جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان + بخشنامه جدید 1402


جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان ارائه شد. برخی از دانش‌آموزان با درنظرگرفتن برگه هدایت تحصیلی وارد رشته‌ای در دبیرستان می‌شوند. سپس بعد از گذشت مدتی به این نتیجه می‌رسند که علاقه‌ای به رشته خود ندارند. برخی اوقات هم در زمان تحصیل متوجه می‌شوند که این رشته بازار کار مناسبی ندارد. حالا این سؤال پیش می‌آید که این افراد باید چه کنند؟ راهکار مناسب این افراد تغییر رشته دبیرستان است.

با توجه‌ به اهمیت بالای تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان برای شما دانش آموزان گرامی،  درباره این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد. برای کسب اطلاعات تکمیلی نیز می توانید با کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

نحوه تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان

دانش‌آموزان پایه نهم لازم است که بعد از سپری‌کردن امتحانات پایان ترم خود، بر اساس هدایت تحصیلی شروع به انتخاب رشته می‌کنند. در واقع باید بر اساس رشته انتخابی مقطع متوسطه دوم را آغاز نمایند. بعضی از دانش‌آموزان در موقع تحصیل متوجه می‌شوند که به رشته انتخابی خود علاقه‌ای ندارند. در کل نمی‌توانند تصویر روشنی از آینده شغلی و بازار کار آینده داشته باشند. این دانش‌آموزان باید اقدام به تغییر رشته کنند تا بتوانند در مسیر درستی متناسب با علاقه خود قدم بردارند.

در صورتی‌ که دانش‌آموزان از شرایط تغییر رشته دبیرستان آگاهی نداشته باشند و رشته مناسبی را انتخاب نکنند، مسلماً در آیند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. اما این دانش‌آموزان برای رفع مشکلشان باید چه اقداماتی انجام دهند؟ دانش‌آموزانی که در حال تحصیل در متوسطه دوم هستند و رشته خود را دوست ندارند، باید طبق بخشنامه تغییر رشته در دبیرستان عمل کنند. برخی از دانش‌آموزان به دلایل مختلفی مثل عدم علاقه، نداشتن انگیزه، آینده شغلی نامناسب به‌تدریج از رشته خود ناراضی می‌شوند.

این دانش‌آموزان حدوداً دو هفته قبل از تمام‌شدن امتحانات باید از طریق مدرسه اقدامات موردنیاز را برای تغییر رشته در دبیرستان انجام دهند. اینگونه دیگر دانش‌آموز سال جدید را با تحصیل در رشته مورد علاقه خود آغاز می‌کند. لازم به ذکر است برای تغییر رشته در دبیرستان دانش‌آموزان باید شرایط این کار مطابق با بخشنامه وزارت آموزش‌ و پرورش داشته باشند.

نحوه تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان

سپس در امتحاناتی که از کتاب‌های رشته جدید است شرکت می‌کنند و باید نمره قابل‌قبولی دریافت نمایند تا بتوانند تغییر رشته دهند. به‌طورکلی تغییر رشته از شاخه نظری به هنرستان و درون شاخه‌ای امکان‌پذیر است. البته همه این اتفاقات تحت شرایط خاصی رخ می‌دهند. می‌توانید برای این که اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید، لیست دروس امتحان تغییر رشته را مطالعه کنید

شرایط تغییر رشته دبیرستان در کلاس دهم

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای دانش‌آموزان کلاس دهم وجود دارد، این است که افراد متقاضی باید پس از تمام‌شدن امتحانات کلاس نهم انتخاب رشته کنند. البته این کار باید قبل از ثبت‌نام در پایه جدید طبق برگه هدایت تحصیلی شروع به انتخاب رشته‌ها نمایند. دانش‌آموزان کلاس دهم باید برای انتخاب رشته نهایت سعی و دقت خود را بگذارند تا بتوانند بهترین و مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را بگیرند.

دانش‌آموزان در زمان تحصیل در کلاس دهم نمی‌توانند رشته تحصیلی‌شان را عوض کنند و باید انتخاب درستی داشته باشند. این‌گونه در همان بدو ورود به رشته به‌خاطر عدم علاقه، دچار مشکل افت تحصیلی نشوند. البته در این مقاله از ایران تحصیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر دانش‌آموزی در سال دهم قصد تغییر رشته داشت، حتماً با مشاور صحبت کند. این‌گونه راهکار‌های برای دانش‌آموزان و تقویت درس‌ها به شما ارائه می‌شود.

همچنین فرد باید پایه دهم را به اتمام برساند تا بعد از آن بتواند تغییر رشته دبیرستان را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین شرایط تغییر رشته دبیرستان در کلاس دهم، کسب نمره قبولی در امتحانات پایان ترم است. همچنین فرد متقاضی تا کلاس دهم خود را به اتمام نرساند، حق تغییر رشته ندارد. یعنی فقط می‌تواند برای کلاس یازدهم یا دوازدهم اقدامات لازم را انجام دهد.

شرایط تغییر رشته دبیرستان در کلاس دهم

تغییر رشته دبیرستان در کلاس یازدهم

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای ورود به دوره متوسطه دوم، انتخاب رشته درست و منطقی است. اما بعضی از دانش‌آموزان به دلیل انتخاب رشته نا‌درست، نمی‌توانند در رشته انتخابی تحصیل نمایند و تصمیم به تغییر رشته می‌گیرند. وزارت آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند رشته خود را تغییر دهند، یک بخشنامه در نظر گرفته است. در این بخشنامه شرایط تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان آگاه می‌شوید. یکی از مهم‌ترین پایه‌ها برای تغییر رشته کلاس یازدهم است.

در این سال دانش‌آموزان می‌توانند از شاخه نظری به شاخه هنرستان بروند و حتی تغییر رشته درون شاخه‌ای داشته باشند. برخی از این شرایط برای کلاس دوازدهم امکان‌پذیر نیستند. برای تغییر رشته در کلاس یازدهم شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:

تصمیم‌گیری نهایی برای تغییر رشته دبیرستان

دانش‌آموزان اگر بخواهند رشته خود را تغییر دهند ابتدا باید تمامی جوانب را بسنجند. سپس با مشاور و اولیا این درخواست خود را در میان بگذارید و به مدرسه اطلاع دهید. لازم به ذکر است که دانش‌آموزان در طی دو نوبت خرداد و شهریورماه می‌توانند درخواست تغییر رشته داشته باشند. اما به شما توصیه می‌کنیم حدود دو هفته پیش از شروع امتحانات این درخواست را به مدیر یا مشاوره مدرسه بدهید. در این صورت شما وقت کافی برای مطالعه درس‌های رشته جدید را دارید.

کامل‌ کردن فرم مربوط به تغییر رشته دبیرستان

درصورتی‌که دانش‌آموز تصمیم نهایی برای تغییر رشته دبیرستان گرفته باشد، باید با کمک سامانه اسناد فرم الف را دریافت کند. بعد از کامل نمودن اطلاعات درخواستی و امضاکردن ولی دانش‌آموز و خود فرد متقاضی، فرم باید در دو نسخه به مشاور و مدیر داده ‌شود. این کار باید حدوداً دو هفته پیش از آغاز شروع امتحانات خردادماه یا شهریورماه انجام شود.

تکمیل فرم تغییر رشته دبیرستان

تأیید اداره آموزش‌ و پرورش منطقه محل تحصیل برای تغییر رشته دبیرستان

مدیر مدرسه پس از این که فرم الف را تأیید کرد باید آن را به آموزش‌وپرورش منطقه، شهرستان و ناحیه ارسال کند. اداره آموزش‌ و پرورش نظر نهایی خود را درباره موافقت با تغییر رشته را به مدرسه موردنظر می‌فرستد. در نتیجه تأییدشدن فرم الف جز کار‌های ضروری تغییر رشته محسوب می‌شود.

شرکت در امتحان رشته جدید

بعد از این که درخواست تغییر رشته دبیرستان شما تأیید شد، دانش‌آموز باید در امتحانات پایان ترم خرداد یا شهریور ماه شرکت کنند. فقط در این صورت می‌توانند با کسب نمره قبولی در پایه یازدهم در رشته جدید درس بخوانند. یعنی سال یازدهم را با رشته جدید را آغاز نماید.

خاطر نشان می‌گردد در صورتی‌ که رشته جدید در مدرسه فعلی وجود نداشت، مدیر باید فرم ب را کامل کنند. در این صورت فرد مجوز شرکت در آزمون‌های رشته جدید را مدرسه دیگری از اداره آموزش‌وپرورش می‌گیرد. ما در ادامه جدول عناوین دروس تغییر رشته دبیرستان از دهم به یازدهم و همچنین جدول دروس قابل تطبیق در تغییر رشته را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

نوع شاخه  رشته جدید  عناوین دروس تغییر رشته از کلاس دهم به یازدهم
نظری  ریاضی ریاضی 1،شیمی1، هندسه 1 و فیزیک1
نظری علوم‌تجربی ریاضی 1،زیست‌شناسی1، شیمی1، فیزیک1
نظری علوم‌انسانی تاریخ 1، علوم و معارف قرانی ،عربی1، اصول و عقاید
فنی و حرفه‌ای فنی و حرفه‌ای کل درس‌های اختصاصی، دروس شایستگی فنی و غیرفنی
کاردانش کاردانش همه درس‌های اختصاصی، شایستگی‌های فنی و غیرفنی تا پایان سال یازدهم

 

جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان

تطبیق دروس کلاس دهم به یازدهم

شرایط تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان در هر پایه متفاوت است. برخی از درس‌ها مثل عمومی‌ها بین رشته‌ها مشترک است و نیازی نیست که برای تغییر رشته در آنها شرکت کنید. یعنی مطابق قوانین سازمان آموزش‌ و پرورش دانش‌آموز می‌تواند آنها را تطبیق دهد و نیازی به پاس کردن دروس امتحان تغییر رشته نیست.

لازم به ذکر است آن گروه از درس‌ها که در رشته قبلی خود پاس کرده باشند، دیگر نیازی نیست آنها را بگذرانید. ما در ادامه جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان را برای شما می‌آوریم.

با توجه‌ به این جدول برای دانش‌آموزی که قصد دارد رشته خود را از تجربی به ریاضی تغییر دهد، باید دروسی مثل زیست‌شناسی را پاس کند. در ضمن نیازی نیست در امتحان درس‌های مانند شیمی، فیزیک و ریاضی شرکت نماید؛ زیرا این دروس کاملاً مشترک هستند.

تغییر رشته دبیرستان در کلاس دوازدهم

دانش‌آموزانی که قصد دارند در پایه یازدهم به دوازدهم رشته خود را تغییر دهند، باید به این نکته توجه کنند که طبق بخشنامه قوانین خاصی دارد. در واقع تغییر رشته در این پایه کاملاً متفاوت است و فقط به‌صورت درون شاخه‌ای انجام می‌شود. لازم به ذکر است که امکان تغییر رشته در کلاس دوازدهم برای هنرستان وجود ندارد. برای تغییر رشته در شاخه‌های نظری افراد باید روند که در ادامه می‌گوییم را طی کنند:

  • پر کردن فرم درخواست تغییر رشته
  • تأیید درخواست شما به‌وسیله آموزش‌وپرورش ناحیه، منطقه و شهرستان
  • معرفی شما برای حضور در آزمون‌های درون رشته‌ای
  • شرکت در آزمون‌های تغییر رشته
  • تطبیق‌دادن دروس رشته پیشین با رشته جدید

شرایط تغییر رشته در هنرستان‌ ها

یکی از مهم‌ترین مشکلات برای دانش‌آموزان هنرستانی تنوع رشته‌ها در شاخه فنی و کاردانش است. در واقع این رشته‌ها به همین دلیل هم جذابیت زیادی دارند. دانش‌آموزان برای تغییر رشته در هنرستان هم دقیقاً باید شبیه به موارد قبلی پیش بروند. یعنی ابتدا درخواست تغییر رشته در کلاس دهم و یازدهم دهد و درصورتی‌که شرایطش را داشته باشند، اقدامات لازم صورت گیرد. برای اطلاع از شرایط تطبیق دروس تغییر رشته هنرستان می توانید با مشاوران مجرب ما تماس بگیرید و مشاوره تغییر رشته را دریافت نمایید.

شرایط تغییر رشته در هنرستان ها

البته همان‌طور که گفتیم تغییر رشته در هنرستان فقط برای کلاس دهم و یازدهم امکان‌پذیر است. طبق بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش امکان تغییر رشته از بازدهم به دوازدهم وجود ندارد. در اینجا هم باید مانند دبیرستان از دو هفته قبل از شروع امتحانات فرم تغییر رشته را پر و با کمک والدین امضا کنید. فقط با سه شرط زیر فرد هنرستانی می‌تواند درخواست تغییر رشته دهد و حتی در امتحان هم شرکت نکنند.

  • مدرسه ظرفیت لازم جهت‌پذیرش دانش‌آموز در رشته جدید را داشته باشد.
  • کلیه مسئولیت‌های گذراندن دروس مهارتی بر عهد خود فرد است.
  • دروسی عمومی که دانش‌آموز متقاضی گذرانده است، با دروس رشته جدید مطابقت داشته باشد.

در صورتی‌ که فرد می‌خواهد از هنرستان به دبیرستان برود. یعنی رشته‌اش را از فنی حرفه‌ای به نظری تغییر دهد، باید در امتحانات تغییر رشته نظری شرکت کند. البته کسب نمره قبولی لازمه این کار است. پس از آن در سال تحصیلی جدید می‌تواند در رشته نظری تحصیل کند.


 

خلاصه مقاله جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان

در این مقاله با تمامی قوانین و تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان و هنرستان آشنا شدید، اگر به هر دلیلی از انتخاب رشته خود پشیمان شده‌اید، می توانید تغییر رشته دهید. البته باید خیلی سریع اقدام کنید، چراکه اگر هنرستانی باشید، فقط تا کلاس یازدهم و دوازدهم وقت دارید. پس به‌ هیچ‌ وجه وقت را از دست ندهید.

چنانچه در ارتباط با جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان نیازمند راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر هستید، می توانید با مشاوران مجرب ما در آکادمی ایران تحصیل در تماس باشید تا شما را در این زمینه یاری کنید.

برای دانلود pdf مقاله جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان کلیک کنید.

شرط‌ های تغییر رشته در هنرستان چیست؟

مدرسه موردنظر ظرفیت لازم جهت‌پذیرش دانش‌آموز در رشته جدید را داشته باشد. کلیه مسئولیت‌های گذراندن دروس مهارتی بر عهد فرد متقاضی است. دروسی عمومی که دانش‌آموز در رشته قبلی خود پاس نموده، با دروس رشته جدید مطابقت داشته باشد.

آیا امکان تغییر رشته برون شاخه‌ای وجود دارد؟

بله تمام کسانی که در رشته‌های نظری تحصیل‌کرده‌اند، می‌تواند رشته خود را به فنی و کاردانش تغییر دهد. اما باید تمامی روندی که در این مقاله از ایران تحصیل گفتیم را انجام دهند و در امتحانات تغییر رشته شرکت کند. بر عکس این هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

آیا در کلاس دهم می‌توانیم رشته خود را تغییر دهیم؟

خیر، امکان تغییر رشته در کلاس دهم وجود ندارد. اما بعد از این که درس‌های کلاس دهم را پاس کردید، بعد از تطبیق واحدها و شرکت در آزمون تغییر رشته می‌توانید جدید این کار را انجام دهید. یعنی سال تحصیلی جدید را با رشته جدید آغاز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا