طرز تهیه کیک تریلیچه خوشمزه و لطیف به روش ترکی اصیل


طرز تهیه کیک تریلیچه, دستور کیک تریلیچه با ویدیو , مواد لازم کیک تریلیچه , آموزش کارامل کیک تریلیچه , کیک تریلیچه آشپزخانه کوچک من , کیک تریلیچه معصومه رسولی , فیلم کیک تریلیچه , کیک تریلیچه در اینستاگرام

کیک تریلیچه یکی از انواع کیک‌های خوشمزه، پرطرفدار، لذیذ و شیک است که برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است، این کیک بافتی سبک و لطیف دارد، می‌توانید آن را به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست کنید، کیک تریلیچه طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک تریلیچه در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای کیک مقدار مواد
آرد قنادی ۲ و ۴/۱ لیوان
شکر ۱ لیوان
تخم مرغ ۴ عدد
وانیل ۱ قاشق چای خوری
بکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
شیر هم دمای محیط ۱ لیوان
روغن مایع ۳/۲ لیوان
خامه قنادی فرم گرفته به مقدار لازم
مواد لازم برای کارامل مقدار مواد
شکر ۱ لیوان
کره ۱۵ گرم
خامه ۲۰۰ گرم
پودر پسته و پودر نارگیل برای تزئین ۲ قاشق غذا خوری از هر کدام
مغز گردو خرد شده و مغز فندق خورد شدا براط تزئین ۲ قاشق غذا خوری از هر کدام
خلال بادام برای تزئین ۲ قاشق غذا خوری
شکلات چیپسی و ترافل‌های رنگی برای تزئین به مقدار لازم
محتوا پنهان
1 طرز تهیه کیک تریلیچه

طرز تهیه کیک تریلیچه

مرحله ۱: اضافه کردن شکر به تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید با همزن برقی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها کاملاً یکدست و صاف شود، کمی پف کنند و حجم آنها زیاد شود، سپس شکر را به تخم مرغ‌های زده شده اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله ۲: اضافه کردن وانیل به مخلوط تخم مرغ و شکر و هم زدن آن‌ها

تخم مرغ‌ها را تقریباً به مدت ۶ تا ۷ دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و بافت یک دست، کرم رنگ، کش‌دار و حجیمی تشکیل شود، سپس مقداری وانیل را به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد.

مرحله ۳: دورگیری اطراف ظرف با لیسک

در طول هم زدن مخلوط مواد هر از گاهی همزن برقی را خاموش کنید، با لیسک اطراف ظرف را دورگیری کنید تا همه موادی که به دیواره‌های ظرف چسبیده‌اند با بقیه مواد مخلوط شوند و مخلوط مواد بوی تخم مرغ نگیرد، علاوه بر آن بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۴: اضافه کردن شیر به مخلوط مواد و هم زدن آن‌ها

سپس مقداری شیر را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید، بعد با دور کند همزن برقی به مدت تقریباً یک دقیقه هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند طوری که شیر به خورد مواد برود، در این مرحله لازم نیست که مواد را خیلی زیاد هم بزنید.

مرحله ۵: اصافه کردن روغن مایع به مخلوط مواد و هم زدن آن‌ها

بعد از آن مقداری روغن مایع را به مواد اضافه کنید، کمی هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود، سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یک دست شود بعد مقداری بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید.

مرحله ۶: ترکیب کردن آرد و بکینگ پودر و اضافه کردن آن به مخلوط مواد

سپس بکینگ پودر را با آرد هم بزنید و کاملاً مخلوط کنید بعد از آن ترکیب آرد را الک کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود، سپس ترکیب آرد را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید، با همزن دستی یا لیسک به شکل دورانی در یک جهت به آرامی هم بزنید.

مرحله ۷: چرب کردن قالب مورد نظر با کره یا روغن جامد

وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده کاملاً صاف و یک دست شد طوری که آرد به شکل گلوله داخل مخلوط مواد باقی نماند آن را کنار بگذارید، سپس داخل قالب مورد نظر را با کره یا روغن جامد چرب کنید به طوری که کف و دیوارهای قالب کاملا با کره آغشته شود.

مرحله ۸: ریختن مایه کیک در قالب و قرار دادن آن در فر

سپس مقداری آرد داخل قالب بپاشید، بعد مایه کیک را داخل آن بریزید، قالب را یکی دو بار به آرامی روی سطح بکوبید تا هوای داخل مایه کیک خارج شود، بعد با لیسک سطح آن را صاف کنید، سپس قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۹: تنظیم دمای فر و پختن کیک به مقدار کافی در فر

بعد از آن دمای فر گازی را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کیک به مدت ۳۰ الی ۳۵ دقیقه در فر بپزد و آماده شود، دقت کنید در ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود، طوری که شکل و ظاهر آن خراب می‌شود.

مرحله ۱۰: تست کردن میزان پخت کیک

بعد از ۳۰ دقیقه با یک سیخ چوبی میزان پخت کیک را تست کنید، سیخ چوبی را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته شده و آماده است در غیر این صورت اجازه دهید تا کیک به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر بپزد.

مرحله ۱۱: بیرون آوردن کیک از فر در زمان مناسب

با توجه به این که میزان حرارت و دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند دقت کنید که در زمان پخت، کیک نسوزد و خشک نشود، بعد از این که سطح کیک طلایی رنگ شد و میزان پخت آن را تست کردید قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید.

مرحله ۱۲: سوراخ سوراخ کردن سطح کیک بعد از خنک شدن آن

سپس اجازه دهید تا کیک در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود بعد از آن با یک سیخ چوبی روی سطح کیک سوراخ‌هایی ایجاد کنید به طوری که سوراخ‌های تشکیل شده روی همه قسمت‌های کیک باشد، بعد از آن مقداری شیر را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله ۱۳: ریختن شیر روی کیک سرد شده

سپس اجازه دهید تا شیر به دمای محیط برسد، شیر را روی کیک بریزید بعد از آن فرصت دهید تا شیر به مدت نیم ساعت کاملاً جذب کیک شود و به خورد آن برود، بافت کیک بعد از اضافه کردن شیر نرم، لطیف و خیس می‌شود، کیک باید کامل خنک شده باشد بعد شیر را روی آن بریزید.

مرحله ۱۴: فرم دادن به خامه قنادی

بعد از آن مقداری خامه قنادی را داخل یک ظرف بریزید، با همزن برقی هم بزنید تا خامه فرم بگیرد و جای پره‌های همزن روی آن بماند، خامه باید به قدری فرم بگیرد که اگر ظرف را برگرداندید، خامه از داخل آن بیرون نریزد و جای پره‌های همزن روی آن بماند.

مرحله ۱۵: اضافه کردن شکر به خامه قنادی و مخلوط کردن با آن

اگر خامه قنادی شیرین نبود می‌توانید مقداری شکر را هم به آن اضافه کنید، با شکر هم بزنید تا خوب فرم بگیرد به جای خامه قنادی می‌توانید از خامه صبحانه برای درست کردن خامه فرم گرفته استفاده کنید اما در این صورت به خامه صبحانه مقداری شکر یا پودر قند اضافه کنید.

مرحله ۱۶: ریختن و ذوب کردن کردن شکرها در تابه

در این فاصله برای درست کردن کارامل مقداری شکر را داخل یک تابه با اندازه مناسب بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید، بعد اجازه دهید تا شکرها ذوب شوند و بافت آنها کاملا یک دست و صاف شود، حرارت باید خیلی کم باشد که شکرها نسوزند.

مرحله ۱۷: تکان دادن تابه برای ذوب کردن شکرها

برای ذوب شدن شکرها از قاشق برای هم زدن آنها استفاده نکنید فقط تابه را به آرامی یکی دو بار تکان دهید تا شکر کاملاً در سطح تابه پخش و به آرامی ذوب شوند وقتی که شکرها ذوب شدند با یک لیسک به آرامی آنها را هم بزنید تا ته نگیرند، نسوزد و همه آن‌ها ذوب شوند.

مرحله ۱۸: اضافه کردن کره و خامه به شکر ذوب شده

سپس مقداری کره را به شکرهای ذوب شده اضافه کنید، با آنها مخلوط کنید تا کره ذوب شود، عطر و طعم آن با شکر ذوب شده مخلوط شود بعد از آن مقداری خامه را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید و با آنها مخلوط کنید.

مرحله ۱۹: قرار دادن ظرف مخلوط مواد روی حرارت ملایم در صورت سفت شدن آن

بعد از اضافه کردن کره و خامه ممکن است غلظت مخلوط مواد کمی سفت شود که جای نگرانی نیست، در این صورت ظرف مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهید و با لیسک مدام هم بزنید تا بافت آن یک دست و نرم شود و به غلظت مناسب برسد، بعد از آن ظرف کارامل را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۲۰: اضافه کردن خامه فرم گرفته روی کیک

بعد از این که کیک تریلیچه کاملاً خنک شد و شیر به خورد کیک رفت، سپس مقداری خامه فرم گرفته را روی سطح کیک بریزید و با لیسک آن را پخش کنید تا کاملاً به خورد کیک برود، سطح کیک با خامه فرم گرفته آغشته شود، طوری که یک لایه خامه روی سطح کیک را بپوشاند.

مرحله ۲۱: اضافه کردن کارامل روی خامه فرم گرفته و تزئین کیک با خامه فرم گرفته

وقتی که کارامل خنک شد و به دمای محیط رسید سپس روی خامه فرم گرفته را کارامل بریزید و پخش کنید، تا سطح کیک کاملاً با کارامل پوشانده شود، بعد با لیسک سطح کارامل را صاف کنید سپس خامه فرم گرفته را داخل قیف بریزید و روی کارامل را به شکل دلخواه خودتان تزئین کنید.

مرحله ۲۲: تزئین کردن کیک تریلیچه

بعد از آن با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان سطح کیک را با مقداری پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، خلال بادام و شکلاتی چیپسی یا ترافل‌های رنگی تزئین کنید، برای تزئین کیک مطابق سلیقه و به دلخواه خودتان عمل کنید.

مرحله ۲۳: برش زدن و سرو کردن کیک تریلیچه

سپس کیک تریلیچه را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید، به آرامی آن را از قالب بیرون بیاورید چند برش از کیک را داخل ظرف مناسب قرار دهید و آن را به عنوان یک میان وعده خوش طعم و پرطرفدار یا یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای داغ سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا