طرز تهیه خورشت دروغگو؛ یک غذای جدید و متفاوت از خطه سبز گیلان


طرز تهیه خورشت دروغگو

طرز تهیه خورشت دروغگو خیلی ساده و راحته، و به مواد خاصی هم نیاز نداره. این خورشت یه ترکیب جالب از سبزیجات و طعم‌های ایرانیه که می‌تونه یک شام خوشمزه و مقوی رو براتون فراهم کنه. بیایید با هم نگاهی به مواد لازم بیندازیم و ببینیم چطور می‌توانیم این خورش رو به بهترین شکل درست کنیم.

برای تهیه خورشت دروغگو اول از همه لوبیا چیتی رو از شب قبل خیس می‌کنیم تا نفخش گرفته شه. بعد پیاز و کدو رو خرد کرده و تفت می‌دیم. لوبیا، آب، گردو خرد شده و رب‌ها رو اضافه می‌کنیم و می‌ذاریم بپزن. سبزی‌های خوشبو رو تفت داده و نعنا خشک و ادویه‌جات رو اضافه می‌کنیم. در آخر، وقتی خورشت غلیظ و جا افتاده شد، آماده سروه. این خورشت خوشمزه رو با کته زعفرانی میل کنید و از طعم فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.

مواد اصلی مقدار
لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
کدو حلوایی (به جای کدو سبز) ۱ عدد
گردو خرد شده ۴ ق غذاخوری
پیاز خرد شده ۲ عدد
سایر مواد مقدار
رب انار ۱ ق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ ق غذاخوری
سبزی خورشتی خرد شده (جعفری، گشنیز، نعنا داغ) ۳/۴ پیمانه
نعنای خشک ۱ ق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت دروغگو

مرحله ۱: آماده سازی لوبیا چیتی

ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. این کار کمک می‌کند تا لوبیا هنگام پخت بهتر بپزد و زودتر نرم شود.

مرحله ۲: خرد کردن پیاز و کدو

پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. کدو را نیز پوست گرفته و به شکل مکعبی خرد نمایید. این دو ماده بعداً در پخت خورشت نقش مهمی خواهند داشت.

مرحله ۳: تفت دادن پیاز و کدو

داخل یک قابلمه مناسب، پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا پیازها شفاف شوند. سپس کدو خرد شده را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا کمی نرم شوند.

مرحله ۴: افزودن لوبیا چیتی و آب

پس از تفت دادن پیاز و کدو، لوبیا چیتی را به قابلمه اضافه کنید و ۴ لیوان آب بریزید. اجازه دهید تا لوبیاها کاملاً پخته و نرم شوند. این مرحله ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

مرحله ۵: تفت دادن گردو و رب‌ها

گردوها را درون یک تابه با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود. سپس رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید و همه مواد را خوب تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند.

مرحله ۶: اضافه کردن سبزی‌های معطر

سبزی‌های خرد شده را به تابه‌ای دیگر انتقال دهید و با کمی روغن تفت دهید تا کاملاً رنگ آنها تغییر کند و سبزی‌ها کمی سیاه شوند اما مراقب باشید که نسوزند.

مرحله ۷: افزودن نعنا و ادویه‌جات

در انتهای پخت خورشت، نعنا خشک شده را به همراه نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید. این ادویه‌جات به افزایش طعم و عطر خورشت کمک می‌کنند.

مرحله ۸: پایان دادن به پخت

اجازه دهید خورشت به خوبی جا بیفتد و روغن آن بالا بیاید. سپس وقتی که خورشت کاملاً غلیظ و جا افتاده شد، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۹: سرو کردن

خورشت دروغگو را به همراه کته زعفرانی سرو کنید و از این غذای خوش طعم و سنتی لذت ببرید. نوش جان!

آموزش خورش‌های شمالی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا