جیرا (Jira) چیست؟ نحوه استفاده از ابزار جیرا


برای بسیاری از سازمان‌ها مدیریت پروژه یک فرآیند پرهزینه، زمان‌بر و پیچیده است. جیرا یک ابزار عالی برای سازمان‌دهی وظایف و مدیریت تیم‌های چابک است. جیرا یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تست نرم‌افزار متن‌باز است که بیش از 65000 شرکت در سرتاسر جهان ازجمله غول‌هایی مانند اسپاتیفای، سیسکو، اسکوئر، ای بی و ایربی ان‌ بی به آن اعتماد کرده‌اند. عمدتاً از این ابزار عیب‌یابی برای ردیابی، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی مشکلات، باگ‌ها، ویژگی‌ها و وظایف مربوط به نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه استفاده می‌شود. در مقاله‌ی ما درباره‌ی جیرا این موضوعات پوشش داده می‌شوند: جیرا چیست، از جیرا برای چه‌کاری استفاده می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد و مؤلفه‌ها و گردش کار آن چه هستند.

جیرا چیست؟

جیرا نرم‌افزار مدیریت پروژه توسعه‌یافته توسط شرکت استرالیایی Atlassian است. کلمه جیرا از واژه‌ ژاپنی گوجیرا به معنای گودزیلا اقتباس‌شده است. این نرم‌افزار مبتنی بر روش چابک است. از جیرا برای اهداف مختلف ازجمله عیب‌یابی، یافتن باگ و مدیریت پروژه استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از کسب‌وکارها به روش غیراستاندارد و به‌عنوان ابزار اتوماسیون انبار، مستندسازی، بهینه‌سازی مخارج و … از جیرا استفاده می‌کنند. داشبورد جیرا شامل چندین ویژگی و کارکرد سودمند است که امکان رسیدگی آسان به مشکلات را فراهم می‌کند. یکی از مطلوب‌ترین راهکارهای مدیریت پروژه چابک این است که اخیراً جیرا بعضی از محصولات خود را برای انواع تیم‌ها و سازمان‌ها ازجمله دپارتمان‌های فناوری اطلاعات، بازاریابی، عملیات، امور مالی، منابع انسانی یا سایر دپارتمان‌های دیگر بهینه‌سازی می‌کند.

مهم‌ترین مفاهیم جیرا

بعضی از مهم‌ترین مفاهیم جیرا عبارتند از:

  1. پروژه‌ها: از آنها برای سازمان‌دهی و مدیریت کار در جیرا استفاده می‌شود. هر پروژه شامل مجموعه‌ای از مسائل است و حوزه‌ها، گردش کار و مجوزهای سفارشی خاص خود را دارد.
  2. مسائل: مسائل مهم‌ترین واحد کار جیرا هستند. آنها وظایف، ایرادها و دیگر موارد کاری نیازمند پیگیری و مدیریت را نشان می‌دهند. می‌توان مسائل را به افراد یا تیم‌ها با ویژگی‌های مختلف نظیر اولویت‌ها، جایگاه و موعد مقرر مختلف ارائه داد.
  3. گردش کار: گردش کار چرخه عمر مشکل ازجمله وضعیت و گذار از آن را تعریف می‌کند.
  4. بوردها: از بوردها برای ترسیم و مدیریت پیشرفت مسائل در پروژه استفاده می‌شود. جیرا دارای سه بورد است که عبارتند از بورد اسکرام، کانبان و چابک.
  5. اسپرینت‌ها: اسپرینت‌ها دوره‌های زمانی مشخص کار در روش اسکرام هستند. اسپرینت به تیم کمک می‌کند تا در بازه زمانی معین بر روی مجموعه وظایف خاص و خروجی پروژه تمرکز کنند.
  6. اپیک: اپیک‌ها کارهای بزرگی هستند که می‌توان آنها را به کارهای کوچک‌تر تفکیک کرد. اپیک‌ها نمای کلی از کاری ارائه می‌دهند که باید انجام شود و به تیم‌ها در اولویت‌بندی کارشان کمک می‌کنند.
  7. نسخه‌ها: از نسخه‌ها برای پیگیری و مدیریت نسخه‌های پروژه استفاده می‌شود. آنها مجموعه ویژگی‌ها یا اصلاحات مشخصی هستند که آماده‌ی انتقال به کاربر هستند.
  8. داشبوردها: داشبوردها امکان نمایش سفارشی‌سازی شده اطلاعات پروژه مانند وضعیت، پیشرفت و مهم‌ترین معیارها را فراهم می‌سازند. می‌توان داشبوردها را با اعضای تیم یا ذی‌نفعان به اشتراک گذاشت تا قابلیت نظارت بر پروژه افزایش پیدا کند.

کاربردهای مختلف جیرا

جیرا در اصل به‌عنوان یک عیب‌یاب و ایراد یاب طراحی‌شده بود و از آن به‌عنوان یک ابزار قدرتمند مدیریت کار برای موارد مختلفی مانند زیر استفاده می‌شود:

  • مدیریت تست و الزامات: مدیریت تست دستی و خودکار
  • تیم‌های چابک: نرم‌افزار جیرا دارای بوردهای کانبان و اسکرام برای تیم‌هایی است که در حال اجرای روش‌های چابک هستند.
  • مدیریت پروژه: می‌توان نرم‌افزار جیرا را به‌گونه‌ای پیکربندی کرد که با هر پروژه‌ای از آغاز تا زمان اجرا و خاتمه مطابقت داشته باشد. به عنوان مثل در اغلب پروژه‌هایی که با چارچوب اسکرام پیاده سازی می‌شوند اسکرام مستر از این ابزار استفاده می‌کند.
  • توسعه نرم‌افزار: برای توسعه نرم‌افزارهای بهتر و سریع‌تر از طریق تلفیق با ابزار اتلاسیان
  • توسعه عملیات: به تیم‌ها کمک می‌کند تا نرم‌افزارهای بهتری بسازند و بر روال مطلوب تأکید می‌کند.
  • مدیریت محصول: جیرا به طراحی نقشه‌های دقیق، رسیدگی به وابستگی‌ها و به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها و پیشرفت‌ها کمک می‌کند.
  • مدیریت وظایف: جیرا تعیین وظایفی که باید بر روی آن کار شود همراه با جزئیات و تاریخ مقرر و یادآورها را آسان‌تر می‌سازد.
  • عیب‌یابی: موتور قدرتمند گردش کار جیرا اطمینان می‌دهد که کاستی‌ها پس‌از شناسایی به‌طور خودکار اولویت‌بندی و ارجاع داده می‌شوند.

ویژگی‌های مختلف جیرا

  • بوردهای اسکرام و کانبان
  • نقشه‌های راه
  • پیگیری مسئله و مشکل
  • گزارش‌دهی چابک
  • گردش کار سفارشی
  • بیش از سه هزار برنامه ادغام‌شده
  • بررسی گزارش‌ها

مزایای جیرا

  • جیرا یک ابزار عیب‌یابی است که امکان برنامه‌ریزی، پیگیری و کار سریع‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • منبع اصلی اطلاعات برای انتشار نرم‌افزار در آینده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند افزودن ویژگی‌های جدید و رفع اشکالات نسخه بعدی را برنامه‌ریزی کنند.
  • سازمان‌دهی وظایف مربوط به مستندسازی
  • پیگیری پیشرفت مستندات
  • برآورده سازی ضرب‌الاجل
  • ارائه بازخورد سریع‌تر
  • ادغام با نرم‌افزارهای شخص ثالث موجود

معایب جیرا

  • محدودیت در بارگذاری اندازه فایل
  • عدم قابلیت استفاده مجدد از گزارش‌های ارائه‌شده
  • رابط کاربری پیچیده

 

نحوه کار جیرا برای مدیریت محصول

جیرا باعث می‌شود تا اعضای تیم و مدیران محصول تصویری جامع از توسعه محصول را مشاهده کنند. نقشه نرم‌افزار یک طرح انعطاف‌پذیر از آن چیزی ترسیم می‌کند که تیم چابک باید به آن دست پیدا کند و تصویری از نحوه کنار هم قرار گرفتن بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد. نقشه راه برای موارد زیر سودمند است:

  • پیگیری پیشرفت تیم
  • ترسیم و بررسی وابستگی‌ها
  • تکرار و به‌روزرسانی با اطلاعات بیشتر درباره پروژه، محصول یا نیازهای مشتری
  • ساخت چندین نقشه راه و به اشتراک‌گذاری آنها با ذی‌نفعان

مسائل جیرا چه هستند؟

جیرا به عیب‌یابی یا شناسایی مشکلات اساسی در پروژه کمک می‌کند. شما می‌توانید بعد از دریافت یک پروژه مهم مسائل را تعریف کنید. تعریف مسائل برحسب چند ویژگی سودمند است:

  • نوع مسئله
  • غربالگری‌ها
  • گردش کار
  • زمینه‌ها
  • ارجاع‌ها

انواع مسئله در جیرا

منظور از انواع مسئله در جیرا هر نوع آیتمی است که می‌توان با ابزار تست آن را ایجاد یا پیگیری کرد. مسئله دارای دسته‌هایی اعم از ویژگی جدید، وظایف متفرقه و مشکلات است.

ازجمله طرح‌های مسئله موجود عبارتند از:

  • طرح مسئله پیش‌فرض: همه مسئله‌های جدید ایجادشده به‌صورت خودکار اضافه می‌شوند
  • طرح مسئله اسکرام چابک: برای مسائل و پروژه‌هایی که با اسکرام چابک سروکار دارند

نحوه استفاده

  • گردش کار جیرا: مراحل لازم برای انجام وظیفه را تعیین می‌کند و فرآیند شما را تعریف می‌کند. فرض کنید که نیاز شما تجاری است، در ابتدا طرح فنی را ایجاد می‌کنید و از آن مورد تست را می‌سازید. پس‌از ساخت مورد تست کدگذاری و به‌دنبال آن تست انجام می‌شود.
  • اتوماسیون جیرا: این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا وظایف و به‌روزرسانی پروژه را به‌صورت خودکار انجام دهند به‌نحوی که سرعت کار افزایش پیدا کند، منابع آزاد شوند که بدان معنا است که احتمال سوء مدیریت در چرخه عمر پروژه کاهش پیدا می‌کند.

می‌توان از خودکارسازی جیرا برای موارد زیر استفاده کرد:

  • در صورت تکمیل وظایف فرعی، پروژه‌ مادر به‌صورت خودکار بسته می‌شود.
  • تخصیص همه وظایف به اعضای خاص تیم
  • وارد کردن مسائل مشتری از دیگر برنامه‌های کاربردی جیرا
  • ارسال منظم به‌روزرسانی وضعیت کار به کارمندان مربوطه

مؤلفه‌های مختلف جیرا

به‌طور عمومی در جیرا مؤلفه‌ها حاوی مسائل هستند. از آنها برای گروه‌بندی مسائل مربوط به پروژه در گروه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود. مؤلفه‌ها ساختارهایی را به پروژه‌ها اضافه می‌کنند و آنها را به ویژگی‌ها، ماژول‌ها، تیم‌ها و پروژه‌های فرعی کوچک‌تر تفکیک می‌کنند. کاربران می‌توانند برای گزارش‌دهی، گردآوری آمار و نشان‌دادن آنها در داشبورد از مؤلفه‌ها استفاده کنند. کاربران با دریافت اجازه از مدیر پروژه می‌تواند صرفاً مؤلفه‌های پروژه را مدیریت کنند.

گزارش‌ها در جیرا

نرم‌افزار جیرا این امکان در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با گزارش دهی چابک عملکرد و تحویل پروژه را بهبود بخشند. می‌توان انواع مختلفی از گزارش‌ها نظیر نمودار کار باقیمانده، گزارش اسپرینت، گزارش نسخه، گزارش اپیک، نمودار سرعت، نموار کنترل، نمودار جریان جمعی را ترسیم کرد. کسب این اطلاعات ارزشمند به‌صورت بی‌درنگ به اتخاذ تصمیمات داده محور کمک می‌کند.

حالا که متوجه شدید چرا ابزار جیرا به محبوب‌ترین ابزار ایراد یابی تبدیل‌شده است، با خیال راحت برای مدیریت پروژه از آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا