طرز تهیه ونوشک پلو؛ نکاتی برای پخت یک پلوی عالی با ونوشک تازه


طرز تهیه ونوشک پلو

اگر دنبال یه غذای سنتی و خوشمزه می‌گردید، طرز تهیه ونوشک پلو رو امتحان کنید. این غذا ترکیبی از برنج خوش عطر و گوشت هست که با افزودن ونوشک تازه، طعمی دلچسب و متفاوت پیدا می‌کنه. برای یه وعده غذایی متفاوت، ونوشک پلو انتخاب خوبیه.

برای تهیه ونوشک پلو، اول برنج رو با کمی نمک خیس کن و کنار بذار. ونوشک‌ها رو پاک کن و خوب بشور. پیاز رو تفت بده تا طلایی شه، بعد گوشت چرخ کرده رو اضافه کن و تفت بده. رب گوجه فرنگی، زعفران و کمی ادویه بریز و خوب هم بزن. ونوشک‌های خرد شده رو اضافه کن و کمی تفت بده تا نرم شن. برنج رو آبکش کن و توی قابلمه لایه لایه با مخلوط گوشت و ونوشک بچین. حدود ۴۵ دقیقه دم کن و بعد با کمی کره یا روغن کرمانشاهی سرو کن.

ماده اصلی مقدار
برنج، خیس خورده ۳ پیمانه
گوشت گوسفند چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
ونوشک تازه، خرد شده ۵۰ گرم
مواد اضافی مقدار
رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران، دم‌کرده به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ونوشک پلو

مرحله ۱: آماده‌سازی برنج

ابتدا برنج را با کمی نمک خیس کنید و بگذارید چند ساعت در آب بماند تا خوب نرم شود. این کار باعث می‌شود برنج در حین پختن دانه‌دانه و خوش فرم بماند. خیساندن برنج همچنین کمک می‌کند تا آرسنیک موجود در برنج کاهش یابد، که برای سلامتی مفید است.

مرحله ۲: آماده‌سازی ونوشک

ونوشک‌ها را پاک کنید و زیر آب سرد چندین بار بشویید تا هرگونه خاک یا آلودگی از بین برود. ونوشک را بعد از شستن خرد کنید تا برای افزودن به مخلوط گوشت آماده باشد. استفاده از ونوشک تازه می‌تواند طعم و عطر فوق‌العاده‌ای به غذا ببخشد.

مرحله ۳: تهیه مخلوط گوشت

پیاز را پوست بگیرید، نگینی خرد کنید و در تابه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. در این مرحله، کمی فلفل سیاه به مخلوط اضافه کنید تا طعم گوشت تقویت شود.

مرحله ۴: افزودن رب و ادویه‌جات

رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ و بوی خامی رب از بین برود. پس از آن، زعفران دم‌کرده را بیفزایید که به غذا رنگ و عطر دلپذیری می‌دهد. مراقب باشید رب و زعفران به خوبی با هم مخلوط شوند.

مرحله ۵: اضافه کردن ونوشک

ونوشک خرد شده را به مخلوط گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا ونوشک نیز نرم شود و عطر آن به خوراک اضافه شود. در این مرحله، مواد را کمی بپزید تا ونوشک به خوبی با گوشت ترکیب شود.

مرحله ۶: آبکش کردن برنج

برنج خیس‌خورده را آبکش کنید و در یک قابلمه بزرگ آب جوش بریزید و برنج را اضافه کنید. کف روی برنج را بگیرید و پس از چند دقیقه، زمانی که برنج کمی نرم شد، آن را آبکش کنید.

مرحله ۷: لایه‌بندی مواد در قابلمه

در ته قابلمه مناسبی، کمی روغن بریزید و یک لایه برنج بریزید. سپس، مقداری از مخلوط گوشت و ونوشک اضافه کنید و این لایه‌بندی را تکرار کنید تا تمام مواد استفاده شود.

مرحله ۸: دم کردن ونوشک پلو

پلو را برای حدود ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید. این کار به برنج و مواد فرصت می‌دهد تا به خوبی با هم ترکیب شوند و طعم‌ها به خوبی به هم نفوذ کنند.

مرحله ۹: آماده سازی برای سرو

در انتهای پخت، کمی کره یا روغن کرمانشاهی روی برنج بریزید و ونوشک پلو را به همراه ماست یا سالاد شیرازی میل کنید. این افزودن چربی کمی در آخر، به برجسته‌کردن طعم‌ها و دادن جلا به برنج کمک می‌کند.

آموزش انواع پلوی سنتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا