۷ نشانه مهم کمبود امنیت عاطفی و ۹ جمله اثرگذار برای تقویت آن


افرادی که امنیت عاطفی دارند، به‌راحتی با احساسات خود روبه‌رو می‌شوند. این افراد هرچقدر هم که ناراحت باشند، احساساتشان را نادیده نمی‌گیرند و صرفا به این دلیل که احساسات ناخوشایندی دارند، برای ازبین‌بردن یا اصلاح آنها تلاش نمی‌‌کنند، بنابراین زندگی عاطفی نسبتا آرام و متعادلی دارند. در این مقاله ضمن تعریف امنیت عاطفی، نشانه‌های نداشتن امنیت عاطفی را بررسی می‌کنیم و ۹ راهکار برای تقویت امنیت عاطفی ارائه می‌دهیم.

امنیت عاطفی چیست؟

امنیت عاطفی معیاری است که ثبات عاطفی افراد را نشان می‌دهد. افرادی که از نظر عاطفی امنیت دارند، احساس اطمینان و راحتی می‌کنند. آنها باصلابت در دنیا قدم برمی‌دارند و کاری را انجام می‌دهند که برایشان معنادار است و به آن اعتقاد دارند. این حس اطمینان به خود باعث می‌شود که آنها دنبال تأیید خارجی نباشند، بهتر بتوانند تعارضات و درگیری‌ها را رفع‌ورجوع کنند و در کنار دیگران آسیب‌پذیر باشند. چنین افرادی به عوامل استرس‌زا و چالش‌ها بیش از حد واکنش نشان نمی‌دهند و مسائل را خیلی شخصی در نظر نمی‌گیرند. آنها در الگوهای نگرانی یا نشخوار ذهنی گیر نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند که خلق‌وخوی بد و احساسات عمیق و پیچیده مانعِ مهم‌ترین چیز یعنی ارزش‌هایشان شود.

۷ نشانه افرادی که امنیت عاطفی ندارند

۱. سریع فحش می‌دهند

اگر فرد فاقد امنیت عاطفی باشد، سریع عصبانی می‌شود و از این احساس برای محافظت از خود استفاده می‌کند. این واکنش ممکن است مکانیزمی دفاعی در قبال ترس باشد.

احساسات مهم‌اند و باید ابراز شوند، اما امنیت عاطفی به‌معنای درک زمان و روش مناسب برای ابراز احساسات است.

۲. احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنند

احساس شکستگی و پریشانی در طولانی‌مدت علامتی هشداردهنده است. فرد با درک اینکه زندگی در حال بهترشدن است، باید منفی‌گرایی را جبران کند، اما این کار بدون امنیت عاطفی غیرممکن است.

۳. وقتی زمان ابراز همدردی با دیگران می‌شود، یخ می‌زنند!

ناتوانی در تسلی‌دادن دیگران یا تشخیص اینکه کسی دچار درد و رنج است، نشان‌دهنده فقدان هوش اجتماعی است. بعضی از مردم با دیگران گریه می‌کنند یا از دیگران متنفرند، اما لوح خالی بودن نشانه خوبی نیست. مردم برای احساس سرزندگی به ارتباطات عاطفی نیاز دارند و نداشتن این آگاهی ممکن است برای فرد مخرب باشد.

تسلی‌دادن دوستی که یکی از والدین خود را از دست داده است فقط چند ثانیه زمان می‌برد. این رفتار عنصری حیاتی در هوش اجتماعی است. اما هیچ کاری‌نکردن یا احساس‌نکردن چیزی نشان‌دهنده فقدان همدلی است.

۴. در روابطشان مشکل دارند

چه روابط دوستانه و چه روابط عاشقانه، در همه روابط عنصر عاطفی وجود دارد. در رابطه‌ای عمیق، احساسات باید به اشتراک گذاشته شوند. فرد باید بداند که می‌تواند درباره هر چیزی با طرف مقابلش صحبت کند. نداشتن امنیت عاطفی به این معناست که از آسیب‌پذیربودن نزد دیگران می‌ترسید، چون نمی‌خواهید آسیب ببینید. این به شما احساس ناراحتی و تنش می‌دهد، چون عادت دارید همه‌چیز را در خود نگه دارید.

۵. به دنبال جلب رضایت افراد برتر از خودند

کمک به دیگران خوشایند است، اما گاهی اوقات آسیب‌زا می‌شود. وقتی امنیت عاطفی ندارید، کمک به دیگران راهی برای پنهان‌شدن از خودتان است. شما نمی‌خواهید به خودتان کمک کنید یا با مشکلات خود کنار بیایید، بنابراین برای جلب رضایت دیگران به آنها کمک می‌کنید.

۶. انتقادهای سازنده را مسئله شخصی در نظر می‌گیرند

بیشتر مردم از طردشدن می‌ترسند. وقتی احساسات شما مهار نشوند، نمی‌توانید بازخورد را سازنده در نظر بگیرید و بپذیرید. این مسئله ممکن است منجر به درگیری شود، چون شما مسئله را شخصی می‌کنید و حالت دفاعی به خود می‌گیرید و نقد و بازخورد را توهین تلقی می‌کنید.

۷. خودشان را ناعادلانه با دیگران مقایسه می‌کنند

مقایسه خود با دیگران نشانگر فقدان اعتمادبه‌نفس است، یعنی نپذیرفتن وجود خود و تلاش برای تبدیل‌شدن به چیزی دیگر. این مسئله شما را مستعد افسردگی می‌کند، چون نمی‌توانید در آینه نگاه کنید و آنچه را می‌بینید، دوست داشته باشید. همچنین ممکن است از شبکه‌های اجتماعی برای اشاره به عیوب استفاده کنید و خود را بیشتر در چاله بیندازید.

۹ جمله برای تقویت امنیت عاطفی

تقویت امنیت عاطفی

دستیابی به امنیت عاطفی به تلاش زیادی نیاز دارد، اما اگر از عبارات زیر استفاده کنید، امنیت عاطفی‌تان بیشتر از بسیاری از مردم خواهد بود.

۱. اجازه دهید قبل از پاسخ‌دادن، درباره‌اش فکر کنم

یکی از بارزترین ویژگی‌های افراد برخوردار از امنیت عاطفی این است که خود را به‌خوبی ابراز می‌کنند. آنها پاسخ‌های خود را با دقت انتخاب می‌کنند و رفتارهای تکانشی ندارند.

عبارات مشابه:

  • من واقعا ناامید شده‌ام و به کمی خلوت نیاز دارم. نمی‌خواهم چیزی بگویم که شاید بعدا از آن پشیمان بشوم.
  • در حال حاضر پاسخی ندارم. آیا می‌توانیم فردا در این باره گفت‌وگو کنیم؟

۲. نه!

این یکی جمله نیست؛ یک کلمه کوتاه اما قدرتمند است. افرادی که از نظر عاطفی ایمن هستند، با تعیین حدومرز احساس راحتی می‌کنند. آنها بر اساس اصول اخلاقی و نیازها و خواسته‌های خود، درباره آنچه انجام خواهند داد و آنچه انجام نخواهند داد صریح هستند.

عبارات مشابه:

  • متأسفم، اما نمی‌توانم در این خصوص کمکی کنم زیرا تعهدات زیادی دارم.
  • بابت پیشنهاد شما متشکرم، اما این چیزی نیست که از انجام آن لذت ببرم.

۳. من با این مسئله راحت نیستم

این افراد همیشه نیازهای خود را با احترام بیان می‌کنند. این بدان معناست که وقتی کسی با آنها بد رفتار می‌کند، اگر احساس کنند که مرزهایشان زیر پا گذاشته شده است، برای ایجاد تغییر اقدام می‌کنند.

عبارات مشابه:

  • وقتی شما چنین چیزهایی می‌گویید، من احساس ناراحتی و عصبانیت می‌کنم.
  • اگر با من این‌طور رفتار کنی، از اینجا دور می‌شوم، چون این رفتار به من آسیب می‌زند.

۴. این چیزی است که من هستم و به آن افتخار می‌کنم

آنها هنگام تعامل با افراد مختلف رویکردی یکسان دارند. این باعث می‌شود که بودن در کنار آنها قابل‌پیش‌بینی و ایمن باشد، زیرا دوستان و عزیزان می‌دانند که آنها همان چیزی هستند که می‌گویند.

عبارات مشابه:

  • آنچه می‌بینی همان است که به دست می‌آوری.
  • شاید شما این را درباره من دوست نداشته باشید، اما من با آن مشکلی ندارم.

۵. آیا من این‌طورم؟

افرادی که امنیت عاطفی دارند، می‌توانند انتقادات را بدون سرزنش در نظر بگیرند. اگر بازخورد منفی دریافت کنند، از آن برداشت شخصی نمی‌کنند. در عوض آن را فرصتی برای خودسازی در نظر می‌گیرند.

عبارات مشابه:

  • من متوجه نبودم که اغلب این کار را انجام می‌دهم. ممنون که به آن اشاره کردی.
  • وای! فکر می‌کنم واقعا این عبارت را زیاد می‌گویم.

۶. برای بهبود این مسئله تلاش خواهم کرد

افرادی که امنیت دارند، در روابط معنادارشان تلاش می‌کنند در صورت لزوم تغییر کنند. آنها می‌دانند که اقدام راز رشد شخصی و تقویت ارتباطات است.

عبارات مشابه:

  • شنیده‌ام که این موضوع برای شما مهم است، بنابراین وقتی با شما صحبت می‌کنم تلاش می‌کنم که دلسوزتر باشم.
  • من چندان صبور نیستم. قرار است تمرین کنم که کمتر زورگو باشم.

۷. متأسفم که شما درگیرید؛ چطور می‌توانم کمکتان کنم؟

ماهیت همدلانه و بدون قضاوت این افراد در روابط، از آنها حمایتگری عالی می‌سازد. همچنین آنها می‌دانند که اگر کسی روز بدی را سپری کند، تقصیر آنها نیست.

عبارات مشابه:

  • ناراحت به نظر می‌رسی و من می‌خواهم کمکت کنم.
  • متوجهم که این برایت سخت است، اما تو حمایت من را داری.

۸. این مسئله برای من مهم است

داشتن یک سیستم باور مستحکم برای امنیت عاطفی ضروری است، زیرا انتخاب‌هایمان ما را هدایت می‌کنند. وقتی ارزشی نقض می‌شود، افراد دارای امنیت عاطفی می‌توانند برای آنچه معتقدند اخلاقی و منصفانه است موضعی اتخاذ کنند.

عبارات مشابه:

  • من واقعا به این موضوع اهمیت می‌دهم، حتی اگر شما این کار را نکنید.
  • به‌نظرم رفتار شما درست نیست و من نمی‌توانم بدون دفاع از چیزی که معتقدم انسانی است شاهد این اتفاق باشم.

۹. سعی خواهم کرد

فرد دارای امنیت عاطفی احساس امنیت درونی را در خود پرورش داده‌ است که به او می‌گوید «تو خوبی، حتی اگر تلاش‌های جدیدت با شکست مواجه شوند.» این‌طوری می‌توانند چیزهای جدیدی مانند سرگرمی‌ها، دوستی‌ها، سفرها و حتی استراتژی‌های مقابله شخصی را امتحان کنند.

عبارات مشابه:

  • دفعه بعد این را امتحان خواهم کرد.
  • شاید من در این کار ماهر نباشم، اما حاضرم آن را امتحان کنم!

سخن پایانی

به‌دست‌آوردن امنیت عاطفی یک‌شبه میسر نمی‌شود. این کار نیازمند صرف زمان طولانی و انرژی زیاد است. البته اگر در هر لحظه از زندگی و به‌خصوص هنگام مواجهه با مسائل مهم و موقعیت‌های دشوار کمی تأمل و از تصمیمات عجولانه و رفتارهای هیجان‌زده پرهیز کنیم، بخش مهمی از مسیر امنیت عاطفی را پشت‌سر می‌گذاریم.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.




هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا