طرز تهیه کلم پلو تهرانی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی


طرز تهیه کلم پلو تهرانی

کلم پلو تهرانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و پرطرفدار است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این غذای خوش عطر و طعم را می‌توانید به راحتی درست کنید و از آن برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید، کلم پلو تهرانی خیلی راحت تهیه می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کلم پلو تهرانی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
برنج ۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
کلم برگ ۱ عدد متوسط
پیاز درشت برای گوشت ۱ عدد
پیاز درشت ۲ عدد
نمک و زرد چوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه ۲/۱ قاشق چای خوری
آرد نخود چی ۱ قاشق غذا خوری
محتوا پنهان
1 طرز تهیه کلم پلو تهرانی

طرز تهیه کلم پلو تهرانی

مرحله ۱: خرد کردن کلم برگ

ابتدا کلم برگ را در اندازه‌های تقریباً متوسط و به شکل دلخواه برش بزنید و خرد کنید، کلم‌ها باید به اندازه‌ای باشند که داخل برنج به خوبی دیده شوند، پس خیلی آنها را کوچک خرد نکنید، سپس کلم‌ها را تمیز بشورید، داخل یک سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله ۲: دم کردن زعفران

سپس مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار استفاده از زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد ولی هرچه بیشتر باشد رنگ، عطر و طعم غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۳: مخلوط کردن پیاز  با گوشت

بعد از آن یک پیاز را پوست بگیرید، پیاز را با رنده ریز رنده کنید سپس آب آن را بگیرید و کنار بگذارید، سپس گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف بریزید، پیاز رنده و آب گرفته شده را به آن اضافه کنید، خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا صاف و یکدست شوند.

مرحله ۴: اضافه کردن ادویه‌ها

در این مرحله، ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه است را به مقدار مناسب و با توجه به ذائقه خودتان به مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه کنید، دوباره با دست مخلوط مواد را ورز دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و کاملاً به خورد مواد برود‌.

مرحله ۵: اضافه کردن آرد نخود چی و زعفران

بعد از آن مقداری آرد نخودچی به مخلوط مواد اضافه کنید، دوباره ورز دهید تا بافت تشکیل شده کمی منسجم شود، سپس مقداری زعفران دم کرده روی مواد بریزید همه مواد را با هم مخلوط کنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود و بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۶: درست کردن قلقلی

مخلوط تشکیل شده را حسابی ورز دهید تا همه مواد خوب مخلوط و یکدست شوند بعد از آن مقداری از مخلوط مواد به اندازه یک فندق را بردارید با دست به آن فرم دهید و گرد کنید، همه گوشت‌ها را به همین شکل آماده کنید و سپس گوشت قلقلی‌ها را داخل یک ظرف بچینید.

مرحله ۷: سرخ کردن قلقلی‌ها

بعد از آن در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس گوشت قلقلی‌ها را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند، در هنگام سرخ کردن گوشت قلقلی‌ها حرارت را کمی زیاد کنید تا گوشت آب نیندازد.

مرحله ۸: بیرون آوردن قلقلی‌ها از تابه

گوشت قلقلی‌ها را در تابه مدام هم بزنید تا همه قسمت‌های آنها به یک اندازه سرخ شود، بعد از آن گوشت قلقلی‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری بریزید، بعد در همان تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم روغن داغ شود.

مرحله ۹: تفت دادن پیازهای خرد شده و اضافه کردن ادویه‌ها به آن‌ها

سپس پیازها را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید، وقتی روغن داغ شد پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، وقتی که پیازها طلایی رنگ شدند سپس ادویه‌ها را شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله ۱۰: اضافه کردن آب و کلم‌ها به تابه و پختن کلم‌ها

بعد ادویه‌ها را در تابه تفت دهید تا عطر آنها پخش شود، سپس مقدار کمی آب در تابه روی پیاز‌ها بریزید و با آن‌ها مخلوط کنید تا پیازها بپزند و کاراملی شوند، سپس کلم‌ها را در تابه بریزید، کمی تفت دهید تا از حالت خامی درآیند، سپس در تابه را ببندید تا کلم‌ها بپزند.

مرحله ۱۱: اضافه کردن رب گوجه فرنگی به مواد تابه

بعد از آن اجازه دهید تا کلم‌ها به مدت ۱۰ دقیقه بپزند وقتی که بافت کلم‌ها کاملا نرم شد و خوب پختند، مقداری رب گوجه فرنگی در تابه بریزید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، رنگ رب گوجه در تابه باز بشود و با همه مواد خوب مخلوط شود.

مرحله ۱۲: اضافه کردن زعفران دم کرده و آب لیمو ترش به مخلوط مواد

سپس مقداری زعفران دم کرده غلیظ را روی مواد بریزید و با آنها مخلوط کنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود، وقتی همه مواد با هم خوب مخلوط شدند مقداری آب لیمو ترش را روی مواد بریزید، با آنها مخلوط کنید تا عطر لیمو با مواد ترکیب شود.

مرحله ۱۳: اضافه کردن سرکه و گوشت‌های قلقلی به مواد تابه و مخلوط کردن آن‌ها با هم

بعد کمی سرکه به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، بعد از آن گوشت‌های قلقلی را هم در تابه بریزید، با همه مواد مخلوط کنید تا عطر و طعم مواد کلم پلو کاملاً به خورد گوشت‌های قلقلی برود و آنها را مزه‌دار کند، بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۴: جوشاندن آب و ریختن برنج خیس کرده در قابلمه آب جوش

سپس مقداری آب را در یک قابلمه بریزید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، کمی نمک به آب اضافه کنید و با آن مخلوط کنید، سپس برنج را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید داخل قابلمه بریزید.

مرحله ۱۵: جوشاندن و آبکش کردن برنج و انداختن ته دیگ در قابلمه

اجازه دهید تا برنج به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشد، بافت آن کمی نرم شود و به حالت نیم پز درآید، بعد آن را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود، سپس در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید، بعد نان‌های برش داده شده را در کف قابلمه برای ته دیگ بچینید.

مرحله ۱۶: مخلوط کردن مقداری از برنج با زعفران و ریختن روی ته دیگ

بعد مقداری از برنج را داخل یک ظرف دیگر بریزید کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد برنج برود، خوب با هم مخلوط شوند و برنج زعفرانی آماده شود، سپس برنج زعفرانی را روی ته دیگ بریزید و سطح آن را صاف کنید.

مرحله ۱۷: ریختن مواد کلم پلو روی برنج زعفرانی و اضافه کردن پودر لیمو عمانی به آن

بعد از آن مقداری از مخلوط مواد کلم پلو را روی برنج زعفرانی بریزید و پخش کنید، تا به شکل یک لایه از مواد روی برنج زعفرانی را بپوشاند، سپس مقداری پودر لیمو عمانی روی مخلوط مواد بریزید و پخش کنید، چون لیموعمانی طعم فوق العاده‌ای را به غذا می‌دهد.

مرحله ۱۸: ریختن برنج سفید روی مخلوط مواد و ادامه دادن مراحل

سپس یک لایه برنج سفید را روی مخلوط مواد کلم پلو بریزید و سطح آن را صاف کنید، همینطور لایه به لایه ادامه دهید تا مخلوط مواد و برنج تمام شود آخر برنج بریزید و مقداری آب و روغن مایع را داخل یک ظرف کوچک با هم مخلوط کنید و روی برنج بریزید و پخش کنید.

مرحله ۱۹: بستن در قابلمه

بعد از آن در قابلمه را با یک دم کنی محکم ببندید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم خوب دم بکشد و آماده شود، بعد از این زمان کلم پلو را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۲۰: تزیین کردن و سرو

سپس کلم پلو تهرانی را داخل ظرف مناسب سرو بریزید مقداری ته دیگ روی آن بچینید، گوشت‌‌های قلقلی را روی ظرف بچینید یا با برنج مخلوط کنید، بعد این غذای خوش طعم، پرطرفدار و لذیذ را پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، زیتون پرورده، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا