راهنمای بازدید از بافت تاریخی یزد


رزرو بلیط قطار یزد و سفر به شهر خشتی جهان، یک تجربه منحصربه‌فرد و خارق‌العاده را برای شما رقم می‌زند. کوچه‌های قدیمی و بافت تاریخی یزد شما را با گذشته و فرهنگ اصیل این شهر آشنا می‌کند. قدم‌زدن و بازدید از زیبایی‌های این شهر، در واقع بازدید از تاریخ کهن و آداب‌ورسوم گذشته این مرزوبوم است. برای سفر به این شهر قدیمی و تجربه یک سفر آسان و ایمن، حواستان به فروش بلیط قطار از شرکت‌های ریلی باشد؛ چراکه محبوبیت این شهر در بین گردشگران و توریستان ممکن است شما را با تکمیل ظرفیت مواجه کند.

تاریخچه بافت تاریخی یزد

یزد عنوان اولین شهر خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان را به خود اختصاص داده است که به‌دلیل وجود میراث‌های جهانی متعدد و جاذبه‌های منحصربه‌فرد، در سال 1396 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. بافت تاریخی یزد مکان‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است؛ معماری بی‌نظیر و متفاوت خانه‌ها و کوچه‌های این شهر، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. قدمت شهر تاریخی یزد به پیش‌از اسلام می‌رسد و بشر قبل از هزاره سوم پیش‌از میلاد در این منطقه سکونت داشته است. یزد در دوره پیشدادیان به یزدانشهر داشت و بعد از آن نیز توسط زرتشتیان باستان با عنوان شهر مقدس خوانده شد.

معماری بافت تاریخی یزد

ساخت خانه‌ها با معماری خاص کویری در بافت تاریخی یزد، بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. در معماری خارق‌العاده این شهر جهت وزش باد و تابش خورشید را مد نظر قرار داده‌اند. هر خانه از بخش‌های مختلفی مانند بخش بیرونی، اندرونی، تخت‌گاه، تالار، بادگیر، سردر، هشتی، آب‌انبار و … تشکیل شده است. علاوه‌بر این اتاق‌های مجزا، آشپزخانه و … نیز وجود دارند؛ از جذاب‌ترین بخش خانه‌های تاریخی یزد، وجود سیستم‌های تهویه طبیعی یعنی بادگیر است. بادگیرها دریچه‌ای برای ورود باد هستند که به‌وسیله آن‌ها دما هوا کنترل می‌شود و هوا خانه به تعادل می‌رسد. آب‌انبارها، کوچه‌های گلی و باریک آشتی‌کنان، رستوران‌ها و اقامت‌گاه‌ها، بازارهای قدیمی و … نیز جذابیت معماری بافت تاریخی یزد را به نمایش می‌گذارند. برای بازدید از این حجم از زیبایی، کافیست بلیط قطار یزد را رزرو کنید و برای سفری تاریخی آماده شوید.

محله‌های بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد دارای محله‌های مهم و معروفی است که از آن‌ها می‌توان به محله قلعه کهنه، سرجمع، سر دو راه، محله یعقوبی، مصلی و محله لب خندق اشاره کرد. از شاخص‌ترین محلات یزد، چهار منار و فهادان را می‌توان نام برد؛ همچنین مسجد خضرشاه، حسینیه بزرگ چهارمنار، بقعه‌های سید شمس‌الدین و شاه سید رضا، آب‌انبار کوچه‌بندون، باغ و آب‌انبار دولت‌آباد از دیگر بناهای معروف این محلات هستند.

آشنایی با جاذبه‌های بافت تاریخی یزد

شهر خشتی یزد جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی بسیاری دارد؛ اما برای بازدید از بافت تاریخی آن و آشنایی با جاذبه‌های این منطقه باید با بخش‌های مختلفی آشنا شوید. زیبایی بادگیرها، آب‌انبارها، کوچه‌های باریک و خشتی و… هر کدام داستانی از گذشته را برای شما تداعی می‌کنند.

بادگیرها

بادگیرها بخش جذاب معماری بافت تاریخی یزد است؛ در خانه‌ها و بناهای تاریخی این منطقه، سیستم تهویه هوا وجود دارد که به بادگیر مشهور است. بادگیرها دارای ستون‌های چند ضلعی هستند که برای ورود باد به خانه‌ها و کنترل دما هوا ساخته شده‌اند. در وسط این خانه‌ها حوض‌های آب تعبیه شده است که با برخورد هوا به آن‌ها، هوا خانه خنک می‌شود. در برخی از خانه‌های بافت قدیمی یزد، تخت‌هایی از جنس چوب روی حوض خانه‌ها ساخته شده‌اند که برای وقت‌گذرانی شبانه در فصل تابستان حرف ندارند.

آب‌انبارها

آب‌انبارها از دیگر شگفتی‌های موجود در خانه‌های تاریخی یزد محسوب می‌شوند که شامل حوض سرپوشیده در بخش زیرزمین خانه‌ها هستند. سقف و گنبد آب‌انبارها از خشت یا آجر است؛ در فصول پربارش سال، آب درون این آب‌انبارها جمع و ذخیره می‌شود تا در زمان کم‌آبی مورد استفاده قرار گیرد.

ساباط‌ها

ساباط که در لغت به‌معنی سایه‌بان است در معماری بافت تاریخی یزد به‌معنا کوچه‌های سرپوشیده و مسقف خواهد بود که برای جلوگیری از برخورد آفتاب و گرما ساخته شده‌اند. کوچه‌های سرپوشیده در شهرهای کویری ایران به‌منظور در امان‌ماندن از گرما و آفتاب سوزان و راحتی در تردد طراحی شده‌اند. جالب است بدانید بیشترین ساباط‌ها در یزد و بافت تاریخی آن قرار دارند. در این شهر دو نوع ساباط طراحی شده است؛ در یک نوع آن سقف کوچه‌ها را از چوب، تیر و حصیرهای چوبی ساخته‌اند و در نوع دیگر از آجر برای ساخت سقف کوچه‌ها استفاده می‌شود که معماری آن‌ها با نماد ساده یا رومی صورت گرفته است. در نوع دوم برای کاهش فشار روی دیوارها، وزن و مصالح آجرها را در دو طرف ستون‌های آن تقسیم می‌کنند.

کوچه‌های آشتی‌کنان

در بافت تاریخی یزد کوچه‌هایی وجود دارند که با عنوان کوچه‌های آشتی‌کنان شناخته می‌شوند. این کوچه‌ها متفاوت از دیگر کوچه‌های خشتی یزد و ساباط‌ها هستند که با دیوارهای بسیار بلند با یک شبکه به هم وصل می‌شوند و به‌صورت تودرتو معماری شده‌اند. این کوچه‌های تنگ در بافت قدیمی یزد برای دوری از قهر و دشمنی طراحی شده است. به‌طوری که اگر افراد با هم قهر و درگیری داشته باشند در این کوچه‌ها با روبه‌روشدن و چشم‌درچشم‌شدن با هم آشتی می‌کنند.

بهترین زمان سفر و بازدید از بافت تاریخی یزد

یزد از گرم‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که دما آن در تابستان به 40 درجه می‌رسد. سفر به یزد در این فصل توصیه نمی‌شود؛ چراکه آفتاب آن بسیار سوزناک و گرما آن طاقت‌فرساست. بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب‌وهوایی اسفندماه و فروردین‌ماه محسوب می‌شوند؛ در این ماه‌های سال هوا متعادل است و میانگین دما به 16 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگر هوا گرم برای شما آزاردهنده است، می‌توانید در فصل پاییز و زمستان به یزد سفر کنید؛ دما در این فصول از سال تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

اگر نوروز را برای سفر به یزد انتخاب کرده‌اید، باید بدانید نوروز یزد مملو از جمعیت است، همچنین ضمن افزایش هزینه‌های سفر، امکان پیداکردن اقامت‌گاه نیز دشوار خواهد بود. خلوت‌ترین زمان برای سفر به یزد، تابستان است؛ اما باید گرما طاقت‌فرسا آن را تحمل کنید. اگر با گرما یزد مشکلی نداشته باشید، می‌توانید سفر مقرون به‌صرفه‌ای را نیز برای خود رقم بزنید.

با فلای تودی از تماشا بافت تاریخی یزد لذت ببرید

رویا بازدید از بافت تاریخی یزد را با رزرو بلیط قطار یزد به حقیقت تبدیل کنید. کافیست سری به وب‌سایت آنلاین فلای تودی بزنید تا با شرایط فروش بلیط قطار آشنا شوید. در این وب‌سایت فیلدهایی وجود دارد که با واردکردن اطلاعات سفرتان و کلیک روی دکمه جست‌وجو، می‌توانید گزینه‌های متعددی از بلیط سفر به یزد را مشاهده کنید. با مقایسه گزینه‌های موجود می‌توانید بلیط متناسب با بودجه و سلیقه خود را انتخاب و برای پرداخت وارد درگاه بانکی شوید. در این مرحله با پرداخت هزینه مورد نظر، اطلاعات سفرتان به آدرس ایمیل یا شماره تماستان ارسال خواهد شد. اکنون چمدان‌هایتان را ببندید و برای سفر آماده شوید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا