دعا برای صبح زود بیدار شدن بدون سختی و آلارم گوشی


دعا برای صبح زود بیدار شدن یک راه نجات برای افرادی است که صبح ها به سختی حتی با زنگ ساعت بیدار می شوند. به کمک این دعا سحرخیز شوید. دعا برای صبح زود بیدار شدن را در شادمگ بخوانید

دعا برای صبح زود بیدار شدن در ساعت مشخص

سحرخیزی - دعا برای صبح زود بیدار شدن

در سنت اسلامی تاکید زیادی به سحرخیزی مومن شده است به همین دلیل دعاهایی از ائمه معصوم برای  بیدار شدن از خواب در ساعت مشخصی توصیه شده است.

دعای بیدار شدن از خواب در ساعت مشخص از امام صادق

  • از امام صادق (ع) نقل شده است که «اگر هر شخصی آخرین آیه سوره کهف را بخواند در هر ساعتی كه مشخص کند از خواب بیدار می شود» (الکافی، ج 2، ص 462) آیه 110 سوره کهف:

«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»

  • در حديثى از امام صادق (ع) روایت شده است كه رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده خدایی که دوست دارد آخر شب از خواب بیدار شود، در زمان به رختخواب رفتن بگويد:

«اَللّهُمَّ لا تُؤْمِنّي مَكْرَکَ وَلا تُنْسِني ذِكْرَکَ وَلا تَجْعَلْني مِنَ الْغافِلينَ، اَقُومُ ساعَةَ كَذا وَ كَذا» و به جاى كذا و كذا ساعت مورد نظر را بگويد. (کافى، ج 2، ص 540، ح 18؛ فلاح السائل، ص 287)

سحر خیز شدن - دعا برای صبح زود بیدار شدن

دعای بیدار شدن از خواب در ساعت مشخص از امام کاظم

  • امام کاظم (ع) می فرمایند: هر كس مى‌خواهد در یک ساعت خاصی از شب از خواب برخیزد، در زمان خوابيدن این دعا را بخواند:

«اَللّهُمَّلا تُنْسِني ذِكْرَکَ وَلا تُؤْمِنّي مَكْرَکَ وَلا تَجْعَلْني مِنَ الْغافِلينَ وَاَنْبِهْني لاحَبِّ السّاعاتِ اِلَيْکَ، اَدْعُوکَ فيها فَتَسْتَجيبَ لي وَاَسْأَلُکَ فَتُعْطيني وَاَسْتَغْفِرُکَ فَتَغْفِرُ لي، اِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ»

خداوند برای بنده ای که این دعا را بخواند دو فرشته نازل می کند تا او را بيدار كنند درصورتی که بيدار نشد به آن دو فرشته فرمان مى‌دهد كه براى این فرد استغفار كنند و در صورتی که ان شخص همان شب از دنیا برود ثواب شهيد را خواهد داشت و اگر بيدار شود خداوند هر حاجتى که داشته باشد ان را برآورده مى‌كند. (فلاح السائل، ص 287)

دعای بیدار شدن از خواب برای نماز صبح

خواندن آیه آخر سوره کهف برای بیدار شدن برای نماز صبح بسیار مجرب است:

قلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ أَحَدًا

اگر می خواهید سحرخیز شوید در هنگام خواب این دعا که در مفاتیح الجنان از امام صادق (ع) نقل شده سات را بخوانید: « اَللهُمَّ لا تُومِنی مَکرَکَ وَ لا تُنسِنی ذِکرَکَ وَ لا تَجعَلنی مِن الغافِلینَ ، اَقومُ ساعَةً کَذا و کَذا»

دعای بیدار شدن از خواب سوره کهف

«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»

صبح زود بیدار شدن - دعا برای صبح زود بیدار شدن

دعای پیامبر بعد از بیدار شدن از خواب

«اَللّهُمَّ لا تُؤْمِنّي مَكْرَکَ وَلا تُنْسِني ذِكْرَکَ وَلا تَجْعَلْني مِنَ الْغافِلينَ، اَقُومُ ساعَةَ كَذا وَ كَذا» و به جاى كذا و كذا ساعت مورد نظر را تکرار کنید. (کافى، ج 2، ص 540، ح 18؛ فلاح السائل، ص 287)

دعای برای سیر شدن از خواب

اگر بنده خدایی با نیت خالص و توجه قلبی در زمان به رختخواب رفتن٬ آیات زیر را بخواند تا خواب او تنظیم و از خواب سیر می شود.

آیات 54و 55 و 56 سوره اعراف :

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿54﴾

ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿55﴾

وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿56﴾

پرخوابی - دعا برای صبح زود بیدار شدن

دعای بیدار شدن از خواب غفلت

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین.

خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت، جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیری که در این روز نازل می فرمایی، مرا نصیب بخش، به حق جود و کرمت، ای جود و بخشش دارترین عالم.

راهکار هایی برای راحت تر بیدار شدن در صبح

۱- هر چه معده‌تان در هنگام خواب شب سبک باشد، صبح بیدار شدنتان راحت‌تر خواهد بود.

به نقل از حضرت عیسی علیه السلام: “ای بنی اسرائیل! پرخوری نکنید؛ زیرا هر که زیاد بخورد، زیاد می‌خوابد، و هر که زیاد بخوابد، کمتر نماز می‌خواند، و هر که کمتر نماز بخواند، در زمره غافلان حساب می‌شود.” (اسرار نماز، محسن قرائتی)

۲- بدن انسان به خصوص در شب به خواب کافی نیاز دارد. اگر این نیاز برطرف نشود، ممکن است در کارهای روزانه و وظایف دیگر مشکلاتی ایجاد شود. بیداری در شب تا دیر، ممکن است باعث کسالت و عدم توانایی در انجام نماز صبح شود.

۳- همانطور که عبادت ایمان را افزایش می‌دهد، گناه نیز می‌تواند ایمان را ضعیف کند و توفیق در انجام عبادات را از فرد بگیرد. بنابراین، توبه از گناه‌ها برای موفقیت در عبادات ضروری است.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: “نیکی روشنایی دل و زیبایی رخساره و نیروی کار و نیروی زیاد در آن یافته، و بدی و گناه مایه تیرگی و زشتی چهره و کاهش نیروی کار و زیاده‌روی در کارهاست.”

(میزان الحکمه/ج۳/۱۱۴)

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا