۶ پیشنهاد ساده برای کنار گذاشتن تنبلی + ۵ اثر تنبلی روی دانش‌آموزان چیست


کنار گذاشتن تنبلی کار بسیار سختی، اما امکان پذیر است. در این مطلب چطور پس از بررسی تأثیر تنبلی برروی دانش‌آموزان، به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چطور می‌شود با تنبلی مقابله کرد؟

کمی فکر کنید. لابد شما هم خاطره‌ای از عقب‌انداختن درس و مشق به‌خاطر تماشای تلویزیون در ذهن دارید. این نوع از تنبلی بسیار رایج است. بااین‌همه، باید یادآور شد که تنبلی می‌تواند تأثیرات زیان‌باری بر زندگی شما، ازجمله نمراتتان داشته باشد.

چطور می‌شود بر تنبلی و استرس بعد از آن غلبه کرد؟ بر اساس پیشنهاد محققان با برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی و بهبود مهارت‌های مدیریت زمان با تنبلی خود مقابله کنید.

۵ اثر تنبلی روی دانشآموزان

ابتدا باید اثر تنبلی روی دانش‌آموزان را شناخت تا بتوان راه مقابله با آن را فهمید.

۱ـ نمرات ضعیف

اولین اثر تنبلی برای دانش‌آموزان نمرات خیلی ضعیف است. ناتوانی در تکمیل درس و مشق مدرسه اغلب به عملکرد ضعیف یا تحویل‌ندادن کارها منجر می‌شود. درحالی‌که جریمه‌های اولیه ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسند، با گذشت زمان و انباشته‌شدن کارها و جریمه‌ها نمرات روزبه‌روز افت می‌کنند. در احتمالی بدبینانه، این روند بر ورود به دانشگاه هم تأثیرگذار است. برای پیشگیری از این عواقب منفی، ضروری است که در ابتدای هر ترم با تنبلی مقابله کنید.

۲ـ ناامیدی

ناامیدی دومین پیامد طبیعی تنبلی برای دانش‌آموزان است که انگیزه‌ را کاهش می‌دهد و بر روابط اجتماعی هم تاثیر منفی می‌گذارد. به‌راستی، امیدداشتن برای حفظ روابط سالم ضروری است.

ناامیدی باعث ایجاد احساس بی‌اثری و بی‌تفاوتی می‌شود. بعد از تجربه ناامیدی، مغزمان سلسله‌ای پیچیده از پاسخ‌های عصبی و فیزیولوژیکی را آغاز می‌کند که برای سلامتی مفید نیست.

به‌طورکلی، تنبلی و ناامیدی هردو می‌توانند بر سلامت روانی و فیزیکی ما تأثیر بگذارند و باعث کاهش بهره‌وری و کیفیت زندگی شوند.

۳ـ در معرض خطر قرارگرفتن سلامتی

تنبلی به جنبه‌های مختلف زندگی مانند ورزش و برنامه‌ریزی و وعده‌های غذایی سالم هم سرایت می‌کند. این جنبه تنبلی می‌تواند بر سلامت دانش‌آموز هم تأثیر بگذارد. همچنین عادت به تنبلی می‌تواند باعث شود تا روانتان به‌کلی تمرکزکردن را از یاد ببرد.

۴ـ استرس و اضطراب

استرس و اضطراب اغلب با تنبلی همراه‌ است. این احساسات نه‌تنها محصول ترس از شکست، بلکه نتیجه ارائه کارهای ضعیف یا مواجهه‌شدن با لیست بلندبالایی از کارهای انجام‌نشده است که می‌توانند اعتمادبه‌نفس را تضعیف کنند و به علائم فیزیکی منجر شوند. براساس کلینیک مایو، استرس می‌تواند باعث سردرد، ناراحتی معده، تنش عضلانی و تغییرات در میل جنسی شود.

۵ـ به باد دادن فرصت‌ها

پیامدهای ذهنی و جسمی تنبلی به از دست رفتن فرصت‌ها و افزایش استرس منجر می‌شود. دانش‌آموزان ممکن است به‌دلیل مطالعه شب امتحان، فرصت‌های جذاب تحصیلی یا شغلی را از دست دهند. به باد رفتن فرصت‌ها باعث می‌شود تا دانش‌آموز در چرخه باطل از دست دادن و فرصت و افزایش استرس اسیر شود، چرخه‌ای که محصولی جز افسردگی ندارد.

۶ پیشنهاد مؤثر برای کنارگذاشتن تنبلی

چند پیشنهاد برای کنار گذاشتن تنبلی

حالا که از تأثیر ویرانگر تنبلی آگاهیم، پیشنهادهایی برای مقابله با این عادت بد داریم.

۱ـ با ترس خود مقابله کنید

شاید باورش سخت باشد، اما ترس یکی از عواملی است که به تنبلی منجر می‌شود. این ترس می‌تواند شامل ترس از شکست، ترس از اشتباه یا حتی ترس از موفقیت باشد. به عقیده سوزان کراوس ویتبورن، روان‌شناس و نویسنده در مجله روان‌شناسی امروز (Psychology Today)، باورهای غلط خود را به چالش بکشید.

اگر از موفقیت می‌ترسید، شاید باور دارید که شایسته آن نیستید. مهم است درک کنید خودتحقیری ممکن است از اهدافتان دورتان کند. پس برای رو‌به‌روشدن با ترسی که مانع شروعتان است، بر تنبلی غلبه کنید.

۲ـ فهرست انجام کارها (لیست کارهای روزانه)

مقابله با تنبلی را با تهیه لیستی از کارهایی که باید انجام دهید، شروع کنید. اگر لازم است، تاریخ نهایی انجام‌دادن هر مورد را مشخص کنید. برآورد کنید که هر کار چقدر زمان می‌برد. در مرحله بعد، این میزان را دوبرابر کنید تا در دامن تخمین غلط زمان پروژه اسیر نشوید.

۳ـ پروژه‌ها را به بخش‌های کوچکتر و قابل‌مدیریت تقسیم کنید

هنگامی که پروژه بزرگی در دست دارید، ممکن است کمی احساس ترس و ناامیدی کنید. نترسید و لیست کارهایتان را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود تا استرستان کم‌تر و کارتان قابل‌مدیریت‌تر شود.

اگر به نوشتن مقاله‌ای برای کلاس نیاز دارید، چه مراحلی را باید طی کنید؟ اگر درحال برنامه‌ریزی برای موفقیت در امتحانی هستید، چه کارهایی باید انجام دهید و چه لوازمی را باید تهیه کنید؟ پس از تهیه لیستی که روند انجام کار را به‌تفصیل مشخص می‌کند، می‌توانید آن را به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کنید.

۴ـ اولین نشانه‌های تنبلی را تشخیص دهید

هنگامی که انجام‌دادن کارهای یادداشت‌شده در فهرستتان را شروع کردید، جایی تنبلی به سراغتان می‌آید. توجه داشته باشید که چه زمانی اولین نشانه‌های افکار تنبلی به ذهنتان خطور می‌کند. اگر جمله‌هایی مثل «الان حسش نیست.» یا «بعداً وقت دارم روی این کار کنم.» به ذهنتان رسید، باید بدانید که آماده تنبلی هستید.

وقتی احساس تنبلی می‌کنید، تسلیم نشوید. خود را مجبور کنید حداقل چند دقیقه بیشتر روی کاری که در دست دارید، تمرکز کنید. در بسیاری از موارد، بعد از چند دقیقه، تنبلی را فراموش می‌کنید.

۵ـ عوامل مزاحم را حذف کنید.

هنگامی که تلویزیون، یوتیوب، تلگرام یا بازی خاصی درست کنار گوشتان باشد، واقعا تمرکز سخت است. دوره‌ای زمانی مشخص کنید که در آن تمام عوامل مزاحم از اطرافتان حذف شوند. با این کار امکان بازیگوشی را از خود می‌گیرید و بهره‌وری‌تان به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

۶ـ به خود پاداش دهید.

پس از انجام‌دادن هرکار باید به خود پاداش دهید. مغزمان به چنین‌ چیزی نیاز دارد. مثلا از چیزی که برایتان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است، لذت ببرید. این جایزه می‌تواند بازی کامپیوتری یا شرکت در دورهمی دوستانه‌ای باشد. پیروزی‌های خود را به رسمیت بشناسید.

کنار گذاشتن تنبلی سخت، اما ممکن است

کنار گذاشتن تنبلی آسان نیست، اما شدنی است. برای درک میزان سختی کنار گذاشتن تنبلی باید بدانید که ۸۰ تا ۹۵ درصد از دانش‌آموزان به‌طور منظم درگیر تنبلی هستند. وسوسه برای به تعویق انداختن کارها می‌تواند قوی باشد، به‌خصوص وقتی که چیزهای زیادی اطرافمان وجود دارند که سرگرم‌کننده و جذاب‌اند.

درحالی‌که تنبلی ممکن است چیزی نباشد که بتوانید کاملاً از آن فرار کنید، با شناخت دلایل تنبلی و روش غلبه بر آن‌ها می‌توانید به خود کمک کنید. با اجرای این استراتژی‌ها ممکن است متوجه شوید که آسان‌تر است که کارهای مهم را شروع کنید و به انجام برسانید.

 

منبع: Verywellmind , Outlier


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا