طرز تهیه کتلت دال عدس، غذای بسیار خوشمزه و سالم!


طرز تهیه کتلت دال عدس

کتلت دال عدس یکی از انواع کتلت‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، از این کتلت خوش طعم که طرفداران زیادی دارد می‌توانید همراه با انواع دورچین به عنوان یک میان وعده مقوی استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کتلت دال عدس در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
دال عدس ( عدس قرمز) ۱ پیمانه
سیب زمینی بزرگ ۱ عدد
هویج بزرگ ۱ عدد
سیر ۲ حبه
جعفری ۴۰ گرم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه و پاپریکا به مقدار لازم
پودر زیره و پودر تخم گشنیز به مقدار لازم
آرد ۲ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ۱ عدد
خیار شور حلقه شده برای دورچین به مقدار لازم
گوجه فرنگی حلقه شده برای دورچین به مقدار لازم
کاهو خرد شده برای دورچین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برای دورچین ۱ عدد
نعناع و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
فلفل شیرین برای تزئین ۲ عدد

طرز تهیه کتلت دال عدس

مرحله ۱: خیساندن دال عدس‌ها در آب جوش

ابتدا دال عدس یا عدس‌های قرمز را پاک کنید داخل یک ظرف بریزید مقداری آب جوش روی آن‌ها بگیرید، اجازه دهید تا به مدت یک ساعت خوب خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود، بافت دال عدس‌ها یا عدس‌های قرمز در این مرحله کمی نرم می‌شود.

مرحله ۲: رنده کردن سیب زمینی‌ها و هویج‌ها

در این فاصله سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، بشورید بعد با رنده ریز رنده کنید، آب آن‌ها را بگیرید و کنار بگذارید سپس هویج‌ها را هم پوست بگیرید، با رنده ریز رنده کنید، آب آن‌ها را بگیرید، هویج‌های رنده شده را هم در ظرفی بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۳: رنده کردن پیاز و تفت دادن آن در روغن

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید با رنده ریز رنده کنید، آب آن را بگیرید، پیاز رنده شده را کنار بگذارید بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازهای رنده شده را داخل روغن داغ ‌بریزید و تفت دهید.

مرحله ۴: تفت دادن هویج و سیب زمینی‌ها رنده شده

وقتی که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند سپس هویج‌های رنده شده و سیب زمینی‌های رنده شده را هم داخل تابه بریزید، با هم تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و عطر و طعم همه مواد با هم کاملاً ترکیب شود، وقتی بافت مواد نرم شد تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۵: میکس کردن دال عدس‌ها

حالا عدس‌ها را که خوب خیس خورد‌ه‌اند، آبکشی کنید، داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود بعد از آن عدس‌ها را داخل میکسر یا غذاساز بریزید و آن‌ها را میکس کنید تا کاملاً له و پوره شوند، باید بافت دال عدس‌ها یک دست و نرم شود.

مرحله ۶: اضافه کردن سیر و جعفری و میکس کردن با عدس‌ها

سپس چند حبه سیر را پوست بگیرید، بشورید، به عدس‌ها اضافه کنید دوباره با هم میکس کنید تا عطر سیرها پخش شود و به خورد عدس‌ها برود بعد از آن جعفری را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید به مواد داخل میکسر اضافه کنید، دوباره با هم خوب میکس کنید.

مرحله ۷: مخلوط کردن دال عدس‌ها با سیب زمینی و هویج‌ها

وقتی همه مواد کاملاً با هم مخلوط و میکس شدند و بافت یک دستی تشکیل شد عدس‌های پوره شده را از داخل میکسر بیرون بیاورید، داخل یک ظرف بریزید، سیب زمینی و هویج تفت داده شده را به آن اضافه کنید، با یک قاشق هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله ۸: اضافه کردن آرد به مواد و ورز دادن مخلوط

سپس مقداری آرد به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا آرد کاملاً با بقیه مواد ترکیب شود و بافت مخلوط تشکیل شده کمی منسجم‌تر شود، می‌توانید برای مخلوط کردن مواد از دست استفاده کنید و ترکیب مواد را خوب ورز دهید تا بافت آن یک دست شود.

مرحله ۹: اضافه کردن تخم مرغ‌ها و مخلوط کردن با مواد

بعد از آن تخم مرغ‌ها را به مخلوط مواد اضافه کنید دوباره با دست ورز دهید تا تخم مرغ‌ها از حالت لختگی خارج شوند و به خورد مواد بروند، بافت مخلوط در این مرحله یک دست و کمی چسبنده می‌شود در این صورت در هنگام سرخ کردن، کتلت ها از هم باز نمی‌شوند.

مرحله ۱۰: اضافه کردن ادویه‌ها و مخلوط کردن با مواد

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر زیره و پودر تخم گشنیز است به مقدار دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان به مواد اضافه کنید، ورز دهید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود و عطر آن‌ها کاملا به خورد مخلوط مواد برود.

مرحله ۱۱: استراحت مواد در یخچال

وقتی مخلوط مواد کاملاً یکدست شدند روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید، به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مخلوط مواد کاملا جا بیفتد و عطر و طعم مواد به خورد هم برود بعد از این مدت مواد را از یخچال بیرون بیاورید، سلفون روی آن را بردارید.

مرحله ۱۲: ریختن روغن در تابه و قرار دادن روی حرارت

اگر فرصت کافی برای استراحت دادن به مواد در یخچال را نداشتید می‌توانید بدون این که مواد استراحت کنند از آن‌ها استفاده کنید و کتلت‌ها را سرخ کنید، بعد از آن داخل یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۱۳: سرخ کردن کتلت‌ها

سپس مقداری از مواد را بردارید با دست به آن فرم دهید، به شکل کتلت درآورید و داخل روغن داغ در تابه روی حرارت ملایم سرخ کنید وقتی یک طرف کتلت‌ها طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم کاملاً سرخ و طلایی رنگ و مغز پخت شود.

مرحله ۱۴: شستن و خرد کردن کاهوها

همه کتلت‌ها را به همین روش سرخ کنید بعد از آن که همه آن‌ها آماده شدند، کتلت‌ها را از تابه بیرون بیاورید، روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود، در این فاصله کاهوها را تمیز بشورید، بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، سپس کاهوها را خرد کنید.

مرحله ۱۵: خرد کردن و چیدن گوجه فرنگی و خیارشور و کاهو

بعد گوجه فرنگی‌ها را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید، در ظرف مناسب بچینید همینطور می‌توانید مقداری خیارشور را هم به شکل حلقه‌ای برش بزنید و داخل همان ظرف قرار دهید سپس مقدلری از کاهوهای خرد شده را کنار آن‌ها قرار دهید.

مرحله ۱۶: تزئین کردن کتلت دال عدس

سپس لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و کنار انواع دورچین قرار دهید سپس تعدادی کتلت‌ دال عدس را داخل ظرف مناسب بچینید با چند برگ نعناع، شوید و ریحان تازه تزئین کنید، تعدادی فلفل شیرین هم در کنار کتلت‌ها قرار دهید. در آخر کتلت دال عدس را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار همراه با نان تازه و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا