طرز تهیه کته قالبی خوشمزه به روش رستورانی با ته دیگ طلایی


طرز تهیه کته قالبی

کته قالبی یکی از روش‌های پخت برنج ایرانیه که خیلی ساده و خوشمزه می‌شه. با مقداری کره و زعفران، برنجی خوش طعم و معطر داریم که می‌تونه همراه خوبی برای غذاهای ایرانی باشه. حالا بیاید ببینیم برای درست کردن این کته خوشمزه چه چیزهایی لازم داریم.

برای تهیه کته قالبی، اول برنج رو خوب بشور و با نمک خیس کن. بعد آبش رو تنظیم کن و با روغن روی حرارت بذار تا جوش بیاد. زعفران رو دم کن و با کره مخلوط کرده، یک سوم برنج پخته رو باهاش مخلوط کن. توی قابلمه‌ای که چرب شده، اول برنج زعفرانی و بعد برنج سفید رو بریز و صاف کن. بذار روی حرارت ملایم دم بکشه. برای پخت در فر هم می‌تونی مراحل مشابه رو دنبال کنی، فقط قبلش قالبت رو چرب کن و برنج رو بپز. حالا چه دم کرده چه تو فر، کته قالبیت آماده سرو هست.

مواد اصلی مقدار
برنج ۱ پیمانه
کره ۲۵ گرم
زعفران غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
سایر مواد مقدار
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کته قالبی

مرحله ۱: آماده‌سازی برنج

برای شروع، برنج رو خوب تمیز کن و با آب ولرم چندین بار بشور تا آبی که از برنج خارج می‌شه کاملاً زلال و شفاف بشه. بعد از شستشو، نمک رو به برنج اضافه کن و بذار برنج به مدت چند ساعت خیس بخوره. این کار به برنج کمک می‌کنه که طعم بهتری پیدا کنه و هنگام پختن شکل بهتری داشته باشه.

مرحله ۲: پخت برنج

وقتی برنج خیس خورده بود، آب اضافی رو خارج کن و برنج رو داخل قابلمه بریز. آب رو طوری اضافه کن که یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشه. حالا روغن مایع رو اضافه کن و قابلمه رو روی حرارت قرار بده تا آب به جوش بیاد. در حین جوشیدن، کف روی آب رو مدام بگیر.

مرحله ۳: دم کردن زعفران

در این فاصله، زعفران رو دم کن. مقدار زعفران رو با کمی آب جوش مخلوط کن تا عصاره‌ی زعفران به خوبی خارج شود. این مایع زعفرانی رنگ و عطر فوق‌العاده‌ای به برنج می‌ده که نقش مهمی در طعم نهایی کته داره.

مرحله ۴: آماده‌سازی کره زعفرانی

وقتی آب داخل قابلمه تمام شد و برنج کمی نرم شد، قابلمه رو از روی حرارت بردار. کره رو نرم کن و با زعفران دم کشیده مخلوط کن تا یک مایع یکدست و زرد رنگ به دست بیاد. این مخلوط برای مرحله بعدی لازمه.

مرحله ۵: تهیه برنج زعفرانی

یک سوم از برنج پخته شده رو داخل کاسه‌ای که کره زعفرانی داره بریز و خوب هم بزن تا برنج کاملاً با زعفران و کره مخلوط شه. این کار باعث می‌شه برنج زعفرانی طعم دار و خوش رنگ داشته باشیم که در قالب کته تأثیر بصری زیبایی ایجاد می‌کنه.

مرحله ۶: قالب‌زنی برنج

قابلمه‌ای که می‌خوای برای کته استفاده کنی، کمی چرب کن. اول برنج زعفرانی رو در ته قابلمه بریز و با پشت کفگیر خوب فشار بده تا سطحش صاف و محکم بشه. سپس باقیمانده برنج سفید رو روی لایه زعفرانی بریز و باز هم با کفگیر سطح رو صاف کن.

مرحله ۷: دم دادن نهایی

قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار بده و به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بذار برنج دم بکشد. این مرحله برای تکمیل پخت برنج و ایجاد ته دیگ خوش طعم کته قالبی بسیار مهمه.

مرحله ۸: سرو کردن

وقتی کته آماده شد، یک سینی رو آماده کن و کته رو از قابلمه به آرامی روی سینی برگردان. اگر دوست داری، می‌تونی کته رو با کمی گلپر و زرشک تزئین کنی. کته قالبی رو می‌تونی همراه با خورشت و کباب دلخواه سرو کنی.

مرحله ۹: پخت در فر

اگر می‌خواهی کته را در فر درست کنی، پس از اینکه آب قابلمه تمام شد، قالب مافین را که قبلاً با کره چرب کرده‌ای، آماده کن. برنج را مطابق مراحل بالا در قالب بریز، فویل بپوشان و چند سوراخ روی آن ایجاد کن. ابتدا دما را روی ۲۰۰ درجه تنظیم کن تا کمی بخار کند، سپس دما را به ۱۸۰ درجه کاهش ده و پس از ۲۰ دقیقه فویل را بردار و کمی کره یا روغن روی برنج بریز. در نهایت، کته را از فر خارج کن و در دیس مورد نظر برگردان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا