طرز تهیه موس کیک موکا، کیکی چشم نواز برای پذیرایی


محتوا پنهان
2 طرز تهیه موس کیک موکا

طرز تهیه موس کیک موکا, دستور پخت موس کیک موکا

موس کیک موکا یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که از چند لایه مختلف و با طعم‌های متنوع و متفاوت درست شده است و بافتی سبک و اسفنجی و نرم و لطیف دارد، این کیک به عنوان یک دسر شیک برای پذیرایی بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه موس کیک موکا در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای کیک موکا
تخم مرغ ۶ عدد
آرد ۱۸۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
بکینگ پودر ۱ و نیم قاشق چای خوری
نسکافه نصف قاشق غذا خوری
وانیل نصف قاشق چای خوری
شیر داغ ۵۵ گرم
پودر کاکائو ۲ قاشق غذا خوری
روغن مایع ۲ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای موس کیک شکلات
پودر ژلاتین ۱ قاشق غذا خوری
آب ۴/۱ لیوان
شکلات تخته‌ای تلخ مارک کارات ۱۵۰ گرم
شیر ۱۰۰ گرم
خامه قنادی فرم گرفته ۲۵۰ گرم
مواد لازم برای موس کیک نسکافه
پودر ژلاتین ۱ قاشق غذا خوری
آب ۴/۱ لیوان
شکلات تخته‌ای سفید مارک کارات ۱۶۰ گرم
شیر ۱۰۰ گرم
خامه قنادی فرم گرفته ۲۵۰ گرم
مواد لازم برای گاناش
خامه صبحانه ۱۳۰ گرم
شکلات تخته‌ای ۸۰ گرم
خامه قنادی برای تزئین ۵۰۰ گرم
نسکافه به مقدار لازم

طرز تهیه موس کیک موکا

مرحله ۱: الک کردن و ترکیب آرد

برای طرز تهیه موس کیک موکا ابتدا آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد مقداری بکینگ پودر و پودر کاکائو را به آن اضافه کنید و هم بزنید و خوب با هم ترکیب کنید سپس ترکیب آرد را الک کنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند و بافت یکدست و صافی تشکیل شود.

مرحله ۲: جدا کردن و زدن سفیده تخم‌مرغ

سپس زرده و سفیده‌های تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید و در دو ظرف بریزید بعد سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا مقداری حجم بگیرد و پف کند سپس یک سوم مقدار شکر دستور را به سفیده‌ها اضافه کنید و با همزن برقی خوب هم بزنید.

مرحله ۳: فرم‌گیری سفیده‌ها

وقتی که سفیده‌های تخم مرغ کاملاً فرم گرفتند و بافت آن‌ها سفت و منسجم شد به طوری که جای پره‌های همزن برقی روی آن باقی ماند سپس ظرف سفیده‌های فرم گرفته را داخل یخچال قرار دهید تا پف سفیده‌ها از بین نرود و فرم و بافت آن خراب نشود.

مرحله ۴: زدن زرده‌های تخم‌مرغ با شکر

سپس زرده‌های تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و بعد مابقی شکر را به آن‌ها اضافه کنید و با همزن برقی خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و بافت مخلوط تشکیل شده کرم رنگ و کشدار و سبک و یکدست شود.

مرحله ۵: افزودن وانیل

بعد مقداری وانیل به مخلوط زرده‌های تخم مرغ اضافه کنید و دوباره با همزن برقی خوب هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها از بین برود، هرز گاهی با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید و دوباره کمی هم بزنید.

مرحله ۶: افزودن نسکافه

سپس مقداری شیر را داخل یک ظرف بریزید و پودر نسکافه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند و بعد به زرده‌های تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب مخلوط و یکدست شوند و نسکافه به خورد مواد مخلوط برود.

مرحله ۷: اضافه کردن روغن و ترکیب آرد

بعد روغن مایع را به مخلوط مواد تخم مرغی اضافه کنید و به اندازه‌ای که با هم مخلوط شود هم بزنید سپس ترکیب آرد را کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید و با دور کند همزن برقی هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب و یکدست شوند و آرد گلوله نشود.

مرحله ۸: ادغام سفیده‌ها با مخلوط

وقتی که آرد کاملاً با مخلوط مواد ترکیب شد و گلوله‌های آرد داخل ظرف باقی نماند سپس سفیده تخم مرغ فرم گرفته را از یخچال بیرون بیاورید چون بافت مخلوط کمی سفت است ابتدا مقداری از سفیده‌ها را داخل مخلوط بریزید و با لیسک هم بزنید.

مرحله ۹: افزودن باقی‌مانده سفیده‌ها

سفیده‌های تخم مرغ را باید به آرامی و در یک جهت با مخلوط ترکیب کنید تا پف آن‌ها از بین نرود بعد بقیه سفیده‌ها را کم کم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب ترکیب و یکدست شوند حتماً سفیده‌ها را به آرامی با مخلوط ترکیب کنید.

مرحله ۱۰: آماده‌سازی و ریختن مخلوط در قالب

سپس کف قالب گرد ۲۳ سانتی را با روغن چرب کنید و کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید و بعد مایه کیک را داخل قالب بریزید، سپس با قالب دو بار به آرامی روی سطح ضربه بزنید تا هوای داخل مایه کیک خارج شود و بعد با لیسک سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۱۱: پخت در فر با دمای مشخص

بعد قالب را داخل فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کیک به مدت ۵۰ دقیقه داخل فر بپزد و سطح آن طلایی رنگ شود و بعد از آن قالب کیک را از فر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۲: بررسی میزان پخت کیک

دقت کنید در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود و بعد یک سیخ چوبی یا خلال دندان را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب مغز پخت شده و آماده است.

مرحله ۱۳: خنک کردن و جدا کردن کیک از قالب

سپس کیک را در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود بعد با یک چاقوی تیز اطراف کیک را از قالب جدا کنید و قالب را برگردانید تا کیک به طور کامل از قالب خارج شود و شکل آن خراب نشود، سپس اجازه دهید تا در دمای محیط کاملا خنک شود.

مرحله ۱۴: برش دادن و آماده‌سازی سطح کیک

با یک چاقوی تیز قسمت گنبدی کیک را برش دهید و کنار بگذارید و سپس کیک را از وسط با یک برش افقی به دو قسمت مساوی تقسیم کنید بعد یک قسمت کیک را روی سطح صاف قرار دهید و دور آن را تلق بپیچید و با یک چسب تلق را محکم کنید.

مرحله ۱۵: تهیه مخلوط ژلاتین

بعد از آن برای درست کردن موس شکلاتی، ابتدا مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید، سپس پودر ژلاتین را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا پودر ژلاتین در آب حل شود و بعد ظرف را کنار بگذارید تا بافت آن مقداری اسفنجی و صاف و یکدست شود.

مرحله ۱۶: ذوب شکلات در شیر

سپس مقداری شیر را داخل یک ظرف بریزید و مقداری شکلات‌ تخته‌ای تلخ را به آن اضافه کنید و بعد ژلاتین را نیز روی آن‌ها بریزید و سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق خوب هم بزنید تا شیر گرم شود و شکلات‌ در آن ذوب شود.

مرحله ۱۷: خنک کردن مخلوط شیر و شکلات

شیر نباید بجوشد فقط باید شکلات‌ها ذوب شوند و در شیر حل شوند و همه مواد خوب با هم مخلوط شوند و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود، سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا مخلوط کمی خنک شود و به دمای محیط برسد.

مرحله ۱۸: تهیه خامه و اضافه کردن شیر و شکلات

سپس مقداری خامه را داخل یک ظرف بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا خوب فرم بگیرد و سفت و منسجم شود به طوری که جای پره‌های همزن برقی روی آن باقی بماند بعد مخلوط شیر و شکلات را به آن اضافه کنید و با همزن برقی خوب هم بزنید.

مرحله ۱۹: مرطوب کردن سطح کیک

وقتی که همه مواد خوب با هم مخلوط شدند و ترکیب مواد یکدست شد همزن را خاموش کنید و اطراف ظرف را با لیسک دورگیری کنید و سپس مقداری شیر و نسکافه را با هم مخلوط کنید و با فرچه روی سطح کیک را با آن کاملا مرطوب کنید.

مرحله ۲۰: اضافه کردن موس شکلاتی به کیک

سپس مخلوط شکلاتی را روی کیک بریزید و با لیسک یا پالت سطح آن را صاف کنید و بعد کیک را داخل یخچال قرار دهید تا لایه موس شکلاتی کمی خودش را بگیرد و سفت و منسجم شود، در این فاصله لایه موس نسکافه‌ای را درست کنید.

مرحله ۲۱: تهیه موس شکلات شیری

مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید و پودر ژلاتین را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و کنار بگذارید تا بافت آن اسفنجی شود سپس مقداری شیر را داخل یک ظرف بریزید و شکلات‌های شیری را به آن اضافه کنید و ترکیب کنید.

مرحله ۲۲: ذوب شکلات و ترکیب با نسکافه

پودر نسکافه را به شیر اضافه کنید و هم بزنید و سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا شکلات‌ها ذوب شود و با شیر مخلوط شوند و همینطور پودر نسکافه کاملاً به خورد مواد برود و عطر آن در مخلوط پخش شود.

مرحله ۲۳: افزودن ژلاتین و تهیه خامه

ژلاتین را نیز داخل مخلوط بریزید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود بعد مقداری خامه را داخل یک ظرف بریزید و با همزن برقی حسابی هم بزنید.

مرحله ۲۴: مخلوط کردن خامه و نسکافه

وقتی که خامه خوب فرم گرفت و بافت آن منسجم شد و از داخل ظرف بیرون نریخت مخلوط نسکافه را به آن اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند و بعد مخلوط تشکیل شده را روی کیک بریزید و سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۲۵: قرار دادن در یخچال

بعد دوباره کیک را داخل یخچال قرار دهید تا لایه نسکافه‌ای هم خودش را بگیرد و بافت آن سفت و منسجم شود لازم نیست که کیک برای مدت زیادی در یخچال بماند و فقط به اندازه‌ای که لایه موس نسکافه‌ای خودش را بگیرد و سفت شود کافی است.

مرحله ۲۶: اضافه کردن لایه دوم کیک

سپس کیک را از داخل یخچال بیرون بیاورید و لایه دوم کیک را روی لایه موس نسکافه‌ای قرار دهید و آن را کمی با دست فشار دهید تا کیک به لایه نسکافه‌ای بچسبد و بعد سطح کیک را به وسیله فرچه و با مخلوط شیر و نسکافه خوب مرطوب کنید.

مرحله ۲۷: استراحت به مدت یک شب

بعد کیک را داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا کیک از شب تا صبح در یخچال استراحت کند و سپس کیک را از یخچال بیرون بیاورید و با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از تلق جدا کنید و به آرامی تلق را از اطراف کیک جدا کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۲۸: تزئین با خامه قنادی و نسکافه

سپس برای تزئین کیک مقداری خامه قنادی را داخل یک ظرف بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا فرم بگیرد و سفت و منسجم شود و بعد به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری پودر نسکافه به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شوند.

مرحله ۲۹: روکش کردن کیک با خامه

بعد خامه فرم گرفته را داخل یک قیف مناسب بریزید و سپس تمام سطح کیک را با خامه بپوشانید و با لیسک یا پالت یا هر وسیله دیگری سطح کیک را صاف و یکدست کنید و سپس مقداری گاناش شکلاتی را برای تزئین سطح کیک آماده و درست کنید.

مرحله ۳۰: آماده‌سازی گاناش شکلات و خامه

مقداری خامه صبحانه را داخل یک ظرف بریزید و سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بافت خامه نرم و روان شود و بعد کمی شکلات تخته‌ای را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکلات ذوب شود و کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۳۱: تزئین سطح کیک با گاناش

سپس گاناش را روی سطح کیک بریزید به طوری که سطح کیک را بپوشاند و از لبه‌های کیک به سمت پائین بریزید و بعد با پالت روی آن را فرم دهید سپس روی سطح کیک را با سلیقه خودتان با پودر یا خلال پسته و یا مغز گردو خرد شده تزئین کنید.

مرحله ۳۲: برش و سرو کیک موکا

بعد کیک را در یخچال قرار دهید تا گاناش خودش را بگیرد و سفت و منسجم شود و بعد از تقریبا ۲ تا ۳ ساعت از یخچال بیرون بیاورید و سپس کیک موکا را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و چند برش از موس کیک موکا را داخل ظرف مناسب بچینید. در آخر موس کیک موکا را به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با قهوه و یا نسکافه سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا