طرز تهیه مربای لیمو ترش فوق العاده خوشمزه به روش خانگی


طرز تهیه مربای لیمو ترش

مربای لیمو ترش یکی از انواع مرباهای خوشمزه، ساده، پرطرفدار و لذیذ است که خیلی راحت به روش‌های مختلف درست می‌شود و آن را می‌توانید برای پذیرایی در وعده صبحانه سرو کنید، علاوه بر آن از این مربای خوش طعم می‌توانید به عنوان یک میان وعده مقوی استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه مربای لیمو ترش در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
لیمو ترش تازه ( بعد از آبگیری ۲۰۰ گرم از لیمو ترش باقی می‌ماند ) ۷۰۰ گرم
شکر ۴۰۰ گرم معادل ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
آب ۱ لیوان
آب لیمو ترش ۲ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
زعفران برای تزئین به مقدار دلخواه

طرز تهیه مربای لیمو ترش

مرحله ۱: شستن و گرفتن آب لیموها

ابتدای لیموهای تازه، سالم و آبدار را تمیز بشورید و داخل یک ظرف بریزید سپس در قسمت بالای هر لیمو دو برش به شکل بعلاوه ایجاد کنید، آب لیموها را هم بگیرید و از صافی رد کنید، تا هسته لیموها جدا شود و داخل آب لیموها نریزد، بعد آب لیموها را داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۲: ریختن آب در قابلمه و جوشاندن آن

لیموها را می‌توانید از وسط برش دهید و بعد آب آنها را بگیرید، هسته آنها را هم جدا کنید، بعد از این که آب همه لیموها را گرفتید، پوست لیموها را داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، سپس داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

مرحله ۳: جوشاندن پوست لیموها در آب داخل قابلمه

سپس پوست لیموها را داخل قابلمه آب بریزید و اجازه دهید تا پوست لیموها در آب به مدت ۵ دقیقه بجوشند تا تلخی آنها گرفته شود، بعد از آن پوست لیموها را از داخل قابلمه بیرون بیاورید و آبکش کنید، آب قابلمه را خالی کنید دوباره آب داخل قابلمه بریزید و بجوشانید.

مرحله ۴: آبکش کردن پوست لیموها

پوست لیموها را در قابلمه بریزید و به مدت ۵ دقیقه دیگر بجوشانید، این کار را باید دو تا سه بار انجام دهید تا تلخی پوست لیموها کامل گرفته شود، در مرحله آخر پوست لیموها را که از آب جوش بیرون آوردید داخل یک ظرف آب سرد که از قبل آماده کرده‌اید بریزید.

مرحله ۵: آبکش کردن پوست لیموها

سپس اجازه دهید پوست لیموها به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد بماند، بعد از آن پوست لیموها را آبکش کنید و داخل سبد بریزید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود، وقتی که آب آنها کامل رفت لیموها به هر شکلی مثلاً نواری یا نگینی به دلخواه و با سلیقه خودتان برش بزنید.

مرحله ۶: مخلوط کردن آب و شکر

برای درست کردن شربت این مربا ابتدا مقداری شکر را داخل یک قابلمه بریزید، آب را به آن اضافه کنید، بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق چوبی شکر و آب را هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، شکر باید در آب حل شود و شربت شروع به جوشیدن کند.

مرحله ۷: جوشاندن شربت

بعد اجازه دهید تا مخلوط شربت یک ربع روی حرارت ملایم بجوشد، غلظت آن زیاد شود و قوام بیاید، دقت کنید حتماً در حین جوشیدن شربت با برس آغشته به آبلیمو دیواره‌های ظرف را تمیز کنید تا شکر به دیواره‌های قابلمه نچسبد و عطر و طعم شربت خراب نشود.

مرحله ۸: اضافه کردن پوست لیموها

بعد از این که شربت به غلظت مناسب رسید برش‌های پوست لیمو را داخل قابلمه بریزید، سپس مقداری زعفران را هم داخل قابلمه بریزید تا همراه با پوست لیموها بجوشند، اجازه دهید تا پوست لیمو ها در شربت به مدت تقریباً ۱۵ دقیقه بجوشند و شربت کاملا به خورد آنها برود.

مرحله ۹: اضافه کردن آب لیمو ترش به مربا و مخلوط کردن با آن

در مدتی که پوست‌ لیموها در شربت می‌جوشند، رنگ،عطر و طعم زعفران در شربت کاملاً پخش می‌شود، به خورد پوست لیموها می‌رود و آنها را مزه‌دار می‌کند، در ۵ دقیقه آخر مقداری آب لیمو ترش را داخل مربا بریزید، هم بزنید تا عطر لیمو ترش با مربا کاملا مخلوط شود.

مرحله ۱۰: جوشاندن همه مواد با هم و برداشتن مربا از روی حرارت

سپس اجازه دهید تا ۵ دقیقه دیگر همه مواد با هم بجوشند و خوب با هم مخلوط شود، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، وقتی که در دمای محیط مربای لیمو ترش خنک شود بعد آن را داخل ظرف‌های شیشه‌ای که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید، بریزید.

مرحله ۱۱: ریختن مربا لیمو ترش در ظرف مناسب و تزئین کردن آن

بعد از آن در ظرف‌ها را محکم ببندید، ظرف‌های شیشه‌ای را داخل یخچال قرار دهید و به مدت طولانی از آن‌ها نگهداری کنید، سپس در هنگام سرو مقداری از مربا لیمو ترش را داخل ظرف مناسب سرو بریزید، بعد روی آن را با چند پر زعفران تزئین کنید. در آخر مربای لیمو ترش را در وعده صبحانه به عنوان یک چاشنی خوش طعم، پر طرفدار و دلچسب همراه با نان تازه، کره، خامه، عسل و چای داغ سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا