عوارض قرص ال دی در دراز مدت می تواند خطرناک باشد


از عوارض قرص ال دی می توان به افزایش وزن، تغییر در الگوی خواب، سردرد، اختلال در روانشناختی مانند افسردگی و اضطراب، اختلالات گوارشی مانند تهوع یا اختلال در معده، و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. با شادمگ همراه باشید تا با تمام عوارض قرص ال دی و روش های مهار آن آگاه شوید.

قرص ال دی - عوارض قرص ال دی

برای به تعویق انداختن قاعدگی، باید از قرص ال دی استفاده کنید که معمولاً از روز ۵ تا ۷ سیکل ماهانه شروع می‌شود. مصرف این قرص باید تا زمانی که می‌خواهید قاعدگی را به تعویق بیاندازید، بدون وقفه ادامه پیدا کند. در این شرایط، معمولاً قاعدگی با یک فاصله ۲ تا ۳ روز پس از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق می‌افتد.

اگر در طول دوره استفاده از قرص ال دی با لکه بینی شدید روبرو شدید، بهتر است دو قرص را همزمان مصرف کنید تا مقدار بیشتری از هورمون استروژن، از شروع خونریزی جلوگیری کند.

علت به تعویق انداختن قاعدگی

قاعدگی در خانم‌ها هر ماه با مشکلاتی اجتناب‌ناپذیر همراه است. به تعویق انداختن قاعدگی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. در این قسمت بعضی از دلایل را می‌توانید مشاهده کنید:

۱. وجود یک مشکل روحی یا فیزیکی که تحمل پدهای بهداشتی، کاپ قاعدگی یا تامپون را برای شخص سخت می‌کند.

۲. بیماری‌هایی که پریود شدن باعث حاد شدن آن‌ها می‌شوند، مثل آندومتریوز یا کم‌خونی شدید.

۳. حساس و دردناک شدن سینه، نفخ کردن.

۴. تغییرات رفتار و حساس شدن فرد در هفته قبل از قاعدگی.

۵. سردردها یا علائم دیگر قاعدگی که بیشتر در طول هفته‌ای که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌شوند مشاهده خواهند شد.

۶. قاعدگی‌های شدید، طولانی و مکرر یا دردناک.

در کنار این علائم، خونریزی دوران قاعدگی پریودی در بعضی شرایط قابل تحمل نیست. مثلاً امکان دارد شما بخواهید قاعدگی خود را تا بعد از یک امتحان سرنوشت‌ساز، یک رویداد ورزشی، یک برنامه تعطیلات یا یک مراسم مهم مثل جشن ازدواج یا دوران ماه عسل به تعویق بیندازید.

عوارض قرص ال دی - ال دی

آیا به تعویق انداختن قاعدگی کار درستی است ؟

اگر پزشک با مصرف قرص ال دی به‌منظور عقب انداختن قاعدگی برای شما مخالفتی نکرد، مصرف این قرص مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

بااین‌حال بیشتر متخصصان زنان و زایمان به دلیل اثر منفی که استفاده قرص‌های پیشگیری بر قدرت باروری زنان دارند، مصرف قرص‌های پیشگیری برای عقب انداختن پریود را در مواقع غیرضروری منع می‌کنند.

عوارض قرص ال دی بر اعصاب

استفاده از قرص ال دی (LD) ممکن است عوارض جانبی بر روی سیستم عصبی داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل اثراتی مانند سردرد، اضطراب، اختلال در خواب، افسردگی، تغییر در خلق و خو، و کاهش تمرکز و توجه باشد. همچنین، ممکن است برخی از افراد احساس گیجی یا سرگیجه کنند. این عوارض بیشتر در افرادی که برای اولین بار از این قرص استفاده می‌کنند یا در صورت افزایش دز و مصرف بیش از حد مشاهده می‌شوند.

توصیه می‌شود که هرگز قرص‌های دارای اثرات جانبی برای شما یا دیگران استفاده نکنید و قبل از استفاده از هر نوع دارو یا مکمل، با پزشک خود مشورت کنید. تنها پزشک شما می‌تواند بر اساس شرایط شما، دز متناسب و امن برای شما را تعیین کند و همچنین هرگونه عوارض جانبی را مدیریت کند.

عوارض قرص ال دی برای مردان

قرص ال‌دی (LD) یکی از داروهای محبوب درمانی برای زنان است و به عنوان یک روش ضد بارداری معرفی می‌شود. بر اساس معلومات فعلی، این قرص برای مردان استفاده نمی‌شود و اثرات جانبی آن برای مردان مورد مطالعه قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، استفاده از قرص LD برای مردان به عنوان روش ضد بارداری یا هر نیاز درمانی دیگری، از جمله برای افزایش هورمون تستوسترون یا سایر مسائل مربوط به سلامت مردانه، توصیه نمی‌شود.

برای هرگونه مشکل یا نیاز به درمان، مردان باید با پزشک خود مشورت کنند تا بهترین روش درمانی برای وضعیت خود را بررسی و تعیین کنند. همچنین، هرگونه مصرف دارو یا مکمل برای مردان باید توسط پزشک تایید شود تا اطمینان حاصل شود که مناسب و بدون عوارض جانبی ناخواسته است.

نحوه مصرف قرص ال دی - عوارض قرص ال دی

عوارضی که قرص ال دی ممکن است به همراه داشته باشد

قرص ال دی یکی از روش‌های ضد بارداری است که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض ممکن است به شرایط ویژه هر فرد بستگی داشته باشد و برخی از این عوارض می‌توانند عبارت باشند از:

  1. ناخوشایندی‌های گوارشی: مانند تهوع، استفراغ، گازهای معده‌ای یا اختلالات روده‌ای مانند اسهال یا یبوست.
  2. تغییرات در وزن: ممکن است قرص ال دی باعث افزایش وزن یا کاهش وزن ناخواسته شود.
  3. تغییرات در روحیه: شامل افسردگی، تغییرات در مزاج، اضطراب یا اختلالات خواب می‌شود.
  4. تغییرات در پریود: شامل خونریزی‌های بیش از حد، بی‌نظمی در دوره قاعدگی، یا حتی قطع دوره قاعدگی برای مدتی می‌تواند باشد.
  5. تغییرات در سطح هورمون‌ها: ممکن است قرص ال دی باعث تغییرات در سطح هورمون‌ها در بدن شود که می‌تواند تاثیری بر روی سیستم تنظیم هورمونی داشته باشد.
  6. عوارض جانبی نادر: از جمله عوارض جانبی نادر می‌توان به افزایش خطر ابتلا به لخته خون، سکته قلبی یا سکته مغزی، آسیب به کبد، یا افزایش خطر بروز تومورهای بعدی اشاره کرد.

بروز عوارض جانبی زیر می‌تواند علائم وجود یک بیماری جدی مثل مشکلات کبدی، کیسه صفرا، لخته شدن خون در عضوی از بدن، فشار خون بالا، یا سکته مغزی و بیماری‌های قلبی باشد:

  • احساس درد در ناحیه شکم
  • درد در قفسه سینه
  • سردردهای شدید و طولانی
  • تاری دید
  • مشکلات چشم
  • تورم، التهاب یا احساس درد در پاها و ران‌ها

چه افرادی در استفاده از قرص‌ های ال دی و ضد بارداری محدودیتی ندارند ؟

بیشتر خانم‌ها می‌توانند با خیال راحت از قرص‌های ضد بارداری (مثل قرص ال دی) استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف این دسته قرص‌ها برای خانم‌هایی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و سیگار می‌کشند توصیه نمی‌شود.

انواع قرص ال دی - عوارض قرص ال دی

نکاتی که باید برای مصرف قرص ال دی ترکیبی در نظر داشته باشید

در موارد زیر نباید قرص ترکیبی ضد بارداری ال دی را مصرف کنید:

  1. اگر باردار هستید یا احتمال بارداری وجود دارد.
  2. اگر دارای فشار خون بالا هستید، به ویژه اگر با داروهایی کنترل شده باشد.
  3. اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید و همچنین سابقه مصرف سیگار دارید.
  4. اگر سابقه‌ی بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، یا لخته شدن خون دارید.
  5. اگر میگرن همراه با اورا دارید یا سابقه این بیماری را داشته‌اید.
  6. اگر در حال حاضر دارای سرطان سینه هستید یا سابقه این بیماری را داشته‌اید.

در این موارد، مشورت با پزشک و دریافت راهنمایی‌های لازم بسیار حیاتی است.

عوارض قرص ال دی بعد از ۴۰ سالگی

در سنین بالاتر از ۴۰ سال، مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن می‌تواند عوارض جدی مانند ترومبوز وریدی عمقی، سکته مغزی، آمبولی ریه و انفارکتوس میوکارد را به همراه داشته باشد. بنابراین، بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این نوع داروها در این سن، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش جلوگیری از بارداری را برای شما تعیین کنید.

انواع قرص LD کدامند ؟

قرص ال دی به‌عنوان یک روش ضد بارداری متداول، معمولاً در دو نوع تولید می‌شود:

عوارض قرص ضد بارداری - عوارض قرص ال دی

  1. قرص آلترناتیو:
    • میزان هورمون‌ها: این قرص‌ها شامل دو نوع هورمون استروژن و پروژستین مصنوعی هستند که به‌طور مشابه به هورمون‌های طبیعی زنانه عمل می‌کنند.
    • مکانیسم عمل: این قرص‌ها با متوقف کردن تخلیه تخمک از تخمدان و تغییراتی که در غشای رحم ایجاد می‌کنند، از بارداری جلوگیری می‌کنند.
  2. قرص ترکیبی:
    • میزان هورمون‌ها: این نوع قرص‌ها دو هورمون مصنوعی دارند که از هورمون‌های استروژن، پروژستین و گاهاً استروژن مصنوعی پراکتین مشتق شده‌اند.
    • مکانیسم عمل: این قرص‌ها با کنترل هورمون‌ها در بدن به‌طور کلی، از تخمک‌گذاری و تغییرات در رحم جلوگیری می‌کنند.

مهم است که هر نوع قرص LD حاوی میزان دقیقی از هورمون‌ها باشد و بر اساس دستورات پزشک مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، تاثیرات و عوارض ممکن برای هر فرد ممکن است متفاوت باشند، بنابراین تجویز و استفاده از این داروها باید تحت نظر پزشک باشد.

عوارض قرص‌های ضدبارداری مختلف

در ادامه، از عوارض قرص جلوگیری برایتان گفته‌ایم؛ انواع مختلفی از قرص‌ها موجودند، برخی از معروف‌ترین‌ها را در این جدول آورده‌ایم. عوارض قرص دروسبلین یا موارد دیگری نظیر سیبل هم تقریبا مشابه موارد زیر هستند:

عوارض قرص ال دی امکان ابتلا به بیماری‌های صفراوی-رشد موهای زائد-حساس‌شدن سینه‌ها-بروز آکنه-اضافه‌شدن وزن-لکه‌بینی میان پریودها
عوارض قرص ضد بارداری اچ دی افزایش فشار خون-بروز لكه‌های قهوه‌ای يا بيرنگ در پوست بدن- ورم- افزايش حساسيت پستانها-تشكيل سنگ كيسه صفرا-تهوع-استفراغ- سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد-افزايش وزن-خونريزي‌های نامنظم طی دوره قاعدگی- آكنه و پرمويی
عوارض قرص ضد بارداری روکین تهوع-تعریق-سردرد-حساسیت سینه‌ها-لکه‌بینی میان پریودها-تورم بدن-ضعف عضلانی
عوارض قرص ضد بارداری مارولین آسیب کبدی-از دست‌دادن اشتها، حالت تهوع-مدفوع روشن-ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره-زردی پوست یا چشم‌ها- ضعف یا خستگی غیرعادی-سکته مغزی-بثورات پوستی- خارش- کهیر- تورم صورت- لختگی خون-مشکلات کیسه صفرا- درد شدید معده- تهوع-استفراغ- تب- بدترشدن خلق و خو- احساس افسردگی-ترشحات غیرمعمول واژن- میگرن-افزایش فشار خون
عوارض قرص ضد بارداری لویتود تهوع- استفراغ- سردرد- نفخ- حساس شدن سینه ها- تورم مچ پا/(احتباس مایعات)- تغییر وزن- خونریزی واژینال بین پریودها (لکه بینی) یا پریودهای از دست رفته/نامنظم
عوارض قرص ضد بارداری دروسبلین احتمال لخته‌شدن خون در پا-حمله قلبی -سکته مغزی
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترل سرگیجه-حالت تهوع- قاعدگی نامنظم- سردرد-معده درد
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی اووسیز تهوع-سرگیجه-درد شدید شکم و پستان‌ها-خونریزی پس از مصرف دارو (این‌ها نیاز به پیگیری سریع دارند)
عوارض قرص ضد بارداری روجا تغییرات خلق- میگرن- تهوع- درد پستان- خونریزی رحمی غیرمنتظره (خونریزی بین عادات ماهیانه)- خونریزی واژن بدون دلیل

عوارض قرص ال دی برای مردان

عوارض بلندمدت قرص ضدبارداری چیست ؟

استفاده از قرص‌های ضد بارداری ممکن است به مدت زمان بلندمدت عوارض و اثرات مختلفی داشته باشد. برخی از عوارض ممکن در طول مدت استفاده از این قرص‌ها عبارتند از:

۱. تغییرات در وزن: برخی افراد ممکن است در طول مدت مصرف قرص‌های ضد بارداری تغییراتی در وزن خود تجربه کنند، این تغییرات ممکن است به سمت افزایش وزن یا کاهش وزن باشد.

۲. عوارض مرتبط با هورمون‌ها: مصرف هورمون‌های مصنوعی در قرص‌های ضد بارداری ممکن است عوارضی مانند تغییرات در پوست و مو، سینه‌های دردناک‌تر، تغییرات در مزاج، سردردها و مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد.

۳. افزایش خطر بروز عوارض خونی: برخی از قرص‌های ضد بارداری ممکن است خطر افزایش لخته شدن خون (ترومبوز) را افزایش دهند که می‌تواند عوارض جدی مانند سکته قلبی و سکته مغزی را به همراه داشته باشد.

۴. تغییرات در میزان هورمون‌ها و تخمک‌گذاری: بعضی از افراد ممکن است پس از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری نیاز به مدت زمانی برای بازگشت به دوره قاعدگی طبیعی و تنظیم مجدد سیکل‌های تخمک‌گذاری داشته باشند.

۵. ریسک بالاتر بروز سرطان: استفاده بلندمدت از قرص‌های ضد بارداری ممکن است باعث افزایش ریسک بروز سرطان‌هایی مانند سرطان پستان و تخمدان شود، اما این ارتباط بسیار پیچیده است و بستگی به عوامل دیگری دارد.

با توجه به اینکه عوارض بلندمدت قرص‌های ضد بارداری ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد و تاثیراتشان بستگی به شرایط فردی دارد، بهتر است قبل از شروع مصرف این داروها و همچنین در طول مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید تا عوارض ممکن را در نظر بگیرید و مدیریت مناسبی برای آن‌ها انجام دهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا