طرح سرباز ماهر چیست؟ معرفی شرایط، مزایا، مدارک و رشته ها


طرح سرباز ماهر یا دوره مهارت آموزی به سربازان از سال 96 آغاز شده است. این طرح یکی از اقداماتی می‌باشد که سازمان فنی حرفه ای به جهت رشد استعداد سربازان در دوران خدمت در نظر گرفته است. در این دوره برخی از مهارت های شغلی با توجه به نیاز جامعه و علاقه مندی سربازان به آن ها آموزش داده میشود. از آنجا که تمام آقایان باید در طول زندگی خود در دوران خدمت سربازی شرکت کنند، وجود طرح سرباز ماهر باعث میشود که بتوانند به راحتی پس از پایان دوران خدمت خود با توجه به مهارتی که آموزش دیده اند وارد بازار کار شوند.

یکی از مزایای طرح سرباز ماهر این است که به سربازان ماهر تعهد داده می شود که پس از پایان دوران خدمت، در بخش های مرتبط با مهارت آموخته شده، یا سازمان فنی حرفه ای به کار گرفته شوند. حال با این سوال روبه رو میشویم که چگونه باید یک سرباز ماهر شویم؟ افراد برای شرکت در این طرح باید واجد شرایط سرباز ماهر باشند، که ما در ادامه مطالب به شرایط ثبت نام در طرح سرباز ماهر میپردازیم. ثبت نام در طرح سرباز ماهر به صورت اینترنتی و از طریق سامانه مربوطه انجام میشود. در ادامه مقاله ما به شما آموزش می دهیم که افراد چگونه باید در طرح سرباز ماهر شرکت کنند و ثبت نام خود را انجام دهند.

طرح سرباز ماهر چیست؟

همانطور که می دانید گذراندن دوران خدمت و سربازی برای تمامی آقایان یک امر اجباری است. اما اینکه افراد در چه دوره ای از زندگی خود می خواهند در خدمت شرکت کنند کاملا دل به خواهی می باشد. افراد بسته به نوع دیدگاه و زندگی خود تصمیم می گیرند که قبل از دوران تحصیل و یا بعد از آن در دوره سربازی شرکت کنند. آن ها پس از رسیدن به سن مشمولیت سربازی باید برای وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند و در دوره خدمت شرکت کنند. طبیعتا پس از به پایان رساندن دوران خدمت آقایان باید به فکر کسب و کار باشند و وارد بازار کار بشوند. این موضوع یک دغدغه بزرگ برای تمامی افرادی است که در دوره سربازی شرکت می کنند و برای افراد مهم است که بعد از این دوران وارد بازار کار شوند و یا اگر از قبل مهارت و یا شغلی داشتند آن را از دست ندهند. به همین دلیل برای رفع این نگرانی و هدفمند تر شدن دوران خدمت برای سربازان، سازمان نظام وظیفه تصمیم بر ایجاد طرح سرباز ماهر گرفت. طرح سرباز ماهر که از سال 96 آغاز شده، این طرح برای سربازان این امکان را میدهد که هر یک از آقایان در دوران خدمت خود از طریق آموزش دیدن و شرکت در دوره های فنی حرفه ای مختلف برای داشتن شغل مناسب و ورود به بازار کار آماده شوند.

در واقع طرح سرباز ماهر این امکان را میدهد که افراد در دوره خدمت خود مهارتی که به آن علاقمند هستند و استعداد آن را دارند آموزش ببینند و پس از پایان دوران خدمت به راحتی و با رزومه بهتری وارد بازار کار بشوند. البته سربازان به واسطه شرکت در این طرح پس از پایان دوره آموزش و یادگیری کامل مهارت و پایان دوران خدمت برای شروع به کار به ارگان ها و سازمان های مربوط به مهارت خود معرفی خواهند شد. نوع دسته بندی افراد در این طرح بر حسب سطح تحصیلات، سواد و استعداد آن ها است. افراد بر حسب رشته تحصیلی و مهارت های خود طبقه بندی میشوند و سپس در یگان مربوطه مستقر خواهند شد. در این دوره به آن ها آموزش عمومی، اجتماعی و اختصاصی داده میشود.

با وجود اینکه این طرح از سال 96 آغاز شد، در ابتدا شرکت در این طرح اجباری نبود و سربازان بنا بر نیاز و خواسته خود در این طرح شرکت میکردند، در پایان سال 1401 یادگیری این مهارت اجباری شد و سربازان موظف شدند برای به پایان رساندن دوران خدمت و دریافت کارت پایان خدمت، در این طرح شرکت کنند و مهارت های مربوط به شغل و استعداد خود را آموزش ببینند، تا بتوانند مدرک طرح سرباز ماهر را به دست آورند. حتی سربازانی که معافیت پزشکی دارند و یا از دیگر معافیت های سربازی استفاده کرده اند هم باید در این دوره شرکت کنند و مهارت بیاموزند. این قانون اجباری و بلااستثنا است.

به طور کلی طرح سرباز ماهر به سه دوره مختلف تقسیم شده است :

همانطور که در بالا اشاره شد طرح سرباز ماهر به چند دوره متفاوت تقسیم بندی میشود، ما در ادامه شما را با هر سه دوره به طور کامل و جامع آشنا میکنیم و هر بخش را توضیح خواهیم داد.

  • دوره اول: مربوط به قبل از شروع خدمت و سربازی است، که در این دوره با توجه به یکسری از مشاوره های شغلی که با سربازان میشود، توانایی سربازان مورد بررسی قرار میگیرد و سپس برای اینکه چه مهارتی به آن ها آموزش داده شود، تصمیم گیری میشود.
  • دوره دوم: مربوط به دوره ضمن خدمت است، که در آن به سربازان در دوران خدمت مهارت مورد نیاز برای اینجاد کسب کار آموزش داده میشود و باعث ارتقای آن ها و بالا رفتن سطح توانایی سرباز در حیطه شغلی خود و ورود آن ها به بازار کار میشود.
  • دوره سوم: مربوط به دوره پس از خدمت است، که سربازان شروع به کار میکنند و امکانات لازم مثل: پرداخت وام برای شروع کسب و کار و یا معرفی به سازمان ها و ارگان ها، برای شروع شغل جدید در اختیار آن ها قرار میگیرد و سربازان را حمایت میکنند.

طرح سرباز ماهر چیست؟

مهارت آموزی در طرح سرباز ماهر 

روند رشد نرخ بیکاری هر ساله افزایش پیدا میکند و یکی از اصلی ترین دلایل بیکاری جوانان نداشتن مهارت کافی و سابقه کاری است. افراد باید برای شروع هر شغلی مهارت کافی در آن شغل را داشته باشند تا بتوانند موفق شوند. طرح سرباز ماهر این امکان را برای سربازان فراهم کرده است تا در دوران سربازی خود مهارت های کافی و لازم برای شروع یک شغل جدید را کسب کنند و سپس با دریافت مدرک معتبر وارد فضای کسب و کار بشوند و برای خود ایجاد درآمد بکنند. پس از ثبت نام در این طرح سربازان میتوانند مهارت لازم برای شغلی که به آن علاقمند هستند و استعداد آن را دارند، به دست آورند. در این دوره به سربازان کمک می شود تا استعدادهای خود را کشف کنند و آنچه که مهارت لازم آن شغل است را به دست آورند. 

در طرح سربازان ماهر، تلاش بر این است که به سربازان کمک شود تا با گذراندن دوره های مهارت آموزی، با کشف استعداد ها و مهارت های خاص و فردی خود و افزایش توانایی های خود در آن زمینه ها، پس از پایان دوره خدمت در شغل مورد نظر خود با موفقیت بیشتری تلاش کنند و درآمد بیشتری کسب کنند. لازم به ذکر است که افراد میتوانند با شرکت در طرح هایی مثل طرح های امداد و نجات و کمک های اولیه، آموزش های مربوط را ببینند و مهارت کافی را برای هم کاری کردن در این کارهای گروهی را به دست آورند و در سازمان هایی مثل هلال احمر شروع به کار کنند. طرح های مهارت آموزی طوری برنامه ریزی شده اند، که افراد میتوانند با شرکت در این دوره ها توانایی های لازم برای شروع به کار کردن به عنوان یک نیرو کار آفرین را به دست آورند. 

طرح های ویژه مهارت آموزی در دوره سربازی 

به برخی از مهارت آموزی ها در این دوره طرح ویژه مهارت آموزی میگویند که ما در ادامه برخی از طرح های ویژه مهارت آموزی را به شما معرفی کرده ایم.

  • آموزش اصول زندگی
  • مهارت های مربوط به توسعه اقتصادی و افزایش و کسب درآمد
  • آموزش طریقه استفاده بهینه از فضای مجازی 

ایده طرح سرباز ماهر از کجا شروع شد؟

آقایان بعد از اخذ مدرک دیپلم یک سال فرصت دارند تا در دانشگاه ثبت نام کنند و اگر ثبت نام نکنند باید به سربازی اعزام شوند . یکی از مهم ترین دغدغه های مشمولان پیدا کردن شغل مناسب پس از اتمام خدمت است. نوجوانان به دلیل اشتغال به تحصیل ، به فکر خدمت نیستند و در صورتی که به تحصیل ادامه ندهند باید به خدمت بروند و بعد از اتمام خدمت باید به فکر ایجاد شغل و منبع درآمد باشند. و در صورت نداشتن مهارت کافی برای ایجاد شغل با مشکلات زیادی روبه رو میشوند. علاوه بر این در دانشگاه هم به جهت یادگیری مطالب تئوری دانشجو ها از آموزش مهارت در بعضی از رشته ها محروم میشوند . به همین دلیل نمیتوان دانشگاه را بستری برای آموزش مهارت در نظر گرفت. بعضی از آقایان هم که مشغول به تحصیل نیستند و مستقیم وارد بازار کار شدند فکر میکنند که گذراندن سربازی باعث میشود که از بازار کار فاصله بگیرند و پس از ترخیص شدن از خدمت سربازی از کار خود عقب خواهند  افتاد . به همین دلیل سازمان نظام وظیفه با کمک سازمان فنی حرفه ای دست به کار شدند تا این مشکل را حل کنند و طرح سربازان ماهر کلید خورد.

 

برای اطلاع از قوانین جدید معافیت سربازی روی لینک کلیک کنید.

 

سامانه ثبت نام طرح سرباز ماهر smaher.ir

این طرح برای افراد توانمندی که به کسب و کار موفقیت و کسب درآمد اهمیت می دهند، طرحی سودمند و تاثیرگذار در آینده است. تمام افرادی که قصد دارند در دوره خدمت خود در طرح سرباز ماهر شرکت کنند تا بتوانند بعد از دوران خدمت با مدرک و معتبر و مهارت کافی وارد فضای کسب و کار بشوند باید از طریق سایت ثبت نام طرح سرباز ماهر به نشانی اینترنتی smaher.ir اقدامات اولیه را انجام دهند و در این طرح ثبت نام کنند. موارد مهمی که در هنگام ثبت نام شرکت کنندگان باید به آن توجه کنند، داشتن مدارک کافی و حداقل شروط ثبت نام در این طرح است. به طور مثال برای ثبت نام در این طرح افراد حتما باید تبعیت کشور ایران را داشته باشند و سن آن ها 15 سال کامل باشد. در ادامه ما مدارک لازم برای ثبت نام اینترنتی در این طرح را برای شما آورده ایم.   

مدارک لازم برای ثبت نام طرح سرباز ماهر

مشمولانی که قصد زودتر به اتمام رساندن دوران خدمت را دارند و میخواهند راهی برای کسر خدمت پیدا کنند میتوانند در زمان ثبت نام در سامانه طرح سرباز ماهر با توجه به رشته تحصیلی و علاقه شان اقدام به دریافت پروژه کسر خدمت، و از ارگان مورد نظر خود درخواست کنند تا پس از مدتی با توجه به بررسی های آن ارگان مدت زمان خدمت آن ها کم شود. مواردی که متقاضیان باید حتما برای شرکت در سامانه smaher.ir برای ثبت نام خود در طرح سرباز ماهر داشته باشند در لیست زیر قابل مشاهده است.

  • شناسنامه معتبر با عکس مناسب 
  • کارت ملی

نحوه ثبت نام در طرح سرباز ماهر 

شما میتوانید برای ثبت نام در طرح سرباز ماهر به صورت اینترنتی از طریق ورود به سامانه smaher.ir اقدام به ثبت نام خود کنید. در ادامه ما به شما روش ثبت نام را به صورت تصویری آموزش میدهیم:

 

1 . شما میتوانید با ورود به سامانه طرح سرباز ماهر smaher.ir و وارد کردن شماره همراه خود و سپس ایجاد رمز عبور برای خود یک پنل کاربری ایجاد کنید. توجه داشته باشید شماره تلفنی که وارد میکنید باید فعال باشد.

2 . پس از اینکه پنل کاربری شخصی خود را ایجاد کردید باید وارد پنل شوید و ثبت نام خود را در طرح مهارت آموزی آغاز کنید. شما میتوانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری از قبل مشخص کردید وارد صفحه ثبت نام شوید. حال صفحه ای که در تصویر زیر برای شما نمایش داده شده است باز میشود و شما میتوانید مهارت های خود و رشته ای که میخواهید در آن آموزش ببینید را نام ببرید. علاوه بر این شما میتوانید مشوق های سربازی خود را در این صفحه تعیین کنید.3 . برای این که ثبت نام شما در طرح سرباز ماهر کامل شود لازم است که اطلاعات فردی خود را در سامانه ماهر به طور کامل وارد کنید. مثل: نام، نام خانوادگی، کد ملی، تولد، شماره شناسنامه و…

4 . در این قسمت لازم است که شما مهارت هایی که در دوره مهارت آموزی فرا گرفته اید در این بخش وارد کنید تا در دوره سربازی از مهارت های مختلف شما در طول خدمت استفاده شود. 

5 . در گام آخر برای انتخاب مشوق های سربازی خود وارد پنل کاربری خود شوید و روی گزینه مشوق ها کلیک کنید. 

مزایای استفاده از طرح سرباز ماهر 

قطعا شرکت در طرح سرباز ماهر مزایای زیادی برای شرکت کنندگان به همراه دارد. یکی از بزرگ ترین و بهترین مزایای شرکت کردن سربازان در این طرح  مهارت آموزی است. ما شما را با رایج ترین مزایای این طرح آشنا میکنیم:

  • افرادی که در این طرح شرکت میکنند نسبت به کسانی که رزومه کاری مشابه دارند شانس استخدام بیشتری برای ورود به بازار کار دارند، زیرا این سربازان مدرک سرباز ماهر را دریافت میکنند. که این مدرک باعث میشود که رزومه فرد حرفه ای تر و معتبر تر باشد و با شانس بیشتری در کسب و کار های مختلف استخدام شود .
  • کسانی که در دوره های سرباز ماهر شرکت میکنند، این امکان را دارند که محل خدمت خودشان را انتخاب کنند. و یا میتوانیم به عبارتی بگوییم که سربازانی که قصد خدمت در شهر و منطقه خاصی را دارند با شرکت کردن در این طرح میتوانند وارد محل آن سازمان شوند.
  • برای سربازانی که قصد دارند دوران خدمت خود را زودتر به پایان برسانند این مزییت وجود دارد که میتوانند به واسطه شرکت در این طرح و دریافت مدرک معتبر این دوره، به عنوان یک سرباز ماهر کسر خدمت بخورند.
  • یکی از ویژگی ها و مزییت های مهم شرکت کردن در این طرح این است که بعد از اخذ مدرک طرح سرباز ماهر افراد اضافه خدمت نخواهند خورد یا به عبارتی بهتر است بگوییم: برای کسانی که در دوران خدمت جریمه شده اند و در طرح سرباز ماهر شرکت کرده اند و مدرک معتبر دارند اضافه خدمت در نظر گرفته نمیشود و جریمه آن ها بخشیده خواهد شد.
  • با شرکت در این طرح انجام برخی خدمات و اقدامات مثل تاخیر در اعزام، جا به جایی تاریخ اعزام و پرداخت هزینه های دوره مهارت آموزی امکان پذیر است.
  • یکی دیگر از مزایای مهم این طرح این است که کسانی که به عنوان کمک آموزشیار ، در این طرح انتخاب میشوند از پرداخت هزینه در دوره های بعدی معاف خواهند شد.

 شرکت در طرح سرباز ماهر و کسر خدمت 

با توجه به اینکه در بالا اشاره کردیم که سربازان میتوانند کمک آموزشیار شوند، و پس از راستی آزمایی میتوانند مهارت های خاص مورد نظر خود را به سربازان دیگر آموزش دهند. و ازین طریق میتوانند امتیازات بالایی کسب کنند. این امتیاز ها را مشوق ها تعیین میکنند و این امکان را برای فرد ایجاد میکنند تا در استفاده یکی از مزایای زیر واجد شرایط باشند :

  • انتخاب محل خدمت 
  • کسر از خدمت 
  • انتخاب سازمان خدمت
  • دریافت مرخصی
  • بخشش جرایم دوران سربازی 
  • دریافت وام

شرایط استفاده از طرح سرباز ماهر

برای شرکت در طرح سرباز ماهر سربازان باید واجد شرایط باشند و اگر قصد ثبت نام در طرح سرباز ماهر را داشتند باید حتما به وجود یکسری شرایط خاص توجه بکنند تا بتوانند دوره های آموزشی تخصصی و عمومی طرح مهارت آموزی را بگذرانند. از جمله شرایط ثبت نام:

  • افرادی که متقاضی برای شرکت در این طرح هستند باید شرابط سنی آن را داشته باشند و سن افراد متقاضی باید 15 سال کامل باشد.
  • یکی از اصلی ترین شرایط این است که افراد حتما باید تبعه کشور ایران باشند.
  • کسانی که دارای مهارت فردی هستند، اما مدارک مورد نیاز با آن مهارت را ندارند باید در آزمون های ادواری شرکت کرده و مدرک مورد نیاز را تهییه کنند.
  • سربازانی که دارای مدرک کاردانی هستند باید در دوره مقدماتی این طرح شرکت کنند. و افرادی که دارای مدرک فوق دیپلم هستند لازم است که برای کسب مهارت در یک سری دوره های  آموزشی شرکت کنند.
  • سربازانی که دارای مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد هستند میتوانند در دوره تخصصی این طرح شرکت کنند و شرکت در دوره مقدماتی برای آن ها لازم نیست.
  • در صورتی که مدرک فرد فوق لیسانس و یا بالاتر از آن باشد، نیازی به شرکت در دوره های تخصصی و مقدماتی این طرح ندارد.
  • در صورتی که فرد مدرک فنی حرفه ای پیرامون مهارت مورد نظر خود را دارد نیازی به گذراندن دوره مقدماتی برای او نیست.

لیست مهارت های سرباز ماهر

همانطور که در بالاتر به مهارت ها اشاره کردیم، میدانیم که وجود هر مهارتی در این طرح بسته به تعداد فراوانی متقاضیان و علاقمندان آن مهارت است. در ادامه شما میتوانید با رشته هایی که هم اکنون در طرح سربازان ماهر به سربازان آموزش داده میشوند آشنا شوید.

عنوان مهارت سازمان مربوطه به مهارت
مهارت های هنری  وزارت ارشاد 
مهارت های کشاورزی وزارت کشاورزی
مهارت های صنعتی وزارت صنعت و معدن
کسب و کار و کار آفرینی وزارت کار
مترجمی زبان های خارجی وزارت امور خارجه
دامپروری وزارت کشاورزی
تعمیر موتور خودرو سازمان فنی حرفه ای
جوشکاری و برشکاری _
کاربر ICDL _
برنامه نویسی _
برق خودرو _
برقکاری ساختمان _
لوله کشی ساختمان _
تعمیر کار یخچال فریزر _
برقکار صنعتی _

 دریافت وام از طریق شرکت در دوره سرباز ماهر

یکی از ویژگی های شرکت در دوره سربازان ماهر این است که افراد میتوانند وام و تسهیلات دریافت کنند. مزییت های وام سرباز ماهر دریافت وام با بهره بانکی کم و بازپرداخت بلند مدت است . افراد میتوانند با دریافت این وام کسب و کار مرتبط با دوره مهارتی که دیدند را راه اندازی کنند. در ادامه به شرایط دریافت این وام میپردازیم.

 

شرایط دریافت وام در طرح سرباز ماهر

وام سربازی برای کسانی در نظر گرفته شده که قصد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و یا قصد راه اندازی کسب و کار را دارند. به طوری کلی برای دریافت وام افراد باید واجد شرایط زیر باشند :

  • پایان دوره خدمت و اتمام دوره سربازی
  • دریافت مدرک معتبر (گواهینامه سازمان فنی حرفه ای )
  • اتمام تاریخ خدمت بعد از سال 97 

 

در سال های قبل مقدار این وام 100 میلیون بوده و افراد می بایست این وام را در 60 قسط پرداخت میکردند . اما در سال 1401 این وام افزایش کرد و به 150 میلیون رسید ، کارمزد این وام 2 الی 4 درصد است و افراد تا 7 سال امکان باز پرداخت دارند .

 

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به شما طرح سرباز ماهر، چگونگی ایجاد این طرح، مزایا طرح سرباز ماهر، شرایط شرکت در طرح سرباز ماهر،لیست مهارت های طرح سرباز ماهر و… ر به صورت کامل و جامعه توضیح دادیم. همانطور که میدانید طرح سرباز ماهر طرحی است که در دوران خدمت، سربازان میتوانند با شرکت در این طرح مهارت های شغلی زیادی بگیرند تا بتوانند پس از پایان خدمت وارد دنیای کسب و کار شوند. از مهمترین شرایط ثبت نام در این طرح میتوان به مواردی همچون سن کامل 15 سال داشتن و تبعیت کشور ایران را داشتن اشاره کرد. همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم سربازان با شرکت در طرح سرباز ماهر میتوانند امتیاز هایی را دریافت کنند (مثل: کسر خدمت، بخشش جریمه های دوران خدمت و…). مهارت هایی که در طرح سرباز ماهر آموزش داده میشوند بسته بر اساس تعداد متقاضیان درخواست کننده آن مهارت در لیست مهارت آموزی اضافه میشوند. و در این طرح اکثر مهارت هایی همچون کشاورزی، برنامه نویسی،مکانیک و… آموزش داده میشود. با توجه به توضیحات اگر ابهامی در مورد طرح سرباز ماهر و شیوه ثبت نام آن دارید میتوانید در 24 ساعت شبانه روز با کارشناسان ما در بخش مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله روی لینک کلیک کنید.

 

 

1. طرح سرباز ماهر چیست؟

طرح سرباز ماهر به طرحی گفته میشود که در آن به سربازانی که مشغول به خدمت هستند مهارت های فنی حرفه ای آموزش داده میشود تا بتوانند پس از پایان دوران خدمت خود به راحتی و با مهارت کافی وارد دنیای کسب و کار شوند.

2. برای ثبت نام در طرح سرباز ماهر چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت نام در طرح سرباز ماهر به شناسنامه معتبر، عکس مناسب و کارت ملی نیاز دارید.

3. ثبت نام در طرح سرباز ماهر به چه صورتی انجام میشود؟

ثبت نام در طرح سرباز ماهر از طریق سامانه طرح سرباز ماهر و به صورت اینترنتی انجام میشود. برای اطلاعات بیشتر و روش ثبت نام در این طرح میتوانید به متن مقاله مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا