اطلاعاتی در مورد طرح توجیهی شهرسازی و تفاوت آن با طرح جامع شهری


اطلاعاتی در مورد طرح توجیهی شهرسازی و تفاوت آن با طرح جامع شهری

در حقیقت، منظور اصلی از نگارش طرح توجیهی شهرسازی و همچنین طرح جامع شهری، کنترل مشکلات شهری و روستایی است. با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و ضرورت سازماندهی و اداره امور مربوط به شهرسازی، بهره گیری از این دو مورد اهمیت بسیار ییدا می‌کند. در واقع دریافت وام و همچنین مجوز برای بسیاری از پروژه‌ها، بدون در اختیار داشتن طرح توجیهی ممکن نخواهد بود. همین موضوع ضرورت استفاده از طرح توجیهی را به وضوح بیان می‌کند. در ابتدا لازم است به صورت کلی تعریفی از این دو مفهوم ارائه دهیم.

مفهوم طرح توجیهی شهرسازی

طرح توجیهی شهرسازی تحلیلی است که در آن تمام عوامل اقتصادی، قانونی، فنی طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین این طرح به ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه اثبات می‌کند که پروژه مورد نظر قابلیت اجرایی دارد. به این نکته توجه کنید که تهیه طرح توجیهی می‌بایست توسط مهندسین مشاوری انجام شود که تجربه بالایی در زمینه انجام پروژه‌های شهرداری داشته باشند. یکی از معتبرترین شرکتهای مهندسی مشاوره‌ای، شرکت هفت شهر آریا می‌باشد. این شرکت طرح‌های توجیهی شهرسازی را به تخصصی‌ترین شکل ممکن نگارش می‌کند. همچنین برنامه زمانی ارائه شده توسط این طرح توجیهی دارای اهمیت بسیار بالایی است. با استفاده از این برنامه زمانی می‌توان تا حد بسیاری در هزینه‌های ساخت و ساز صرفه جویی کرد.

مفهوم طرح جامع شهری

اما طرح جامع شهری برنامه‌ای است بلند مدت که در آن منطقه بندی مناطق مسکونی، تجاری، کشاورزی و صنعتی، انجام خواهد شد. همچنین این طرح اطلاعاتی در زمینه نحوه بهره‌گیری از زمین‌ها را نیز ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که طرح جامع شهری می‌بایست توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تایید قرار گیرد. این در حالی است که طرح توجیهی کمیسیون ماده 5 باید توسط کمیسیون ماده پنج شهرداری تایید شود. مهندسان مشاوری که به تهیه اینگونه طرح‌ها می‌پردازند، می‌بایست با قوانین مورد تاکید این سازمان‌ها آشنایی کامل داشته باشند.

منظور از تهیه این نوع طرح‌ها

هدف اصلی تهیه طرح توجیهی شهرسازی و طرح جامع شهری، کنترل و ارائه راه حل برای مشکلات و دغدغه‌های بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در شهر و روستا است. در طرح جامع شهری محل قرارگیری خطوط ارتباطی (مترو و اتوبوس)، فرودگاه، بنادر و بسیاری دیگر مشخص خواهد شد. همچنین در این طرح پروژه‌هایی مانند: بازآفرینی شهری با دقت فراوانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. قوانین و مقررات مربوط به تمام پروژه‌های شهری در این طرح تنظیم می‌شود.

ارائه مشاوره مهندسی در هفت شهر آریا

 

کاربرد اصلی طرح توجیهی

طرح توجیهی مربوط به شهرسازی، تمام عوامل مربوط به اجرای پروژه را مورد وارسی قرار می‌دهد. توجه کنید که یکی از سرفصل‌های پراهمیتی که در طرح توجیهی شهرسازی وجود دارد، برآورد دقیق هزینه‌های مربوط به پروژه مورد نظر است. در حقیقت با مطالعه و بکارگیری اطلاعات موجود در این طرح توجیهی، هیچ هزینه برآورد نشده‌ای باقی نخواهد ماند. به همین دلیل امکان رویارویی با مشکلات پیش‌بینی نشده بسیار پایین خواهد بود. همچنین طرح توجیهی شهرداری، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه را نیز به کارفرمایان معرفی خواهد کرد. ارائه برنامه ریزی زمانی دقیق نیز یکی از وظایف اصلی این طرح می‌باشد. با توجه به این اطلاعات فرصت صرفه جویی در منابع مالی فراهم خواهد بود.

بررسی درآمد و سود پروژه توسط طرح توجیهی

در واقع تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از کارفرمایان برای پیاده سازی طرح مورد نظرشان به وام و تسهیلات بانکی نیاز دارند. طرح توجیهی شهرسازی به دریافت این نوع تسهیلات کمک فراوانی خواهد کرد. این طرح با توجه به شرایط اقتصادی روز، اقدام به محاسبه درآمد و سود حاصل از انجام پروژه خواهد کرد. این طرح به بانک و موسسه مورد نظر اثبات می‌کند که این پروژه دارای توجیه اقتصادی قابل قبولی است. تمام این موارد موجب کوتاه شدن روند دریافت وام از بانک‌ مورد نظر شود. توجه کنید که تهیه طرح توجیهی شهرداری امری کاملا تخصصی است و می‌بایست توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. شرکت هفت شهر آریا با بکارگیری نیروهایی متخصص، سعی در تهیه تخصصی‌ترین طرح‌های توجیهی دارد.

وظایف اصلی مهندسین مشاور

در واقع متقاضیان طرح توجیهی شهرسازی، می‌بایست در انتخاب مهندسین مشاوری که به تدوین طرح می‌پردازند، دقتی ویژه نمایند. این افراد می‌بایست به صورت مدام به بروزرسانی اطلاعات خود بپردازند. همچنین دقت کنید که مقررات و قوانین موجود در سازمان‌ها و موسسات، ممکن است در مدت کوتاهی تغییر کنند. یک مهندس مشاور حرفه‌ای می‌بایست از تمامی این قوانین آگاهی پیدا کند. همچنین راه‌حل‌های ارائه شده توسط این مهندسین می‌بایست با توجه به منابع مالی و امکانات در دسترس کارفرما باشد. در غیر این صورت اطلاعات موجود در طرح توجیهی ارزشی نخواهد داشت. شرکت هفت شهر آریا سالیان سال است که در زمینه تهیه طرح توجیهی شهرسازی و غیره فعالیت می‌کند. این شرکت نقش بسزایی در موفقیت بسیاری از پروژه‌های شهرداری داشته است.

برآورد دقیق هزینه‌ها در طرح توجیهی شهرسازی

ارائه مشاوره مدیریتی توسط مهندسین مشاور هفت شهر آریا

یکی از خدمات اصلی که توسط مهندسین مشاور هفت شهر آریا ارائه می‌شود، مشاوره مدیریتی پروژه است. برنامه ریزی جهت کنترل پروژه و طراحی نظام‌های کیفیت، از جمله مواردی است که در مشاوره‌ مدیریتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نحوه بهره‌گیری از تخصص نیروی انسانی نیز در جلسه مشاوره مورد توجه خواهد گرفت. همانطور که می‌دانیم، امکانات در دسترس کارما که شامل منابع مالی و همچنین تجهیزات و نیروی انسانی می‌شود، نیاز به مدیریت صحیح دارد. با استفاده از این خدمات، امکان مدیریت پروژه به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد بود. با ایجاد ارتباط با مهندسین مشاور هفت شهر آریا می‌توانید از تمامی این خدمات مطابق با نیاز خود استفاده نمایید.

طرح توجیهی شهرسازی ارائه شده توسط شرکت هفت شهر آریا

همانطور که در بالا اشاره کردیم، طرح توجیهی شهرسازی که توسط مهندسین مشاور هفت شهر آریا تهیه شده است، کمک فراوانی به موفقیت پروژه‌ها خواهد کرد. در این شرکت انواع پروژه‌های مطالعاتی، معماری و شهرسازی انجام شده است. قابل ذکر است که شرکت هفت شهر آریا در جامعه مهندسان مشاور ایران، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران و سازمان نظام مهندسی، عضویت دارد. همچنین سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری از خدمات ما استفاده کرده‌اند. وزارت راه و شهرسازی، سازمان منطقه آزاد چابهار، سازمان نوسازی شهر تهران، تنها تعدادی از مشتریان شرکت هفت شهر آریا هستند.

برای دریافت مشاوره‌های تخصصی از این شرکت با ما در تماس باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا