقتصادی چیزی که به گذر کردن‌تان کمک می‌کند، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است. اغلب افرادی که در زندگی کاری یا مالی یک‌بار ورشکست شده‌اند می‌توانند به خوبی اهمیت یک سرمایه‌گذاری مولد را درک کنند. اگر چه هر سرمایه‌گذاری نیازمند به دانش و تلاش است، اما زمانی که برای آموزش می‌گذارید روزی شما را از یک سیلاب مالی به خوبی نجات میدهد. به همین دلیل اگر به دنبال کسب سود بیش‌تر و بالا بردن توانایی مالی‌تان هستید، بهتر است یادگیری را از همین امروز شروع کنید. متخصصین امور مالی در وب سایت بیتکورس bitcourse.net به شما کمک می‌کنند تا بازارهای مالی را بشناسید و با شروع سرمایه‌گذاری در آن، به سود برسید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا