برای شناخت خودتان این کتاب‌ها را بشنوید


ما معمولاً در بیرون از خود به دنبال راه‌های رسیدن به شادی، موفقیت و رضایت می‌گردیم. اما همان‌طور که مولانا می‌گوید همه‌چیز در درون ما وجود دارد و برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهیم و بالا بردن کیفیت زندگی تنها کافی است خودمان را بشناسیم و با نقاط ضعف و قوتمان آشنا شویم: بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست / از خود بطلب، هر آن چه خواهی که تویی

وقتی شروع به شناخت خود می‌کنیم، بر ظرفیت وجودی خود آگاه می‌شویم، می‌فهمیم که در چه مواردی بسیار خوب عمل می‌کنیم، از چه چیزهایی می‌ترسیم و در کدام موارد دچار ضعف هستیم و این ضعف تا چه حد قابل بهبود است. این شناخت باعث می‌شود به خودمان بیشتر حق بدهیم، با خودمان مهربان‌تر باشیم و مسیری را انتخاب کنیم که با ویژگی‌های درونی ما سازگارتر است. علاوه بر این ما با شناخت خود می‌توانیم به‌طور ضمنی به شناخت دیگر انسان‌ها نیز دست پیدا کنیم، آن‌ها را بهتر درک کنیم و روابط انسانی خود را بهبود دهیم.

همان‌طور که می‌دانید کتاب‌ها یکی از بهترین منابعی هستند که می‌توانند به شناخت ما از خودمان کمک کنند. اما با توجه به مشغله‌های زندگی ممکن است خواندن کتاب برایمان سخت باشد. به همین دلیل شنیدن کتاب صوتی می‌تواند راه خوبی برای شناخت خود باشد، چرا که کتاب‌ شنیدن آسان‌تر است. در ادامه پنج کتاب صوتی برای آشنایی بیشتر با خود معرفی می‌کنیم که گوش‌دادن به هر یک از آن‌ها می‌تواند کیفیت زندگی شما را تغییر دهد. این کتاب‌های صوتی را می‌توانید از سایت طاقچه دانلود و تهیه کنید.

پس برای آنکه خودتان را بشناسید، این کتاب‌های گویا را بشنوید:

1. خودشناسی اثر آلن دوباتن

کتاب «خودشناسی» را آلن دوباتن نوشته است. دوباتن نویسنده، فیلسوف و مجری است. او معتقد است فلسفه باید در خدمت بهتر زندگی کردن انسان باشد. دوباتن سعی می‌کند در کتاب‌هایش با استفاده از آموزه‌های فلسفی، شیوه‌ی بهتر زندگی ‌کردن را به آدمیان بیاموزد. دوباتن مؤسس «مدرسه زندگی» نیز است. مدرسه زندگی مؤسسه‌ای آموزشی است که سعی دارد به انسان‌ها کمک کند تا زندگی بهتر و البته عاقلانه‌تری داشته باشند. کتاب خودشناسی یکی از کتاب‌های این مؤسسه‌ی آموزشی است.

دوباتن در کتاب «خودشناسی» از اهمیت بسیار زیاد خودشناسی در زندگی آدمی می‌گوید؛ این‌که بدون شناخت دقیق از خود نمی‌توانیم تصمیم‌های درستی برای زندگی و آینده بگیریم و در نتیجه نمی‌توانیم به هدف اصلی زندگی یعنی خوب زندگی کردن برسیم. برای مثال اگر ترس‌های خود را نشناسیم یا اگر ندانیم که کدام یک از علایق ما اصیل است و کدام در پاسخ به خلأهای درونی ما ایجاد شده، به‌سختی می‌توانیم شغل، همسر و… انتخاب کنیم. از نظر دوباتن خودشناسی اولین قدم برای بهتر زندگی کردن است و زندگی با کیفیت بدون شناخت خود ممکن نیست. دوباتن در کتاب خودشناسی با آموزش برخی تکنیک‌ها راه سفر به درون را به ما می‌آموزد و در این مسیر قدم به قدم همراهی‌مان می‌کند.

2.نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد

کتاب نیمه تاریک وجود یکی از مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و البته پرفروش‌ترین کتاب‌هایی است که تاکنون در حوزه خودشناسی نوشته شده است. این کتاب را دبی فورد نوشته است. دبی فورد یکی از نویسنده‌های معروف در موضوع خودشناسی است و از طرفی سخنران مشهوری نیز هست. دبی فورد طی سالیان تلاش کرده است تا بتواند آدم‌ها را به دیدار نیمه‌ی تاریک و پنهان وجودشان ببرد. او انسان‌ها را برای این دیدار آماده می‌کند و در انتها از آن‌ها می‌خواهد با این نیمه‌ی مغفول آشتی کنند. نیمه‌ی تاریک وجود ما همان چیزی است که یونگ از آن به عنوان سایه نام می‌برد و می‌گوید: «سایه کسی است که ترجیح می‌دهید نباشید.» اما دبی فورد در این کتاب از خواننده می‌خواهد به‌جای انکار یا مقابله با سایه‌اش، او را پیش از هر چیز ببینید و سپس بپذیرد. هیچ انسانی کامل نیست و نقص‌های ما و سایه‌های ما می‌تواند مانند سایه‌ و روشن‌های یک نقاشی آن را زیباتر کند، به شرطی که از آن فرار نکنیم.
آشتی با نیمه تاریک وجود، کار آسانی نیست، اما شنیدن کتاب صوتی نیمه تاریک وجود می‌تواند شما را کمک کند تا این کار را مرحله به مرحله انجام دهید و در آن موفق باشید.

3. هنر خودشناسی

این کتاب نوشته‌ی فیلسوف مطرح آلمانی، شوپنهاور است. شوپنهاور در حوزه‌ی اخلاق و هنر در دسته‌ی برترین فیلسوفان اروپا جای می‌گیرد. او در کتاب هنر خودشناسی با سبکی بسیار متفاوت و خلاقانه ما را به شناخت درون خود دعوت می‌کند. شوپنهاور این کتاب را با ضمیر اول شخص نوشته است. او در «هنر خودشناسی» تجربه‌های زندگی خود را می‌گوید و کتاب را به شیوه‌ای می‌نویسد که خواننده در حین خواندن آن متوجه تغییرات اندیشه و رفتار شوپنهاور و سیر تحول درونی‌اش می‌شود.

گویا شوپنهاور همیشه دوست داشته ماجراهای زندگی‌اش را به زبانی خودمانی بنویسید. او با نوشتن ماجراهای زندگی‌اش مخاطب را با سیر اتفاقاتی آشنا می‌کند که بر او گذشته و باعث شده تا او خود و جهان را بهتر بشناسد. این کتاب پس از مرگ شوپنهاور منتشر شده تا او تا جایی که امکان داشته از خودش بنویسد و نشان دهد تا دم مرگ نیز باید در خود جست‌وجو کرد و خود را شناخت و از این شناخت برای بهتر دیدن جهان و زندگی در آن استفاده کرد. خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا هم از اهمیت خودشناسی باخبر شوند و هم بدانید که چطور می‌توان هر لحظه از زندگی را صرف شناخت خود کرد.

4. موهبت کامل نبودن

کمال‌گرایی یکی از ویژگی‌هایی است که امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در انسان‌ها می‌بینیم. کمال‌گرایی گاهی مثبت است و گاهی منفی. اما معمولاً جنبه‌های منفی کمال‌گرایی بیشتر از جنبه‌های مثبت آن در رفتار انسان‌ها نمود می‌یابد. کمال‌گرایی منفی به جای پیشرفت باعث درجازدن و پسرفت ما می‌شود. چطور می‌توان خود را دوست نداشت، از خود راضی نبود و کارها را خوب انجام داد؟

برنه براون در کتاب موهبت کامل نبودن به مخاطب خود می‌آموزد که چطور کمال‌گرایی منفی را ترک کند. در واقع او از مخاطب خود می‌خواهد به‌جای این‌که خود واقعی‌اش‌ را به خاطر خود آرمانی‌ِ بی‌نقصش تنبیه کند، خود واقعی‌اش را بشناسد، دوستش بدارد و از نواقص آن لذت ببرد. برنه براون در این کتاب ۱۰ راهکار مهم را آموزش می‌دهد، یادگیری و استفاده از این راهکارها باعث می‌شود، با شناخت بیشتر خود، دیگر ناامید نشویم و با انرژی بیشتری زندگی کنیم و شادتر باشیم.

5. هنر و علم خودشناسی

اصیل زندگی کردن یکی از مفاهیمی است که در زندگی امروزی کمتر به آن اهمیت داده می‌شود. جهان امروز از ما می‌خواهد شبیه هم لباس بپوشیم، آهنگ‌های مشابهی را دوست داشته باشیم و… اما ما در عین شباهت‌هایی که داریم، با هم متفاوتیم. در واقع ویژگی‌های شخصیتی هر فرد متفاوت است و قرار است با آن جهان متفاوت خود را بسازد. آرسام هورداد در کتاب «هنر و علم خودشناسی» ما را یاری می‌دهد تا از ریشه‌ی رفتارهایمان مطلع شویم و بدانیم صفاتی که در ما وجود دارد، چقدر اصیل است. آرسام هورداد ابتدا به ما یادآور می‌شود که برای رسیدن به زندگی معنادار و منحصر‌به‌فرد پیش از هر چیز باید خود را شناخت. او در ادامه راه‌هایی را به ما می‌آموزد که با کمک آن‌ها می‌توان خود را بیشتر شناخت، هویت فردی خود را بازیافت و بر اساس آن زندگی موفق‌تر و یگانه‌تری داشت.

شما چقدر خودتان را می‌شناسید؟ برای شناخت خود قدمی برداشته‌اید؟ پیشنهاد می‌کنیم اولین قدم را با دانلود کتاب و اثر‌هایی در این زمینه بردارید و مطالعه درباره خودشناسی را شروع کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا