طرز تهیه گلت شلیل، شیرینی فوق‌العاده برای دورهمی


طرز تهیه باسلوق ژله ای ساده و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه باسلوق ژله ای باسلوق ژله ای یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه ایرانی است که با نام های متنوعی …

طرز تهیه کوکی‌ قرمز خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه کوکی‌ قرمز کوکی‌ قرمز یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و بین المللی است که به دلیل قرمز بودن آن بسیار …

طرز تهیه مارشمالو خوشمزه با پودر ژله مرحله به مرحله

طرز تهیه مارشمالو مارشمالو از شیرینی های ساده و خوشمزه بین المللی است که معمولا به همراه نوشیدنی های داغ سرو می شود، …

طرز تهیه گلت شلیل, دستور پخت گلت شلیل

گلت شلیل یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت و سریع آماده و تهیه می‌شود و برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است گلت شلیل را می‌توانید به روش‌های مختلف آماده کنید این دسر خوش طعم طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه گلت شلیل در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر گلت
آرد ۲ پیمانه
کره سرد ۱۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۵ قاشق غذا خوری
نمک نوک قاشق چای خوری
مواد لازم برای مایه میانی
شلیل پوره شده ۳۰۰ گرم
آب نصف پیمانه
شکر ۵ قاشق غذا خوری
نشاسته ۱ قاشق غذا خوری
پرک بادام برای تزئین به مقدار دلخواه
شکر برای تزئین به مقدار دلخواه

طرز تهیه گلت شلیل

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد و کره

برای طرز تهیه گلت شلیل ابتدا مقداری آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود سپس آرد را داخل یک ظرف بریزید و مقداری کره سرد شده را در اندازه‌های کوچک خرد کنید و به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بافت آن به شکل خرده نان شود.

مرحله ۲: زدن تخم‌مرغ و اضافه کردن شکر

سپس در یک ظرف دیگر تخم مرغ‌ها را بریزید و با همزن برقی بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و حجم آن‌ها کمی زیاد شود سپس شکر را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بافت آن‌ها کرم رنگ و کش‌دار و یکدست شود.

مرحله ۳: افزودن نمک و مخلوط کردن با آرد و کره

بعد کمی نمک به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و سپس مخلوط تشکیل شده را به ترکیب کره و آرد اضافه کنید و هم بزنید و خوب با هم مخلوط کنید تا خمیر جمع شود و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد.

مرحله ۴: تنظیم بافت خمیر و استراحت در یخچال

اگر خمیر مقداری چسبنده بود می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب ترکیب شوند و بافت خمیر مناسب شود سپس خمیر تشکیل شده را داخل یک نایلون قرار دهید و بعد خمیر را در یخچال بگذارید و اجازه دهید تا خوب استراحت کند.

مرحله ۵: تهیه پوره شلیل

در این فاصله مواد میانی را آماده کنید تعدادی شلیل را بشورید و پوست بگیرید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید سپس شلیل‌ها را داخل میکسر بریزید و یا با گوشتکوب برقی یا دستی کاملاً پوره و له کنید و بعد شلیل‌های له شده را داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۶: آماده‌سازی مواد میانی

سپس مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید و بعد مقداری هم شکر روی مواد بریزید و هم بزنید و سپس مقداری نشاسته ذرت را با مواد مخلوط کنید و بعد ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا همه مواد با هم خوب بپزند و با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۷: خنک کردن مواد

وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده به غلظت مناسب رسید و یکدست و لطیف شد ظرف مواد را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی خنک شود بعد از دو ساعت که خمیر داخل یخچال منسجم شد آن را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله ۸: برش خمیر و اضافه کردن مواد میانی

سپس به مدت یک ربع در دمای محیط قرار دهید تا خمیر کمی نرم شود بعد خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید و با وردنه آن را پهن و باز کنید سپس با یک در قابلمه خمیر را برش بزنید و به شکل دایره درآورید و از مواد میانی روی خمیر بریزید.

مرحله ۹: تزئین خمیر با شلیل و بادام

بعد مواد میانی را روی سطح خمیر پخش کنید سپس شلیل‌ها را پوست بگیرید و نازک برش دهید و بعد اسلایس‌های شلیل را روی مواد میانی بچینید و سپس لبه‌های خمیر را به سمت داخل جمع کنید و تا بزنید و بعد روی لبه‌های خمیر پرک بادام بچینید.

مرحله ۱۰: آماده‌سازی خمیر برای پخت

سپس روی همه قسمت‌های خمیر مقداری شکر بپاشید و بعد داخل سینی فر یا قالب یک کاغذ روغنی قرار دهید و خمیر گلت شلیل را به آرامی در سینی یا قالب بگذارید و سپس سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۱۱: پخت گلت شلیل در فر

بعد دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزد و آماده شود و سطح آن طلایی شود اگر سطح خمیر بعد از پخت طلایی نشد به مدت تقریباً ۱ تا ۲ دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح گلت رنگ بگیرد.

مرحله ۱۲: خنک کردن و سرو گلت شلیل

سپس سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود و بعد به آرامی گلت را از داخل آن بیرون بیاورید و در ظرف دیگری بگذارید تا کاملا خنک شود سپس گلت را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و در ظرف مناسب بچینید. در آخر گلت شلیل را به عنوان یک دسر شیک و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها به همراه انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا